De nya viktreglerna för b-kort

Sv: De nya viktreglerna för b-kort

B 2006, BE 2006, D 2008. YKB uppdateras varje år. Så jag känner mig hyffsat up to date med körkortsregler, böcker och prov.

Konsekvenserna med släp med levande last kommer vid lägre hastigheter och av mindre fel än "bara bil". Dessutom skrev jag många, inte alla eller de flesta.

Jag tog körkort nästan 20år före dig ;)

För mig som inte öppnat en enda bok sedan dess blir det en hel del nytt att lära sig..

Men det är skillnad när man har praktiska erfarenheter som sitter.

jag åkte till en bilskola o gjorde en provskrivning o läste sen bara om allt som jag missade på- allt nytt som tillkommit:crazy:
Tog inte en enda lektion.

Körningen kände jag mig trygg i o teoriprovet bestog mest av b-delen- sånt som sitter i ryggmärgen.

roa dig med att göra provskrivningar på nätet.

knapplån

Jag förstår inte heller varför man ska behöva ta högre behörighet än man behöver? Jag behöver inte mer än B-kort för att framföra mitt ekipage lagligt, den dagen jag behöver högre behörighet skaffar jag mig den. Jag har varken tiden eller pengarna att lägga ner på något jag inte behöver.

Att man sen tycker att lagen är fel ibland är en annan sak. Jag tycker att det är en styggelse med lastbilstrafiken på vägarna, skulle gärna se att fler transporter skedde på annat sätt. Dessutom tycker jag inte att man ska få ta körkort förrän man är minst 20. Men nu får man köra lastbil och man får ta körkort när man är 18, så är lagen. Då kan jag ju inte gå omkring och nedvärdera alla i den kategorin.

Kl* jag funderar lite på när man kommer ha nytta av sitt be-kort i framtiden. Enda jag kommer på är om man kör bkortslastbil med släp bakom.
Så för gemene man är det väl lite " onödigt" ? Eller vad har man mer för nytta av sitt be?

Om du har en stor bil med ett större släp och 2 hästar i så har du nytta av be.
Jag måste ha BE för att få dra transporten med 2 hästar i med våran pickup, totalvikten på ekipaget överskrider 4250kg.

Ah okej, då är jag med :) Jag fixade E kortet mest för att slippa begränsningar men insåg ju senare att det inte är många bilar som får dra över 2 ton ändå.

En fråga lite halvt ot, kommer det bli lättare att typa upp sitt släp? Jag har en nedtypad star diamant till 1410 kg. Tyvärr blir det några kg överlast med ena hästen vilket känns onödigt när jag har BE och min syster som använder transporten kommer ta utökat b.
Har inte riktigt ekonomi att byta släp just nu.

Då är det väl dags att öppna en teoribok? ;)
Man är faktiskt skyldig att hålla sig uppdaterad om nya lagar och regler.

Jag var 25 när jag tog körkort så jag är "sen" :D Hade inget behov av det innan.

Den största vinsten är att du slipper tänka på totalvikt, och därmed bara behöver hålla reda på bruttovikt. Vilket öppnar många möjligheter även med bilar som inte har så hög dragvikt.

Den största vinsten är att du slipper tänka på totalvikt, och därmed bara behöver hålla reda på bruttovikt. Vilket öppnar många möjligheter även med bilar som inte har så hög dragvikt.

Fast av svaret vi, kirre och jag, fått så kommer bruttovikerna bli mycket mer intressanta för även bara B-korts förare (och än mer för utökade) i.o.m att beränsningen på bilens tjänstevikt tas bort. Det kommer för många innebära en möjlighet att koppla på släp med högre totalvikter (så länge man håller sig inom 3,5 och 4,25).

Jag hade trodde inte att det skulle vara så förrän svaren kom. För mig innebär det att jag med vår v40 kommer kunna koppla på släp med totalvikt på 1700 kg, men måste begränsa bruttovikten till 1400 kg.

Citat från svar:
De uppgifter som lämnats av fordons- respektive dragtillverkaren får naturligtvis aldrig överskridas,
oavsett vilken körkortsklass föraren har. Här talar man om bruttovikter, d v s den vikt ett
fordon har vid ett visst tillfälle. Uppgiften finns angiven på registreringsbeviset under
” Högsta vikt bromsat släp kg ”.

Senast ändrad:

Så det blir alltså så, att jag på B-kort år 2013 får ta min bil som får dra 1520 på nuvarande B och 1600 på E, och koppla t.ex ett släp med 1990 kg totalvikt om jag bara tänker på att lasta så totalen inte går över 3500? Och med utökat gäller gränsen på 4250 kg.
Blir ju inte mkt mer än en halv minishettis man får lasta då i detta exemplet men som ett exempel ;)

Jag har valt att inte bemöta den uppgiften eftersom det jag fått till hands är rakt motsatta.

Väntar alltså med att höja den flaggan till årsskiftet.

Så det blir alltså så, att jag på B-kort år 2013 får ta min bil som får dra 1520 på nuvarande B och 1600 på E, och koppla t.ex ett släp med 1990 kg totalvikt om jag bara tänker på att lasta så totalen inte går över 3500? Och med utökat gäller gränsen på 4250 kg.
Blir ju inte mkt mer än en halv minishettis man får lasta då i detta exemplet men som ett exempel ;)

Om man vågar lita på det svaret jag fick och det tydligare svaret Kirre fick så blir resultatet 2013 att Bilens totalvikt + Släpets totalvikt = max 3,5 (B). Hur mycket du får lasta begränsas av vad bilen får dra (släpet och lastens vikt).

Jag hade inte trott att de skulle "öppna" så mycket, hade inte tolkat direktivet så. Men som svaret jag fick tolkar jag så.... men det är som sagt var en tolkning.

Läs direktivet och svaret Kirre och jag fick, Finns i tråden och gör din tolkning :)

Lovisaleonora verkar ju ha fått andra indikationer....

Läste i någon tidning jag köpte nyligen att bruttovikt inte kommer gälla för de med B eller utökat B, utan bara för de med BE precis som det är nu. Så det är förvirrande!
Vill ju inte tolka utan man vill ju gärna ha raka svar på hur reglerna kommer vara. Kommer säkert klara besked någon gång :)

Så som det exemplet du tar upp kommer det ju inte att bli, där har du tolkat och läst helknas. :)

Det är totalvikterna du får räkna på, de får inte överstiga 3500kg resp 4250 och DÄREFTER gå på en ev bruttovikt vid körning OM bilens dragvikt begränsar.

Du har räknat på bilens tjänstevikt och sen lagt på en totalvikt på ett släp= inte mer än 3500kg => fel.

kl

Jag vet inte om det har länkats till denna innan, men med den här informationen så har jag faktiskt lagt ner tankarna på BE:

http://www.korkortsportalen.se/Nya-...13/Nya-korkortsregler-for-bil-B-behorigheter/

Ser ingen anledning till att ta det längre, tänker jag fel? Med den utökade behörigheten tas regeln om bilens tjänstevikt kontra släpets totalvikt bort (mycket bra!) och man får dra kombination upp till 4250 kg. Det är ju allt jag behöver?

Det är nog svårt att sia om, och oerhört varierande från person till person. Teoriprovet och uppkörningen beredde mig inget problem, så BE kändes lätt för mig.

Och utökat B hade inte hjälp mig då jag drar tungt med stor bil. Idag får bilen dra 750 kg, och även med 750 kg till blir det inte tillräckligt för de släp jag behöver dra.

Men hur stor bil har du då??

Jag tror inte att det är ett stort problem för mig att klara BE heller, men det är ändå en kostnadsfråga. Och tid, såklart, som alltid...

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 895
Senast: Enya
·
Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat...
2
Svar
36
· Visningar
3 463
Senast: Bison
·
Äldre Jag börjar snart gråta, jag måste byta bil :nailbiting: men jag hittar inget som passar, det är alltid nåt som havererar :down: Har...
Svar
0
· Visningar
768
Senast: LillaMy84
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att jag måste köpa en ny hästtransport. Den jag har nu kommer inte hålla så länge till och jag vill inte lägga...
Svar
9
· Visningar
1 488

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka