De nya viktreglerna för b-kort

Sv: De nya viktreglerna för b-kort

aah missade ditt inlägg där men tyckte det var konstigt att frågan inte kunde besvaras utifrån den informationen?
 
Senast ändrad:
Sv: De nya viktreglerna för b-kort

Nu vid dator kan jag kopiera in mailet.

Fråga;

Hej,

Jag har en liten undran gällande de nya reglerna gällande släpvagnar och vikter som kommer i januari 2013.

Om vi tar exemplet att min bil har en totalvikt på 1900kg. Max släpvagnsvikt är satt till 1500kg. Får jag då koppla på ett släp vars totalvikt är 1600kg (dvs totalvikterna blir precis 3500kg) OM jag sedan inte lastar det till en bruttovikt högre än den maximala släpvagnsvikten för bilen, dvs 1500kg?

Detta exemplet då under förutsättning att jag har ett vanligt b-körkort utan den nya utökningen.

Jag har tolkat de nya reglerna som att det skulle vara ok att göra som jag beskrivit, precis som man idag får koppla på ett släp med en totalvikt som max uppgår till maximal vikt vid b-behörighet, även om den maximala släpvagnsvikten är satt lägre (inte så ofta det är så men ibland) bara jag sedan inte lastar mer vikt i släpet än att det håller sig under den maximala släpvagnsvikten.

Så, kommer det fortfarande att funka så?

Svar;

Ja, du har alldeles rätt i ditt exempel, körkortet klarar totalvikt 1600 på släpet men bilen klarar högst 1500 kg verklig släpvagnsvikt. Detta kommer inte att ändras. En ändring för förare med B-kort är att regeln att släpets totalvikt inte får vara högre än dragbilens tjänstevikt tas bort. Det ger möjlighet att dra släp med högre totalvikt med mindre bil, situationen då man inte får lasta släpet till full totalvikt p g a bilens max släpvagnsvikt blir mycket vanligare.

För övrigt är det oförändrat, max 3500 kg sammanlagda totalvikter om man inte själv tar initiativ och genomför ett körprov för utökad B-behörighet förstås vilket ger bil+släp kombinationer med max 4250 kg totalvikt.
 
Sv: De nya viktreglerna för b-kort

Kändes som att hon fick svar på hur det fungerar nu och att svararen trodde att det var det hon ville ha?

Som svar på din frågeställning till Gylle (som du kanske fått svar på?) så är ju vitsen med det utökade att man ska kunna utnyttja bilens fulla tillåtna dragvikt, om den är högre än vad som ryms inom ramen för totalvikterna på 3500kg.

Min bil som ex;
Totalvikt 1940kg
Max släpvagnsvikt 1800kg

Med bara b-kort får släpets totalvikt vara 1560kg och jag kan inte utnyttja att bilen får dra mer. Med det utökade kan jag öka totalvikten med ytterligare 750kg om jag vill, dock då begränsa mig i lastning till max 1800 kg. Men mer flexibilitet än på 1560kg. Så det beror ju lite på vad för bil man har och vilka behov man har om man behöver det utökade.
 
Sv: De nya viktreglerna för b-kort

Ja den ger ju nästan ingen skillnad i behörighet jämfört med vanligt B så det är väl inte ett så omfattande prov.

Jag skulle alla gånger satsa på E, det är inte svårt om man inte är helt tappad bakom transporten! (Och då bör man inte köra släp alls).

Som medmänniska och lärare, blir jag ledsen när jag läser ditt inlägg. Det finns väldigt många som har stora svårigheter med teorin för körkortet. Tyvärr testar inte körkortsteorin bara körkortsteori utan det är till stordel även test av läsförståelse och stresstålighet i teoretisk miljö. De ibland märkliga frågorna sållar också bort människor som inte alls har problem med körning och teorin.

Att man har svårigheter (behöver inte vara definierad som dyslektiker) gör att många drar sej för detta. :crazy:

Min åsikt är däremot att vi har alldeles för många i trafiken som i inte visar någon empati och eller förståelse för andra människor. Dessa borde inte ha körkort! :devil:
 
Sv: De nya viktreglerna för b-kort

Har man problem kan man få göra teorin på andra sätt, exv få den uppläst. Har man klarat B så klarar man BE, det är till ca 90% samma frågor. Det folk brukar hänga upp sig på är manöverprovet och funktionsbeskrivningen :crazy:

Som människa och yrkesförare anser jag att det är alldeles för många nötter på vägarna. Många av de med stora släp som gör det värre.
 
Sv: De nya viktreglerna för b-kort

Har man problem kan man få göra teorin på andra sätt, exv få den uppläst. Har man klarat B så klarar man BE, det är till ca 90% samma frågor. Det folk brukar hänga upp sig på är manöverprovet och funktionsbeskrivningen :crazy:

Som människa och yrkesförare anser jag att det är alldeles för många nötter på vägarna. Många av de med stora släp som gör det värre.

