De nya viktreglerna för b-kort

Sv: De nya viktreglerna för b-kort

Amarok är super att dra släp med ;) Förutom att lågväxeln saknas dårå! Man får in mycket packning på flaket med.

Nä, nån skönhet är det ju inte, snarare en traktor, men det är väl vad jag behöver... Funderar på att börja kika på typ Nissan Navara istället. Mycket dieselmotorer och flak vore ju ganska praktiskt när man ska frakta hem gödsel till trädgårdsodlingarna till våren.. Barnen fly

Nä, nån skönhet är det ju inte, snarare en traktor, men det är väl vad jag behöver... Funderar på att börja kika på typ Nissan Navara istället. Mycket dieselmotorer och flak vore ju ganska praktiskt när man ska frakta hem gödsel till trädgårdsodlingarna till våren.. Barnen fly

flyttar väl ut snart ändå. Maken drömmer om en defender men han kör ju aldrig "min" bil i alla fall. Eller väldigt sällan i alla fall.

Den korta Deffen står absolut på min önskelista, men jag kan inte försvara införskaffandet innan jag tagit upp det där med jakt :D

Tonårsdottern önskar sig något med bra sovkomfort. Hon sover både på väg till och på väg hem från tävling. Vet inte om det ska kallas stresshantering eller tonårströtthet??

Va fan! Nu dödade du ju min drömbil. Dumming! ;)
Aldrig att jag köper en pickis utan lågväxel.

*kl* Just nu går halva mitt stall BE kurs. Läraren säger att det inte är någon stress med att köra upp före 19 januari . Be kort kommer fortsätta finnas och gälla.
När jag läser på transportstyrelsen står att med be utfärdat efter 19 januari får man framföra ett ekipage med totalvikt av 3500 kg. Alltså som dagens b kort.

Är det jag eller körskolan som är ute och cyklar??

Båda.

Enda skillnaden på BE nu och sedan är att det idag finns vissa släp som har en totalvikt över 3500kg som får köras efter bil/lätt lastbil på BE. Dessa får inte köras på BE taget efter 19 jan.

Ser ofta ut så här: http://www.2mrental.se/images/IvecoSlap.jpg

På en "vanlig" 50mm kula får du aldrig kroka på mer än 3500kg så dessa har annan draganordning.

/C

Ok så släpets totalvikt får ej överstiga 3500 kg? Alltså inte ekipagets som för b?
Så man får på "nytt" be ex. Ha bil med 2000 kg totalvikt och släp med 3000 totalvikt?? Förutsatt bilen får dra det?

Vilket är helt irrelevant sett till den givna frågeställningen. Men annars håller jag med dig.

Finemang. Man blir så snurrig. Men då vet jag återigen att jag troligtvis aldrig kommer ha nytta av mitt "gamla" BE kort (förutom just nu då). Men bra att reda ut begreppen.

Då kan jag köpa nytt släp ändå såsmåningom för syrran kommer kunna dra det. Var ett litet dilemma nu när vi har ett hyfsat lätt släp 1410 kg och en av hästarna är hyfsat tung... Även vilket körkort man har så är ju överlast överlast.
Ska bli skönt att kunna ha ett släp med högre lastvikt nu och kunna köra två.

knycker sista knappen och väcker liv i den här tråden.

har en bil nu med:
Skattevikt, kg: 1540
Tjänstevikt, kg: 1540
Totalvikt, kg: 1970

Max släpvagnsvikt, kg: 1600
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 500
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1530

Ska nu köpa en transport och undrar då om jag kan typa den som 1600 eller bara 1530? Utan att behöva ta ett BE eller utökat B.

Har också funderingar på att byta bil till exempelvis XC70. Kommer jag då kunna köra en sådan kombination utan ett nytt körkort?

Gick in på en exempelbil XC70 och hittar följande info:
Skattevikt, kg: 1840
Tjänstevikt, kg: 1840
Totalvikt, kg: 2400

Max släpvagnsvikt, kg: 2100
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 750
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1100

hjälp mig reda ut det här :bump: :bump:

Med nuvarande bil och enbart B kan du aldrig ha högre totalvikt än 1530 kg. Så länge du har B eller utökat B är det totalvikt som gäller, så du kan heller inte tjäna mer än 70 kg med den bilen, oavsett. Med BE kan du däremot koppla ett släp med valfri totalvikt så länge bruttovikten inte överstiger 1600 kg.

Med XC70 tappar du många kg. Då kan du inte koppla mer än totalvikt 1100 kg utan nytt körkort.

Med nuvarande bil och enbart B kan du aldrig ha högre totalvikt än 1530 kg. Så länge du har B eller utökat B är det totalvikt som gäller, så du kan heller inte tjäna mer än 70 kg med den bilen, oavsett. Med BE kan du däremot koppla ett släp med valfri totalvikt så länge bruttovikten inte överstiger 1600 kg.

Med XC70 tappar du många kg. Då kan du inte koppla mer än totalvikt 1100 kg utan nytt körkort.

okej?? så det här nedan har jag ingen nytta av:

Kravet på att släpfordonets totalvikt inte får överstiga dragfordonets tjänstevikt tas bort. B-behörighet kommer fortfarande att ge rätt att dra ett lätt släpfordon som väger högst 750 kg i totalvikt, men även tyngre släp än 750 kg totalvikt (till exempel 1 500 kg), förutsatt att dragfordonets och släpvagnens sammanlagda totalvikter inte överstiger 3 500 kg.

jag trodde att det var just i såna här sammanhang (om jag byter bil dvs) som jag kan tjäna på de nya reglerna utan att ta ett annat körkort.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 889
Senast: Enya
·
Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat...
2
Svar
36
· Visningar
3 463
Senast: Bison
·
Äldre Jag börjar snart gråta, jag måste byta bil :nailbiting: men jag hittar inget som passar, det är alltid nåt som havererar :down: Har...
Svar
0
· Visningar
768
Senast: LillaMy84
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att jag måste köpa en ny hästtransport. Den jag har nu kommer inte hålla så länge till och jag vill inte lägga...
Svar
9
· Visningar
1 488

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka