Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej jag kommer inte att ta E kort eftersom jag har lastbil.
Totalvikten är ju på släpet inklusive last dvs 1990kg ger att jag får lasta 950kg Om bilen klarar av det, vilket min inte gör då jag får dra max 1800kg på E kort och endast 1380kg på B kort
Frågan är ju fortfarande om jag måste väga ner mitt släp eller om man inte behöver det utan om det är viktgränserna man går på iom att bilens tjänstevikt kommer att slopas.
Jag vill bara klargöra om jag har fel.
Om jag hade haft ett E kort så hade jag fått dra mitt släp på 1990kg med min bil som bara får dra 1800kg men då blir lastvikten lägre. Eller?
Jag får med min bil dra 1800kg dvs släpets tjänstevikt 1040kg minus max vikt? Det borde bli att med E kort så får jag lasta 760kg
Jag vill bara ha allt klart för mig vad som gäller i framtiden när de nya reglerna kommer och om det betyder att jag ändå måste typa ner släpet eller om jag slipper det
Vart hittar man dem reglerna då? De står ju ingenstans alls.Fast bilens tekniska egenskaper förändras inte! Om bilen inte får dra ett tyngre släp än 1360 kg idag, får bilen inte dra mer efter regeländringarna. Man måste, oavsett bokstavskombinationer på körkortet, respektera bilens maximala dragkapacitet!
Om det är så att bilen får dra (exempelvis) 1600kg men på B-kort endast 1360 kg, blir det ändring.
Javisst, och det är ungefär som med tvättråd. Man skriver en sak fast plagget/bilen egentligen klarar mer bara för att inte få klagomål.Vilka regler?
Bilen har ju en teknisk begränsning från tillverkaren som inte har med körkortsbehörighet att göra.
Javisst, och det är ungefär som med tvättråd. Man skriver en sak fast plagget/bilen egentligen klarar mer bara för att inte få klagomål.
Så vitt jag vet måste inte alls ta hänsyn till bilens begränsning enligt lagen.
Viktigt att ta hänsyn till dragbilens begränsningar
Det är viktigt att komma ihåg att bilens maximala släpvagnsvikt också gäller som begränsning. Med det menas de tekniska förutsättningar som din bil har, till exempel bilens dragkula.
Mer information om hur tung släpvagn din bil får dra hittar du på Transportstyrelsen webbplats.
Javisst, och det är ungefär som med tvättråd. Man skriver en sak fast plagget/bilen egentligen klarar mer bara för att inte få klagomål.
Om du har BE (nu) får du dra ditt 1990 släp men endast lasta det så det väger 1800 kg (med last) dvs du kan inte "utnyttja" hela släpets totalvikt.
UTAN BE kan du inte köra släpet ALLS ...
Inte med den utökade behörigheten heller. Så fort släpet väger mer än vad bilen får dra lagligt på B kort så är det olovlig körning. (med den utökade behörigheten som kommer, kommer ev din bil få dra 1800 på B men är inte så insatt)
Och du säger ju att bilen får dra max 1800 på BE så då får den OAVSETT körkort inte dra mer, eftersom det är BILENS tillverkare som sagt att bilen inte får dra mer än 1800 kg... Det är inte körkortet eller transportstyrelsens regler som bestämmer det.
Så vill du ha kvar ditt släp måste du i såna fall typa ner det alt skaffa BE (NU) ...
några hundralappar jämfört med några tusenlappar är skillnad för mig. Dessutom har jag inget behov av E-kortet. Jag kör hästar ett par ggr per år och den enda skillnaden om jag kompletterar mitt körkort är att det finns flera transporter att välja mellan. Det räcker för mig. (och min sambo har E-kort)