Fast det är stor skillnad på om du tog B kortet för många år sedan jämfört med idag. Har en körkortsbok liggandes här hemma från början av 90-talet och där är det stor skillnad på de böcker som finns idag

Och jag håller inte med om att det är släpvagnsförarna som är de stora nötterna på vägarna.
 
Sv: De nya viktreglerna för b-kort

B 2006, BE 2006, D 2008. YKB uppdateras varje år. Så jag känner mig hyffsat up to date med körkortsregler, böcker och prov.

Konsekvenserna med släp med levande last kommer vid lägre hastigheter och av mindre fel än "bara bil". Dessutom skrev jag många, inte alla eller de flesta.
 
Sv: De nya viktreglerna för b-kort

KL
Alltså det här måste vara en av världens svåraste saler för mig att fatta. Ngt tips om hur man lär sig om vikter osv?

Kirre, var får du 750 kg från?

Detta är min bil. Vad betyder det om jag tar utökad B eller E?
Skattevikt, kg: 1560
Tjänstevikt, kg: 1560
Totalvikt, kg: 2000
Sänkt totaltvikt, kg:
Max släpvagnsvikt, kg: 1600
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1500
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3600
 
Sv: De nya viktreglerna för b-kort

Kanon ju, det var det jag hoppades att jag utläste av det svaret jag fick. Jag var ju tydligen för otydlig :) Försökte skriva så kort fråga som möjlig :p

Fast sååå otydlig tycker jag inte att jag var... (skrev även, som jag inte kopierade, att min fråga gällde det nya direktivet).b

På våra bilar innebär då att vi kan med B på den ena koppla på 1700 kg totalvikter (men maxvikt 1400). Den andra är det fortfarande bara 1400kgs totalvikter.
Men med det utökade så blir det 2450 resp 2150 max totalvikter. Det gör det ju betydligt lättare att hitta släp, då klart värt att lägga 700 kr på en uppkörning.:banana:
 
Sv: De nya viktreglerna för b-kort

Detta är min bil. Vad betyder det om jag tar utökad B eller E?
Skattevikt, kg: 1560
Tjänstevikt, kg: 1560
Totalvikt, kg: 2000
Sänkt totaltvikt, kg:
Max släpvagnsvikt, kg: 1600
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1500
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3600

Enl svaret som Kirre fick innebär det att med B blir det ingen förändring, då totalvikterna blir 3500 kg (2000 bil och 1500 släp).

Med det utökade B korten kan du då koppla på ett släp med en totalvikt på 2250 kg, men du får inte överstiga 1600 kg bruttovikt (släpets + lastens vikt)
 
Sv: De nya viktreglerna för b-kort

750kg är skillnaden mellan 3500kg och 4250kg. Dvs skillnaden mellan den tillåtna sammanlagda totalvikten för bil+släp för B-behörighet resp utökad B-behörighet.

Som pewa skrivit blir det ingen skillnad med din bil mot hur det är idag, med enkel B-behörighet.

pewa; Tänk bara på att du med utökad ändå inte får lasta mer än upp till 1400kg bruttovikt på den första. Den andra skrev du nog inte ut vad den har för maxvikt. Så glöm inte att kontrollera släpets tjänstevikt så du inte hamnar i läget att du inte får lasta ngt i släpet.

lil-sis; Jag ska inte säga att jag tar illa vid mig, men jo, lite kanske. Jag har vare sig läs, skriv eller förståelsebekymmer. Jag har inga bekymmer att vare sig köra bil eller köra ordentligt med släp. MEN, min upplevelse av att ta körkort för 18 år sen är den vidrigaste jag upplevt och jag lovade mig där och då att aldrig sätta mig i den situationen igen. Jag känner fortfarande så vid blotta tanken på att gå igenom den processen igen. Så nej, sätter ingen en pistol i pannan mot mig (lite överdrivet men...) så tänker jag inte göra det. Att du då anser att jag inte bör köra släp övh är faktiskt lite provocerande.

Men jag försöker blunda för det och tänka att de som har den åsikten säkert sitter på liknande upplevelser inom annat område men kan inte överföra känslan. Ödmjukhet inför allas våra anledningar till att inte vilja ta vare sig BE eller utökat är inte helt fel. :)
 
Sv: De nya viktreglerna för b-kort

Jag anser att alla tunga släp ska kräva BE.

Även om någon blir provocerad eller sårad.

Det finns massor av människor som inte FÅR ta körkort, ska de få undantag så att de slipper känna sig sårade?

Att inte VILJA skaffa sig mer kunskap och bevisa att man har den när man sätter sig bakom ratten på ett dödligt vapen kan jag känna är lite underligt.

Att påstå att jag saknar medkänsla är rätt lågt, jag spenderar hela dagarna i trafiken och ser hur dåliga beslut fattas gång på gång på gång. Jag är bra på att läsa trafik och kan hjälpa till att kompensera för andras misstag och gör vad jag kan för att undvika egna. Trafikmiljö är en hjärtefråga. Folk verkar ju inte fatta hur farligt det är!
 
Senast ändrad:
Sv: De nya viktreglerna för b-kort

Håller med.

Polisen var rätt bedrövad för några år sedan då unga tjejer for ut med hästen utan kunskap om hästens verkliga vikt, rörelseenergi mm.

Och med tanke på de olyckor som sker så borde det införas ngn enstaka kurs hur man kör levande last säkert.
 
Sv: De nya viktreglerna för b-kort

Jag anser att alla tunga släp ska kräva BE.

Fast det är inte denna åsikt jag reagerar på. Jag kan hålla med om det och skulle inte säga något om det ändrades till det. Men nu är det inte så. Och då blir det här

det är inte svårt om man inte är helt tappad bakom transporten! (Och då bör man inte köra släp alls).

Som jag reagerar på då det kan finnas så många anledningar annat än att det är just svårt och att då påstå att man är trafikfarlig blir genast ett personligt påhopp och inte en åsikt om de rådande reglerna.


Att inte VILJA skaffa sig mer kunskap och bevisa att man har den när man sätter sig bakom ratten på ett dödligt vapen kan jag känna är lite underligt.

Det handlar som sagt inte om det. I mitt fall. Krävdes det, då skulle jag göra det och jag säger som sagt inget om de skulle ändra reglerna. Krävs det inte, ja då tänker jag inte utsätta mig för det för att få en behörighet som jag inte känner mig behöva och vill inte bli idiotförklarad för det beslutet.

Att påstå att jag saknar medkänsla är rätt lågt, jag spenderar hela dagarna i trafiken och ser hur dåliga beslut fattas gång på gång på gång. Jag är bra på att läsa trafik och kan hjälpa till att kompensera för andras misstag och gör vad jag kan för att undvika egna. Trafikmiljö är en hjärtefråga. Folk verkar ju inte fatta hur farligt det är!

Du får ursäkta, bara för att du kör i yrkestrafik kommer det inte få mig att anse att du bättre än någon annan. Jag ser dagligen yrkestrafikanter som inte borde vara i trafiken och som är omdömeslösa. Ett ex blivit prejad över på motsatt körbana på 70-sträcka när buss körde ut, utan blinkers, från hållplats när jag låg jämsides. Så sorry... Dåliga chaufförer finns överallt, i mer eller mindre dödliga fordon.

Men jag kommer inte att diskutera detta vidare. Jag håller med om att man inte borde få köra tunga släp utan vidare utbildning, alt att det ingår i grundläggande körkortsutbildningen. Men nu är det inte så och att DÅ anse att man inte borde för köra enbart för att man inte vill ta HÖGRE behörigheter, det provocerar. (är det ok om man VILL ta högre men inte gör det ändå, av ngn anledning, kör man bättre då? Behöver inte svara.)
 
Sv: De nya viktreglerna för b-kort

Det handlar som sagt inte om det. I mitt fall. Krävdes det, då skulle jag göra det och jag säger som sagt inget om de skulle ändra reglerna. Krävs det inte, ja då tänker jag inte utsätta mig för det för att få en behörighet som jag inte känner mig behöva och vill inte bli idiotförklarad för det beslutet.
Vad är problemet om man anser sig kunna köra väl?

Det är väl bra att få papper på det.

Eller är man inte säker på att klara av det:D

Jag skulle tycka att det är jobbigt att tänka på det när man ska köpa ny bil eller släp. Det är kort o gott väldigt praktiskt.
 
Sv: De nya viktreglerna för b-kort

Ramona har bevisat väldigt många gånger att hon inte alls är dum (jag har stor respekt för henne) - så om hon gör en tankevurpan, så visar det hur svårt det är och hur stor försiktighet vi andra trafikanter ska använda när vi vistas i närheten av släpvagnar.
 
Sv: De nya viktreglerna för b-kort

Ja det finns massor av dåliga yrkesförare. Men jag är inte dålig. Naturligtvis kan du varken hålla med eller dementer eftersom du inte vet.

Men jag har iaf papper på att jag gör vad jag kan för att utvecklas. Och något så sällsynt som papper på att jag har fått beröm av passagerare för att jag kör bra, tom från en taxichaffis ;)

Nu blev jag lite osvensk...

Har förresten kompetens evis för hästtransporter också. Tog bland de första. Kunskap är ju inte så tungt , även om det kostade ett par tusenlappar, en dag på Bosön och ett prov.
 
Sv: De nya viktreglerna för b-kort

pewa; Tänk bara på att du med utökad ändå inte får lasta mer än upp till 1400kg bruttovikt på den första. Den andra skrev du nog inte ut vad den har för maxvikt. Så glöm inte att kontrollera släpets tjänstevikt så du inte hamnar i läget att du inte får lasta ngt i släpet.

Det har jag bra koll på den andra har max 1600 kg. Nu och några år framöver är tankeverksamheten på släp och vikter mycket bättre. Storhästen är bytt till ponny till dottern. Förut var det alltid ett evigt räknande nu gäller det mest att bara undvika jättesläpen, och de har man ju inte så stort behov av med ponny :)

Jag har ingen egen transport och har fått förlita mig på hyrtransporter och då behövde jag tidigare alltid hitta 1400 kg släp annars var det helkört med att få in hästen i transporten om man skulle vara ärlig.

Nu kan vi även hyra transporter med lägre totalvikt, och köra enligt regelboken, så utbydet har blivit enormt. Det blir ju ännu bättre efter årskiftet :)
 
Sv: De nya viktreglerna för b-kort

Problemet kan vara som i mitt fall; Blir per automatik grymt stressad av att bara ta mig till trafikskolan (långt att köra, känner ingen, ny situation, för mycket nytt folk, ny bil att köra etc).
Sedan ervositeten inför teori och körprovet, som i sin tur gör att jag på en sekund kan ha glömt allt jag lärt mig hur bra jag än kan det. Till exempel.

Det tar mer än det ger att försöka ta E-kort därför gör jag inte det då det helt enkelt är för svårt.
B-kortet klarade jag på ren skär viljestyrka (ganska tvunget att ha när man bor som jag) men när jag inte behöver ta fler körkort så känns det inte alls värt all den ansträngning som krävs av mig.

Jag ville men kunde inte. Tyvärr. Har provat. Kommer på sin höjd kunna ta utökat B om jag lägger ner hela min själ i det för några dagar, vilket jag planerar att prova.
Då det enligt mig är mycket lägre krav då nästan all teori är skippad (säkerhetskontrollen är min stora fasa men när det bara är den så kan det nog gå an) kan jag tänka mig ett försök.

Trots allt detta ovan vågar jag säga att jag inte är någon dålig förare för tunga ekipage, och definitivt ingen trafikfara. Får jag bara lära mig själv är det inga problem. Det är själva skol och provgrejen.
 
Sv: De nya viktreglerna för b-kort

Varför ska jag ha papper på högre behörighet än vad jag anser mig behöva? För att det är kul? Nej, det är inte kul. Som jag har sagt tidigare, att ta mitt körkort är en av de vidrigaste upplevelser jag genomgått och jag tänker inte göra det igen, om jag inte måste. Att du tycker det är praktiskt med högre behörighet är ju bra för dig. Mig har det ingen som helst betydelse för, inte i jämförelse med att behöva gå igenom det en gång till, det väger liksom inte upp.

lil-sis; Nej, jag kan inte säga ngt om dig, precis som du inte kan säga om mig att jag inte är kompetent nog att köra med släp bara för att jag inte är intresserad av att ta utökad/BE.
Krävs det att jag måste ha papper på att få framföra bil+släp, ja då får jag lösa det. Det krävs inte idag, det innebär inte per automatik att jag inte kan, inte har kunskapen eller är livsfarlig i trafiken.
Jag har inte behovet för fler behörigheter idag. Nej, kunskap är inte tungt och att det inte finns på papper innebär inte att man inte har den.

Hur man beter sig i trafiken har mer med person att göra än antalet bokstäver på körkortet. Jag vet de med BE som jag inte skulle låta köra min häst och som kört mer olagligt än jag någonsin gjort, i tron om att bara för att det står BE behöver man inte ha koll på vikter alls, tex.

pewa; Jag antog att du hade koll. Det lär ju som nämnts tidigare bli väldigt många fler fall där man inte kommer att kunna lasta släpen fullt upp till dess maxlast pga begränsning i bilen. :)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 895
Senast: Enya
·
Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat...
2
Svar
36
· Visningar
3 463
Senast: Bison
·
Äldre Jag börjar snart gråta, jag måste byta bil :nailbiting: men jag hittar inget som passar, det är alltid nåt som havererar :down: Har...
Svar
0
· Visningar
768
Senast: LillaMy84
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att jag måste köpa en ny hästtransport. Den jag har nu kommer inte hålla så länge till och jag vill inte lägga...
Svar
9
· Visningar
1 488

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp