De nya viktreglerna för b-kort

Sv: De nya viktreglerna för b-kort

Tar du extrabehörigheten (betalar och gör körprovet) så får du 20 kg mer.

Woho, vänta lite, det DÄR stämmer inte. Med vanligt simpelt B-kort är det bilens + släpets totalvikter som sedan inte får överstiga 3500kg. Dvs det som ändras för oss är att tjänsteviktskravet slopas. Vill du dra TYNGRE än det, dvs upp till total totalvikt på 4250kg, DÅ måste du ta det utökade.

Jag skulle säga att Gimlan tom får ha ett släp med totalvikt på 1550kg (3500kg-bilens totalvikt 1950kg =1550) dock bara lasta det till 1500kg.

Jag hamnar i exakt samma situation, har en b-kortsbegränsning idag som ligger på tjänsteviktens 1470kg men totalvikten på bilen är 1940kg så med de nya reglerna för att komma upp i 3500kg får jag ha ett släp med totalvikt på 1560kg, dvs en "förbättring" (eller vad man vill kalla det) på 90kg.
Vill jag däremot dra ytterligare tyngre, tex upp till bilens maximala dragvikt på 1800kg, ja då får jag ta det utökade.

Generellt i de här diskussionerna om de nya reglerna så förutsätts det att "alla" självklart kommer ta den utökade och diskussionerna förs utefter detta, enbart, vilket förvirrar för de/oss som inte är intresserade av den utökade, av olika anledningar. Nu var förvisso just TS intresserad av info kring den utökade men fler frågor har ju kommit längs vägen.

Och för att svara TS så är min tolkning att du med den uttökade får lov att koppla ditt släp till din bil men sedan inte lasta det till mer än att bruttovikten blir 1800kg som är bilens maximala dragvikt. (men då det inte är av främsta intresse för mig reserverar jag mig, kan dock inte se varför det inte skulle bli så)

Nej, bilen får ju aldrig dra mer än 1500 kg. Det är BILENS begränsning som berättar hur mycket som max får dras - oavsett behörighet.

Det är ju det jag säger. Att hon inte får dra mer än 1500kg. Idag får släpet dock inte ens ha en totalvikt mer än 1480 kg, en vikt som höjs med de nya reglerna, även UTAN den utökade behörigheten, i det här fallet.

Du sa att det krävs den utökade för att få upp de där 20kg också, vilket jag motsäger.

Det finns INGET som ger ens en generös tolkning att annat än totalvikten (nuvarande regler) skulle ändras (d v s bruttovikten gäller). De jag har frågat har också varit tydliga på den punkten. Det kommer inte bli någon lättnad i den regeln.

Har du annan info, länka gärna till den.

Vet inte om vi pratar om varandra men jag säger ju inte det du vill få det till att jag säger? Jag har ju sagt att bruttovikten aldrig får bli mer än 1500kg. :confused:

Du sa dock väldigt tydligt att det krävdes den utökade för att få dra det och DET är vad jag motsäger mig. Den utökade gör ju ingen som helst skillnad i det här fallet, just pga den låga maximala släpvagnsvikten.

Det finns ju exakt liknande förhållanden idag, de vi kallar "slamkrypare", dvs de bilar som har en lägre max släpvagnsvikt än vad dragvikten på b-kort är. Där får man ju koppla på ett släp med totalvikt upp till b-kortsgränsen, men aldrig lasta det till mer än max släpvagnsvikt dvs bruttovikten får aldrig överstiga max släpvagnsvikt.

Detsamma blir det ju här, du får koppla på ett släp med totalvikt nog för att hålla bilens och släpets totalvikter under 3500kg, men du får aldrig lasta det tyngre än vad bilens maximala släpvagnsvikt är. I Gimlans fall blir det att hon får koppla på ett släp med max totalvikt 1550kg men inte lasta det till mer än 1500kg för att sedan få dra ekipaget.

Du länkade själv till det i ditt första svar i tråden.

Vad är det du ifrågasätter? Att summan av totalvikterna får vara max 3500kg med enkelt B-kort med de nya reglerna?
Att man trots det inte får lasta släpet tyngre än vad bilen max får dra?

Det är de två sakerna jag hävdar. Med vanligt b-kort ska totalvikterna inte överstiga 3500kg och man får självklart inte köra iväg med ett släp som har en bruttovikt vid tillfället som är högre än vad bilen får dra. Något man inte får göra oavsett körkortsbehörighet.

Samma regler gällande vad "maximal släpvagnsvikt" innebär kommer gälla även efter ändringen, dvs, har du inte BE-behörighet får släpets TOTALvikt inte överstiga vad bilens maximala släpvagnsvikt är angiven till, dvs, Gimlan kommer ändå inte få koppla på ett släp med högre TOTALvikt än 1500kg såvida det inte står BE på Gimlans körkort.

Enda gången man går efter släpets faktiska BRUTTOvikt är vid BE-behörighet, annars är det släpets TOTALvikt som gäller för vad man får hänga på bilens dragkrok (oavsett om släpet är lastat eller inte får du alltså inte hänga ett släp med högre TOTALvikt än 1500kg på Gimlans bil med endast utökad B-behörighet)

Fast enligt mitt samtal med transportstyrelsen när jag köpte min förra bil fick jag absolut koppla på ett släp vars totalvikt var högre än maximala släpvagnsvikten, så länge den inte var högre än maximal vikt vid b-kortsbehörighet och jag inte lastade det tyngre än max släpvagnsvikt.

Det här exemplet har ju disktuerats i dödagar i andra bil+släp-trådar med de ska "slamkryparbilarna" som just har en lägre maximal släpvagnsvikt än maxvikt vid b-behörighet.

Nej, inte idag, men exemplet blir detsamma och det kommer ju att blir den "nya" slamkryparen. Dvs körkortsbehörigheten säger en sak (totalvikterna ska max vara 3500kg), sen begränsar bilen (får max dra 1500, i det här fallet).

Det står ju ingenstans att de totala totalvikterna sänks om bilen är begränsad i sin dragvikt. Det står tydligt att totalvikterna max får vara 3500kg och att man därefter även får kontrollera vad bilens begränsning är.

Sen påstod ju också lovisa att det krävdes den utökade, vilket inte kommer att göra någon skillnad alls i Gimlans fall. Och du sa sedan att reglerna idag är att totalvikten på släpet inte får överstiga max släpvagnsvikt, om man har B, vilket inte heller stämmer utan det kan det få göra vid just slamkryparfallen.

Nej, MAX SLÄPVAGNSVIKT får aldrig någonsin överskidas idag eller någonsin. Om man har B får man in slamkryparfallet koppla till max släpvagnsvikt, men bruttovikten får inte överstiga vad bilen får dra med b-kort.

"Och du sa sedan att reglerna idag är att totalvikten på släpet inte får överstiga max släpvagnsvikt, om man har B, vilket inte heller stämmer utan det kan det få göra vid just slamkryparfallen."

Det stämmer alltså INTE. Totalvikten får inte överstiga max släpvagnsvikt om du har B, ens i slamkryparfallet. Har du BE får du ha vilken totalvikt du vill, så länge bruttovikten inte överstiger den vikt du nämner: max släpvagnsvikt.

Det är ju det jag säger. Att hon inte får dra mer än 1500kg. Idag får släpet dock inte ens ha en totalvikt mer än 1480 kg, en vikt som höjs med de nya reglerna, även UTAN den utökade behörigheten, i det här fallet.

Du sa att det krävs den utökade för att få upp de där 20kg också, vilket jag motsäger.

Jag ska och mejla transportstyrelsen om saken. Jag tror ju att du har rätt, så har också jag tolkat reglerna.

Tar du extrabehörigheten (betalar och gör körprovet) så får du 20 kg mer.

Gimlan kommer att få de 20 kg mer på helt vanligt B-kort alltså helt utan utökad iom att från och med ändringen så slopas tjänstevikten som "styrning" i stort sett alla kombibilar kommer att få ökad dragvikt på vanligt B-kort även utan utökad, då det på dessa räknats en massa lastvikt i tjänstevikten som nu inte kommer att påverka. Hur många kör liksom omkring med 400kg i skuffen samtidigt som man drar. Nu blir det totalvikterna och bilens maximala släpvagnsvikt som avgör istället vilket gör att alla de bilar som tidigare haft hög lastvikt i bilen tar ett skutt uppåt i möjlighet att dra (under förutsättning att de har en högre släpvagnsvikt naturligtvis) även på 3500kg gränsen.

