Sv: De Niro

Vad har du för underlag till till ditt påstående ?

Stoet till ditt sto hade alltså lätt för sidvärtsrörelser ? Eftersom du faktiskt påtalar att De Niro kan ge den effekten ?

Mvh Mia

Nej tvärtom hon har svårt för dessa rörelser och det var därför han tyvärr inte passade mitt sto. För det är en mycket bra hingst.

Mvh

Tora

Här förstår jag inte riktigt heller vad du menar eller påstår. Har du själv avkommor efter dessa två hingstar som har problem med skänkelvikningar?
De Noir (en De Niroson) ligger högst i i danska unghästdressyrindex med siffrorna;
skritt 147
trav 139
galopp 152
ridbarhet 146
samlat index 156

vilket inte på något sätt tycks borga för en förärvning av dåliga bakbensrörelser.

Nej så menar jag inte. Är jag verkligen så dålig på att förklara mig? Det är skillnad på bakbensrörelser och tex en skänkelvikning. Det är två olika mekanismer som bestämmer hur hästen kan utföra dessa på. Ena är åt sidan och hästen skall få med sig bakdelen det andra är hur hästen lyfter på sina ben (eller inte lyfter på sina ben).

Dvs har man ett sto där man får kämpa för att det skall bli riktiga bra skänkelvikningar så kanske man får ha det lite i bakhuvudet. Precis som jag skrev i tidigare inlägg så är det ju ingen stor grej men något som man kanske skall tänka på.

Mvh

Tora

*Lite förtydligande*

Observera att jag inte menar att han per automatik lämnar hästar som har problem med sidvärtsrörelser utan att om man har en häst som har problem med detta så kan det vara något som man kan ha med sig i bakhuvudet.

Jag själv gillar De Niro mycket och han var en påttänkt kandidat till mitt sto men då hon har lite svårt för sidvärtsrörelser så valde jag att inte riskera ännu mer.

Mvh

Tora

Nej tvärtom hon har svårt för dessa rörelser och det var därför han tyvärr inte passade mitt sto.

Det många undrar är: hur kan du veta eller tro att just De Niro skulle nedärva eller ha svårigheter för sidvärtsrörelser?

Tja var får de flesta här på Buke sin information ifrån? Oftast från de som rör sig nära runt hingsten och hingsthållaren. Människor som har hållit på med avel i många år och som kan de små detaljerna. Det är alltså inte frågan om skitsnack och en önskan att svärta ner hingsten som ibland kan förekomma här på Buke.

Det kan även röra sig om vardagliga saker som tex mitt sto har Lansiär som morfar. Anledningen till att de inte rekommenderar att jag dublerar detta (även om det är långt bak i stammen på hingsten) är för risken att avkomman skall få problem med trånga hovar. Det är alltså inget fel på hingsten eller liknade men vissa kombinationer kan medföra detta problem. Det är kunskap som jag saknar och antagligen aldrig kommer få då jag inte har möjlighet att bedriva avel i så stor skala så länge som de har gjort.

Men återigen så förtydligar jag att det är ingen dålig hingst som per automatik nedärver svårighet för sidvärtsrörelser men har man ett sto som har svårt med detta så kanske man skall ha det i bakhuvudet. Jag är ett stort fan av De Niro och det är en mycket bra hingst. Men om man nu vill hålla på och analysera sitt hingstval till sitt sto så mycket som möjligt så kan det vara av intressa att veta alla detaljer.

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Tja var får de flesta här på Buke sin information ifrån? Oftast från de som rör sig nära runt hingsten och hingsthållaren. Människor som har hållit på med avel i många år och som kan de små detaljerna. Det är alltså inte frågan om skitsnack och en önskan att svärta ner hingsten som ibland kan förekomma här på Buke.

Jag frågade om källan. Kort och gott. De flesta som gör noteringar om olika hingstars nedärvning har sett ett antal avkommor och relaterar till det. Jag har inte för ett ögonblick trott att du velat smutskasta hingsten.

En förtydligan till:

Det är inte så att det är någon som säger att "Använd inte De Niro för att han nedärver svårighet till sidvärtsrörelser". Utan dessa människor kan mitt sto och har påpekat att ditt sto har lite svårt för just detta så du kanske skall tänka på att inte riskera att försärka detta. Det betyder alltså inte att hingsten för den sakens skull är dåligt utan att han i kombination med mitt sto kanske skulle kunna lämna oönskade effekter. Alltså en sak att ha i bakhuvudet bland alla andra saker när man letar efter den perfekta kombinationen sto-hingst.

Mvh

Tora

Jag frågade om källan. Kort och gott. De flesta som gör noteringar om olika hingstars nedärvning har sett ett antal avkommor och relaterar till det. Jag har inte för ett ögonblick trott att du velat smutskasta hingsten.

Jag refererar inte till några egna avkommor som jag har sett. Däremot så refererar jag från sådana som sysslar med avel i stor skala och på det sättet har haft möjlighet att se vad vissa kombinationer kan ge för något. Jag har största förtroende för dessa och jag har även pratat med Per Pileryd om detta. Problemet är att han är väldigt duktig på att sälja sina hingstar (absolut inget fel i det) och ibland har jag en känsla av att jag pratar med en politiker och aldrig får ett svar som är kort och gott Ja eller Nej :D.

Mvh

Tora

Tack för utförligt svar! Verkar vara en mycket trevlig individ!
Har du någon bild du skulle vilja pm:a?

Jag funderar också på De Niro. Vet någon hur mycket avgiften är på? det står ju inte på hemsidan..

Problemet är att han är väldigt duktig på att sälja sina hingstar (absolut inget fel i det) och ibland har jag en känsla av att jag pratar med en politiker och aldrig får ett svar som är kort och gott Ja eller Nej :D.

Ja, då kan du nog lika gärna fråga oraklet i Delphi. :D

Nej, de har det inte utlagt på hemsidan, man får ringa och be om prisuppgift. Han är dyr...

Okey då har jag ett De Niro sto som jag skulle vilja säga att hennes mor har lång rygg.

Däremot har inte mitt sto nedärvt detta efter sin mor och skänkelviktningar har hon inga problem med hon har mycket bra bakben , den bakbens aktiviteten hon har är det få som har , hon har mycket lätt att både länga och korta sig och hitills visat mycket bra ridbarhet .

Skulle absolut välja De Niro även till mitt andra sto och det känns som detta med skänkelvikningar är ett allmänt konstigt skitsnack som ingen vet var det kommer ifrån ;)

Mvh Mia

En förtydligan till:

Det är inte så att det är någon som säger att "Använd inte De Niro för att han nedärver svårighet till sidvärtsrörelser". Utan dessa människor kan mitt sto och har påpekat att ditt sto har lite svårt för just detta så du kanske skall tänka på att inte riskera att försärka detta. Det betyder alltså inte att hingsten för den sakens skull är dåligt utan att han i kombination med mitt sto kanske skulle kunna lämna oönskade effekter. Alltså en sak att ha i bakhuvudet bland alla andra saker när man letar efter den perfekta kombinationen sto-hingst.

Mvh

Tora

Du får ursäkta men en häst som har så bra ridbarhet och fått så många bra avkommor så skulle jag faktiskt skita i de råd du fått !

Tycker detta är så svagt utalande av dina såkallade kändisar inom aveln .

Man får nog fråga sig vad som är bra på stoet extriörsmässigt och vad man vill förstärka på sitt sto ??

Skänkelvikningar skulle jag faktiskt i detta utalande *kasta i soptunnan * och titta på vad det kan bli extriörsmässigt / gångartsmässigt /ridbarhetsmässigt mellan dessa 2 individer :)

Mvh Mia

Senast ändrad:

Du får ursäkta men en häst som har så bra ridbarhet och fått så många bra avkommor så skulle jag faktiskt skita i de råd du fått !

Tycker detta är så svagt utalande av dina såkallade kändisar inom aveln .

Man får nog fråga sig vad som är bra på stoet extriörsmässigt och vad man vill förstärka på sitt sto ??

Skänkelvikningar skulle jag faktiskt i detta utalande *kasta i soptunnan * och titta på vad det kan bli extriörsmässigt / gångartsmässigt /ridbarhetsmässigt mellan dessa 2 individer :)

Mvh Mia

Snarare är det så att många utav de som har använt honom vet väldigt väl vilka ston han passar till och vilka han passar mindre bra till. För du tror väl ändå inte att han är en hingst som passar till alla ston?

Du verkar inte riktigt förstå att lång rygg och problem att få med sig bakbenen i tex sidvärtsrörelser inte är riktigt samma sak. Det ena kan ha med det andra och göra men det behöver det inte vara.

Tycker tyvärr att ditt inlägg uppvisar vissa brister i kunskap. Du tänker bara på det det mest tydligaste och det som "alla" kan se nämligen gångartmässigt, ridbarhetsmässigt och extriörsmässigt. Men sen finns det små detaljer som dock är viktiga men som få kan och känner till om de olika hingstarna. Oftast är det lite större uppfödare som har hunnit använda hingstar till många olika typer av ston och som har kunnat utesluta resultatet som en slump. Det kan vara allt från att vissa kombinationer ger trånga hovar till sk "golden cross".

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Visst har jag brister i mitt kunnande angående aveln :)
Det finns ingen anledning att förneka men att gå till att man ska ha en tanke om stoet har lång rygg och svårt med sidvärtes ska man tänka sig för att använda De Niro till det stoet för att inte förstärka den *egenskapen * ??? Då tycker jag att det låter taget ur luften !

Sen anser jag att när det gäller aveln så ska man absolut lära sig av de mer *lärda* och ta åt sig av deras kunskap ;)

Men ibland kanske man ska sålla agnarna från vetet ?

Mvh Mia

Nej så menar jag inte. Är jag verkligen så dålig på att förklara mig? Det är skillnad på bakbensrörelser och tex en skänkelvikning. Det är två olika mekanismer som bestämmer hur hästen kan utföra dessa på. Ena är åt sidan och hästen skall få med sig bakdelen det andra är hur hästen lyfter på sina ben (eller inte lyfter på sina ben).

Dvs har man ett sto där man får kämpa för att det skall bli riktiga bra skänkelvikningar så kanske man får ha det lite i bakhuvudet. Precis som jag skrev i tidigare inlägg så är det ju ingen stor grej men något som man kanske skall tänka på.

Mvh

Tora

Jag har kollat igenom ett helt gäng De Niro samt De Noiravkommor när jag skulle bestämma mig för hingst och har inte sett eller hört om några tendenser till att förärva dåliga skänkelvikningar på någon av de nämnda hingstarnas avkommor (De Noir har väl dock bara 4-åringar som äldsta avkommor så jag vet inte om det av någon anledning skulle debutera senare men det har jag svårt att tro). Utan mer precisa källor så är det ryktet ingen jag skulle sätta någon tilltro till. Jag förstår också att du inte är ute efter att svartmåla någon av hingstarna men ryktet känns för mig som helt taget ur luften.

Visst har jag brister i mitt kunnande angående aveln :)
Det finns ingen anledning att förneka men att gå till att man ska ha en tanke om stoet har lång rygg och svårt med sidvärtes ska man tänka sig för att använda De Niro till det stoet för att inte förstärka den *egenskapen * ??? Då tycker jag att det låter taget ur luften !

Sen anser jag att när det gäller aveln så ska man absolut lära sig av de mer *lärda* och ta åt sig av deras kunskap ;)

Men ibland kanske man ska sålla agnarna från vetet ?

Mvh Mia

Vet du jag tycker för det första att du skall läsa det jag skrivit igen. Jag har aldrig skrivit att han ger lång rygg däremot att man kan eventuellt beskriva det som lite långsträckt men det är absolut inte detsamma som en lång rygg.

När du har lärt dig lite mer så kommer du att förstå att det finns andra egenskaper som kan nedärvas förutom gångartmässigt, ridbarhetsmässigt och extriörsmässigt. Det är de uppfödare som kan mer än bara detta grundläggande som är riktigt duktiga och har stora framgångar.

Jag kommer tyvärr aldrig att ha möjlighet att avla i någon större skala själv (bara för husbehov). Dock har jag fått en möjlighet att få vara med några som verkligen kan och som har hållit på i många år. Detta är jag väldigt tacksam för. De senaste 4 åren har jag lärt mig mer om avel än vad jag tidigare gjort under 20 år.

Mvh

Tora

Liknande trådar

Avel Jag hade behövt lite mer information om dessa hingstar och deras godkända avkommor. Gärna era egna åsikter och erfarenheter. Vad de...
2
Svar
32
· Visningar
2 931
Senast: Lea88
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 558
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 990
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 275
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Orolig katt i bil