Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hej,
Jag har en liten undran gällande de nya reglerna gällande släpvagnar och vikter som kommer i januari 2013.
Om vi tar exemplet att min bil har en totalvikt på 1900kg. Max släpvagnsvikt är satt till 1500kg. Får jag då koppla på ett släp vars totalvikt är 1600kg (dvs totalvikterna blir precis 3500kg) OM jag sedan inte lastar det till en bruttovikt högre än den maximala släpvagnsvikten för bilen, dvs 1500kg?
Detta exemplet då under förutsättning att jag har ett vanligt b-körkort utan den nya utökningen.
Jag har tolkat de nya reglerna som att det skulle vara ok att göra som jag beskrivit, precis som man idag får koppla på ett släp med en totalvikt som max uppgår till maximal vikt vid b-behörighet, även om den maximala släpvagnsvikten är satt lägre (inte så ofta det är så men ibland) bara jag sedan inte lastar mer vikt i släpet än att det håller sig under den maximala släpvagnsvikten.
Så, kommer det fortfarande att funka så?
Ja, du har alldeles rätt i ditt exempel, körkortet klarar totalvikt 1600 på släpet men bilen klarar högst 1500 kg verklig släpvagnsvikt. Detta kommer inte att ändras. En ändring för förare med B-kort är att regeln att släpets totalvikt inte får vara högre än dragbilens tjänstevikt tas bort. Det ger möjlighet att dra släp med högre totalvikt med mindre bil, situationen då man inte får lasta släpet till full totalvikt p g a bilens max släpvagnsvikt blir mycket vanligare.
För övrigt är det oförändrat, max 3500 kg sammanlagda totalvikter om man inte själv tar initiativ och genomför ett körprov för utökad B-behörighet förstås vilket ger bil+släp kombinationer med max 4250 kg totalvikt.
Ja den ger ju nästan ingen skillnad i behörighet jämfört med vanligt B så det är väl inte ett så omfattande prov.
Jag skulle alla gånger satsa på E, det är inte svårt om man inte är helt tappad bakom transporten! (Och då bör man inte köra släp alls).
Har man problem kan man få göra teorin på andra sätt, exv få den uppläst. Har man klarat B så klarar man BE, det är till ca 90% samma frågor. Det folk brukar hänga upp sig på är manöverprovet och funktionsbeskrivningen
Som människa och yrkesförare anser jag att det är alldeles för många nötter på vägarna. Många av de med stora släp som gör det värre.
Detta är min bil. Vad betyder det om jag tar utökad B eller E?
Skattevikt, kg: 1560
Tjänstevikt, kg: 1560
Totalvikt, kg: 2000
Sänkt totaltvikt, kg:
Max släpvagnsvikt, kg: 1600
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1500
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3600
Jag anser att alla tunga släp ska kräva BE.
det är inte svårt om man inte är helt tappad bakom transporten! (Och då bör man inte köra släp alls).
Att inte VILJA skaffa sig mer kunskap och bevisa att man har den när man sätter sig bakom ratten på ett dödligt vapen kan jag känna är lite underligt.
Att påstå att jag saknar medkänsla är rätt lågt, jag spenderar hela dagarna i trafiken och ser hur dåliga beslut fattas gång på gång på gång. Jag är bra på att läsa trafik och kan hjälpa till att kompensera för andras misstag och gör vad jag kan för att undvika egna. Trafikmiljö är en hjärtefråga. Folk verkar ju inte fatta hur farligt det är!
Vad är problemet om man anser sig kunna köra väl?Det handlar som sagt inte om det. I mitt fall. Krävdes det, då skulle jag göra det och jag säger som sagt inget om de skulle ändra reglerna. Krävs det inte, ja då tänker jag inte utsätta mig för det för att få en behörighet som jag inte känner mig behöva och vill inte bli idiotförklarad för det beslutet.
pewa; Tänk bara på att du med utökad ändå inte får lasta mer än upp till 1400kg bruttovikt på den första. Den andra skrev du nog inte ut vad den har för maxvikt. Så glöm inte att kontrollera släpets tjänstevikt så du inte hamnar i läget att du inte får lasta ngt i släpet.