Har inte siffrorna helt aktuella i huvudet men om jag kommer ihåg rätt kommer tex en sådan som vår gamla audi A6 avant att skutta upp 160kg i dragvikt även på vanligt B-kort utan utökad. Med utökad kommer en sådan få dra 2 ton. Så nog kan det hända en hel del med vikterna även utan mer ändring än att tjänstevikterna slopas som styrning.

Kanske inte 400kg i skuffen, men iaf 250 kg i passagerarsätena. Tror att många inte tänker på att tjänstevikten är räknad på fulltankad bil plus en förare på ca 70kg, ingenting mer. Tror inte de nya bestämmelserna kommer göra någon större skillnad på en helt vanlig kombibil alls såvida man inte har utökad behörighet (eller har jag missuppfattat helt?)

Min bil (V70) skulle t.ex inte få koppla på ett tyngre släp alls utan utökad behörighet:
Tjänstevikt, kg: 1670
Totalvikt, kg: 2130
Max släpvagnsvikt, kg: 1800
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1370
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3930
Max lastvikt, kg: 460

3500kg-totalvikt 2130kg=1370kg, dvs samma som dagens maxvikt för B-behörighet

Förra bilen (CR-V) skulle det heller inte göra någon skillnad på.
Tjänstevikt, kg: 1570
Totalvikt, kg: 2050
Max släpvagnsvikt, kg: 1600
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1450
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3650
Max lastvikt, kg: 480

och inte heller bilen före det (9-5 kombi) skulle det innebära någon skillnad för...
Tjänstevikt, kg: 1710
Totalvikt, kg: 2160
Max släpvagnsvikt, kg: 1800
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1340
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3960
Max lastvikt, kg: 450

Alla 3 bilarna ganska vanliga som dragbilar, och ingen av dem kommer alltså få dra mer på vanligt B-kort i fortsättningen heller, däremot om man tar den utökade behörigheten.

Senast ändrad:

Lovisa; Läs ditt svar i en vikttråd från i maj där skriver du precis som jag.

Boccia; min bil, vanlig dragbil, Subaru Legacy, blir som nämnts en förbättring, jag får dra tyngre.

Till alla intresserade; Jag mailade transportstyrlesen igår med exempelvikterna; bilens totalvikt 1900kg, max släpvagnsvikt 1500kg och ett släp med totalvikt på 1600kg. Detta får jag, med vanligt b-kort, koppla ihop och köra så länge jag inte lastar släpet tyngre än 1500kg.

Frågor?

Detta kommenterades just komma bli en vanlig företeelse med de nya reglerna, vanligare än slamkrypare är idag.

Gimlan kommer att få de 20 kg mer på helt vanligt B-kort alltså helt utan utökad iom att från och med ändringen så slopas tjänstevikten som "styrning" i stort sett alla kombibilar kommer att få ökad dragvikt på vanligt B-kort även utan utökad, då det på dessa räknats en massa lastvikt i tjänstevikten som nu inte kommer att påverka. Hur många kör liksom omkring med 400kg i skuffen samtidigt som man drar. Nu blir det totalvikterna och bilens maximala släpvagnsvikt som avgör istället vilket gör att alla de bilar som tidigare haft hög lastvikt i bilen tar ett skutt uppåt i möjlighet att dra (under förutsättning att de har en högre släpvagnsvikt naturligtvis) även på 3500kg gränsen.

Har inte siffrorna helt aktuella i huvudet men om jag kommer ihåg rätt kommer tex en sådan som vår gamla audi A6 avant att skutta upp 160kg i dragvikt även på vanligt B-kort utan utökad. Med utökad kommer en sådan få dra 2 ton. Så nog kan det hända en hel del med vikterna även utan mer ändring än att tjänstevikterna slopas som styrning.

OM det är så, varför kommer det då finnas en utökad behörighet till B? Vad är nyttan med den isåfall :confused:

Lovisa; Läs ditt svar i en vikttråd från i maj där skriver du precis som jag.

Boccia; min bil, vanlig dragbil, Subaru Legacy, blir som nämnts en förbättring, jag får dra tyngre.

Till alla intresserade; Jag mailade transportstyrlesen igår med exempelvikterna; bilens totalvikt 1900kg, max släpvagnsvikt 1500kg och ett släp med totalvikt på 1600kg. Detta får jag, med vanligt b-kort, koppla ihop och köra så länge jag inte lastar släpet tyngre än 1500kg.

Frågor?

Detta kommenterades just komma bli en vanlig företeelse med de nya reglerna, vanligare än slamkrypare är idag.

Då betyder det att jag inte kommer att behöva väga ner mitt släp från 1990kg till 1800kg? För att få köra det med den utökade :D Så länge jag inte lastar det mer än vad min bil får dra i maxsläpvangsvikt vilket är 1800kg

Jag ställde en fråga till körkortsportalen... men tydligen inte tillräckligt specific enl svaret :)

Min fråga:
Om jag har ett ekipage som håller sig inom max totalvikterna (kan vara B eller utökade B) men där bilens begränsning gör att jag överstiger släpets maxvikt. Får jag då lagligt dra denna tom eller lastad med en vikt som understiger vad bilens begränsning säger.

Ex, bil med totalvikt 1500 kg, tillåten släpvikt 1400 kg. Släp med totalvikt på 1500 kg, tomvikt 800 kg. Får jag köra och lasta med 400 kg?

Och svaret jag fick:
När det gäller hur tung släpvagn man får dra efter en bil, så är det två saker som styr.
1. Dragvikter lämnade av fordonstillverkare samt dragtillverkare.
2. Svenska körkortslagstiftningen.

Begrepp som används:
Tjänstevikt = Bilens vikt i driftfärdigt skick inklusive föraren.
Maxlast = Sammanlagda högsta vikt för passagerare och gods
Totalvikt = Den av fordonstillverkaren beräknade högsta vikt fordonet får ha när det är fullastat.
Bruttovikt = Ett fordons vikt vid ett visst tillfälle

De uppgifter som lämnats av fordons- respektive dragtillverkaren får naturligtvis aldrig överskridas,
oavsett vilken körkortsklass föraren har. Här talar man om bruttovikter, d v s den vikt ett
fordon har vid ett visst tillfälle. Uppgiften finns angiven på registreringsbeviset under
” Högsta vikt bromsat släp kg ”.

När det gäller körkortsbehörigheter, så talar man endast om tjänstevikt eller totalvikt
alltså ingenting där emellan. Antingen gäller tjänstevikt eller totalvikt ( dessa vikter ändras ju aldrig oavsett hur ett fordon är lastat, det är endast bruttovikten som ändras beroende på lasten ).

För körkortsklass B gäller:

1. Att släpvagnens TOTALVIKT (finns angiven på släpets registreringsbevis) aldrig får överstiga
bilens TJÄNSTEVIKT (finns angiven på bilens registreringsbevis).

2. Att sammanlagda TOTALVIKTERNA för bil och släp inte överstiger 3500 kg.

Regel 1 ovan kommer att tas bort i och med införandet av det nya körkortsdirektivet 20130119.
Vidare kommer samtidigt införadet av det utökade B-körkortet som medger en totalviktsumma på 4250 kg.

I exemplet nedan framgår inte uppgifen från bilens registreringsbevis om
"Högsta totalvikt på släpet för B-körkort", detta gör att frågan inte kan besvaras.

Allt går att tolka... och jag har min tolkning i huvudet :) men lämnar öppet för andras tolkningar innan jag gör min.

Här finns lite info som kanske kan räta ut en del frågetecken.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 047
Senast: lizzie
·
Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat...
2
Svar
36
· Visningar
3 533
Senast: Bison
·
Äldre Jag börjar snart gråta, jag måste byta bil :nailbiting: men jag hittar inget som passar, det är alltid nåt som havererar :down: Har...
Svar
0
· Visningar
773
Senast: LillaMy84
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att jag måste köpa en ny hästtransport. Den jag har nu kommer inte hålla så länge till och jag vill inte lägga...
Svar
9
· Visningar
1 513

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka