De nya viktreglerna för b-kort

Sv: De nya viktreglerna för b-kort

Just, jag tror att för de flest blir det inga förändringar. Precis som för oss. På vår ena bil kommer vi kunna koppla på 200 kg tyngre totalvikt än idag om vi gör körprovet.

KL
För mig kan det bli skillnad i alla fall. Vår ena bil får jag dra 1230 kg med och den får dra 1600 kg med E-kort. Vår andra bil får jag dra 1360 kg med och den får dra 1700 kg med E-kort. Det är inte så många släp som är typade på under 1400 kg och med det nya tillägget skulle jag få dra tyngre släp med båda våra bilar. (om jag nu tolkat detta rätt).

Nu ska jag tjata igen. Om man ändå ska avlägga ett körprov, varför inte ta det billiga teoritestet och sedan göra körprovet och få BE istället? Det är ju körprovet som är det dyra, teoriprovet och lämpet är ju småsummor.

Nej jag kommer inte att ta E kort eftersom jag har lastbil.

Totalvikten är ju på släpet inklusive last dvs 1990kg ger att jag får lasta 950kg Om bilen klarar av det, vilket min inte gör då jag får dra max 1800kg på E kort och endast 1380kg på B kort

Frågan är ju fortfarande om jag måste väga ner mitt släp eller om man inte behöver det utan om det är viktgränserna man går på iom att bilens tjänstevikt kommer att slopas.

Jag vill bara klargöra om jag har fel.

Om jag hade haft ett E kort så hade jag fått dra mitt släp på 1990kg med min bil som bara får dra 1800kg men då blir lastvikten lägre. Eller?

Jag får med min bil dra 1800kg dvs släpets tjänstevikt 1040kg minus max vikt? Det borde bli att med E kort så får jag lasta 760kg

Jag vill bara ha allt klart för mig vad som gäller i framtiden när de nya reglerna kommer och om det betyder att jag ändå måste typa ner släpet eller om jag slipper det

Om du har BE (nu) får du dra ditt 1990 släp men endast lasta det så det väger 1800 kg (med last) dvs du kan inte "utnyttja" hela släpets totalvikt.

UTAN BE kan du inte köra släpet ALLS ...
Inte med den utökade behörigheten heller. Så fort släpet väger mer än vad bilen får dra lagligt på B kort så är det olovlig körning. (med den utökade behörigheten som kommer, kommer ev din bil få dra 1800 på B men är inte så insatt)

Och du säger ju att bilen får dra max 1800 på BE så då får den OAVSETT körkort inte dra mer, eftersom det är BILENS tillverkare som sagt att bilen inte får dra mer än 1800 kg... Det är inte körkortet eller transportstyrelsens regler som bestämmer det.

Så vill du ha kvar ditt släp måste du i såna fall typa ner det alt skaffa BE (NU) ...

Fast bilens tekniska egenskaper förändras inte! Om bilen inte får dra ett tyngre släp än 1360 kg idag, får bilen inte dra mer efter regeländringarna. Man måste, oavsett bokstavskombinationer på körkortet, respektera bilens maximala dragkapacitet!
Om det är så att bilen får dra (exempelvis) 1600kg men på B-kort endast 1360 kg, blir det ändring.
Vart hittar man dem reglerna då? De står ju ingenstans alls.

Vilka regler?
Bilen har ju en teknisk begränsning från tillverkaren som inte har med körkortsbehörighet att göra.

Info om tredje körkortsdirektivet finns länkat på första sidan i tråden.

Vilka regler?
Bilen har ju en teknisk begränsning från tillverkaren som inte har med körkortsbehörighet att göra.
Javisst, och det är ungefär som med tvättråd. Man skriver en sak fast plagget/bilen egentligen klarar mer bara för att inte få klagomål.

Så vitt jag vet måste inte alls ta hänsyn till bilens begränsning enligt lagen.

Javisst, och det är ungefär som med tvättråd. Man skriver en sak fast plagget/bilen egentligen klarar mer bara för att inte få klagomål.

Självklart måste man det, nu och sedan.

Det står faktiskt även förtydligat på den sidan som var länkad från början
Viktigt att ta hänsyn till dragbilens begränsningar
Det är viktigt att komma ihåg att bilens maximala släpvagnsvikt också gäller som begränsning. Med det menas de tekniska förutsättningar som din bil har, till exempel bilens dragkula.

Mer information om hur tung släpvagn din bil får dra hittar du på Transportstyrelsen webbplats.

Transportstyrelsen är av en annan uppfattning och mitt råd är att följa deras regler, faktiskt. Det står angivet i bilens registreringshandlingar vad den får dra och den vikten får inte överskridas...

SJÄLVKLART är det alltid bilens begränsningar som sätter sista gränsen! Allt annat är ju livsfarligt.

KL
Jag tror jag har fattat reglerna men kör en liten kontrollfråga här på Buke. Det här är min bil:

Skattevikt, kg: 1480
Tjänstevikt, kg: 1480
Totalvikt, kg: 1950
Sänkt totaltvikt, kg:
Max släpvagnsvikt, kg: 1500
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 720
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1480
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3450
Max lastvikt, kg: 470

Har jag rätt eller fel när jag tror att jag kommer får dra 20 kilo mer efter förändringen? (Vilket ju vore lite mer praktiskt.)

:rofl:
Waow. Å såna har vi ute i trafiken...:crazy:

Ursäkta, men är du dum?

några hundralappar jämfört med några tusenlappar är skillnad för mig. Dessutom har jag inget behov av E-kortet. Jag kör hästar ett par ggr per år och den enda skillnaden om jag kompletterar mitt körkort är att det finns flera transporter att välja mellan. Det räcker för mig. (och min sambo har E-kort)

På mitt ekipage blir det ingen skillnad alls men däremot KAN jag köra lite fler bilar med mitt släp påkopplat, och andra ekipage då.

Kommer ta utökat B så snart som möjligt. Ett bra alternativ för mig som har så svårt för teorin!

Om du har BE (nu) får du dra ditt 1990 släp men endast lasta det så det väger 1800 kg (med last) dvs du kan inte "utnyttja" hela släpets totalvikt.

UTAN BE kan du inte köra släpet ALLS ...
Inte med den utökade behörigheten heller. Så fort släpet väger mer än vad bilen får dra lagligt på B kort så är det olovlig körning. (med den utökade behörigheten som kommer, kommer ev din bil få dra 1800 på B men är inte så insatt)

Och du säger ju att bilen får dra max 1800 på BE så då får den OAVSETT körkort inte dra mer, eftersom det är BILENS tillverkare som sagt att bilen inte får dra mer än 1800 kg... Det är inte körkortet eller transportstyrelsens regler som bestämmer det.

Så vill du ha kvar ditt släp måste du i såna fall typa ner det alt skaffa BE (NU) ...

Ja jag kör inte omkring med släpet

Ja vad bra då vet jag att det är precis så som jag trodde :D

Kommer nog att försöka att ta E ändå och hoppas att inte allt för mycket har ändrats sedan jag tog körkortet för typ hundra år sedan ;)

Senast ändrad:

några hundralappar jämfört med några tusenlappar är skillnad för mig. Dessutom har jag inget behov av E-kortet. Jag kör hästar ett par ggr per år och den enda skillnaden om jag kompletterar mitt körkort är att det finns flera transporter att välja mellan. Det räcker för mig. (och min sambo har E-kort)

Ja jag har för mig att körprovet för den utökade kommer att vara betydligt billigare än att ta E-kort

Ja den ger ju nästan ingen skillnad i behörighet jämfört med vanligt B så det är väl inte ett så omfattande prov.

Jag skulle alla gånger satsa på E, det är inte svårt om man inte är helt tappad bakom transporten! (Och då bör man inte köra släp alls).

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 887
Senast: Enya
·
Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat...
2
Svar
36
· Visningar
3 463
Senast: Bison
·
Äldre Jag börjar snart gråta, jag måste byta bil :nailbiting: men jag hittar inget som passar, det är alltid nåt som havererar :down: Har...
Svar
0
· Visningar
768
Senast: LillaMy84
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att jag måste köpa en ny hästtransport. Den jag har nu kommer inte hålla så länge till och jag vill inte lägga...
Svar
9
· Visningar
1 488

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka