Sv: De Niro

Jag har kollat igenom ett helt gäng De Niro samt De Noiravkommor när jag skulle bestämma mig för hingst och har inte sett eller hört om några tendenser till att förärva dåliga skänkelvikningar på någon av de nämnda hingstarnas avkommor (De Noir har väl dock bara 4-åringar som äldsta avkommor så jag vet inte om det av någon anledning skulle debutera senare men det har jag svårt att tro). Utan mer precisa källor så är det ryktet ingen jag skulle sätta någon tilltro till. Jag förstår också att du inte är ute efter att svartmåla någon av hingstarna men ryktet känns för mig som helt taget ur luften.

Suck som jag tidigare skrivit så ärver han inte ner det per automatik. Men det finns en möjlighet att avkomman kan ha fortsatta problem om man tar honom till ett sto som redan har problem. Eller så kan man kanske också uttrycka det som att han inte klarar upp att uppväga den bristen hos stoet.

Är det verkligen så få som förstår skillnaden i att ärva ner någonting och att i kombination med vissa ston riskerar att inte uppväga en brist som stoet har?

Mvh

Tora

När du har lärt dig lite mer så kommer du att förstå att det finns andra egenskaper som kan nedärvas förutom gångartmässigt, ridbarhetsmässigt och extriörsmässigt. Det är de uppfödare som kan mer än bara detta grundläggande som är riktigt duktiga och har stora framgångar.

Fast nu är du väl lite dryg? Jag vet ingen som avlar bra skänkelvikningar. Inte någonstans är det ett kriterium i avelsarbetet. Varken hingstar eller ston testas i sidled, och det beror på att man utgår från att det är en ridteknisk fråga huruvida avkomman får med sig sina bakben eller inte.

Jag vet inte vilka fantastiska uppfödare du lyssnar till, men för mig låter hela påståendet märkligt.

Suck som jag tidigare skrivit så ärver han inte ner det per automatik.

Uppväga brist?
Nej, det kan man ju inte veta, just eftersom sidvärts inte är något som bedöms i högre utsträckning. Då får man ju välja en hingst som har meriter i svår klass.

Senast ändrad av en moderator:

Suck som jag tidigare skrivit så ärver han inte ner det per automatik. Men det finns en möjlighet att avkomman kan ha fortsatta problem om man tar honom till ett sto som redan har problem. Eller så kan man kanske också uttrycka det som att han inte klarar upp att uppväga den bristen hos stoet.

Är det verkligen så få som förstår skillnaden i att ärva ner någonting och att i kombination med vissa ston riskerar att inte uppväga en brist som stoet har?

Mvh

Tora

Du behöver inte sucka åt mig..:mad: Jag köper helt enkelt inte resonemanget du för. Skänkelvikningar är en ridteknisk rörelse. Jag vet inte vilka uppfödare du hänvisar till men det är absolut inte allmänt känt att De Niro skulle ha mindre chans att uppväga brister i skänkelvikning hos ett avelssto (som antagligen skulle ha lättare med en mer ridskicklig ryttare om det är ett ridtekniskt problem, har hon problem med att rent allmänt få med sig bakbenen är hon kanske inte det bästa valet till dressyravel). De Noir kan jag tycka själv hamnar bakom sig då han har så starkt påskjut men jag har inte sett någon förärvning av detta till avkommorna.
Så vi kan nog stanna där, jag köper inte ditt resonemang om att "inte uppväga bristande skänkelvikning hos stoet". Sedan får väl avkommorna bevisa sig (vilket de oftast redan gjort med tanke på resultaten i tester och dyl.)

Hej!
Jag har importerat en De Niro - St.Pr.St/Elite Salomee, Landfriese II -Sandro, f 2001, br 171mhk, 4 vita strumpor (kothöga), stjärn och snopp från Tyskland, brännmärkt i Oldenburg.

Han är efter ett elit sto som framför allt lämnat hopphästar. Uppfödaren var ordförande i Oldenburgs avelsförbund. Han köptes av min tränare, en GP ryttare och meister beridare som påläggskalv som tvååring men nu har jag honom då vi passade väldigt bra ihop. Han var premie föl i Tyskland. Så har även alla hans syskon varit.

Jo, Stern rör sig elastiskt och mjukt, och är en väldigt vacker häst. Långbent och smäcker, lång hals, bulligt hals och rumpa. Det är ingen pansarvagn till häst. Han är liksom född välmusklad och rund i överlinjen. Det enda man kan klaga på är att han är aningens lång från bakknä till has, men det är inget en amatör lägger märke till.

Prestationsmässigt är han lämpad för dressyrens högre klasser och har lätt för samlig och att lära sig. Piaffen är redan 9e mässig på töm. Han såldes inte för att han saknade talang. MEN han har visat samma talang för hoppning och har av tyska proffs (och svenska) spåtts en lika lysande karriär inom den grenen. Där kan man nog tacka det goda mödernet. Där är bara dressyrgenerna en fördel. Han har elastisiteten och skallen av en hopphäst fast ridbarheten och gångarterna av en dressyrhäst.

Jag har stött på flera De Niro avkommor och de är rätt "vassa" psykiskt. Innan jag köpte honom så var jag rätt säker på att jag inte ville ha en De Niro häst. De är "proffs hästar" och många jag har träffat har varit väldigt "skarpa" men de reds av proffs och hanterades av proffs så det var aldrig någon fara. Jag erkänner att det kan börja snurra i huvudet på min, men där får jag vara närvarande och "hämta hem" honom i huvudet och då är det ingen fara. Han var en riktig terrorist som unghäst och man fick passa sig i början. Igentligen blir han bara osäker och vet inte vad som förväntas av honom. Men nu är han världens pärla och min farmor skulle kunna rida honom. Han har ett hjärta av guld men ibland får man vara lite vaksam. Det finns mycket motor och mycket rörlighet tackvare detta, men det är en balansgång.

Jag är en glad amatör med turen att ha tillgång till min tyska tränare som har gjort ett jätte bra jobb med honom. Han är min bästa vän och alla i stallet älskar honom då han är väldigt rar och kelig. Han tid som ungdomsligist är helt över och de som lär känna honom nu skulle aldrig kunna gissa att han har varit något annat än en tillmötesgående och charmig individ.

Hoppas att det hjälper dig med ditt hingstval. Det är inte för inte att De Niro är en dressyrlegend. :)

Vad fin han låter, skulle också gärna se en bild! Jag har inte upplevt De Niroavkommorna som speciellt vassa, där tycker jag snarare SH hästarna utmärkt sig. Men det är säkert olika på de man träffar på. De Noiravkommorna verkar dock kända för sitt fina temprament.

Jag fattar inte hur man lägger upp bilder här på forumet :crazy: men jag la en bild på honom som min pres bild. Om någon förklarar hur man gör så kan jag lägga upp bättre bilder så man ser lite vilken typ av häst det är.

:)

Gå in på forumet datorer så finns det en nålad tråd om detta.
Själv har jag lagt upp bilder på www.photobucket.com, vänsterklickar på bilden och kopierar vad som står under egenskaper. Sedan trycker jag på symbolen ovan inlägget som ser ut som ett fjäll med en sol och klistrar in.

Tack för hjälpen!
Jag håller absolut med Sar, Sandro Hit hästarna är snäppet värre. För att få fram gång och uttryck blir det ofta mer blod och temprament i hästarna. Någonstan måste energin och viljan att utrycka energi i gångartena komma ifrån. :)

Nedan ligger en bild på Der Stern, e De Niro u. st.pr/el. Salomee, Landfriese II -Sandro.

n513932645_859616_7589.jpg

Våren 2007

Jag har precis importerat en 5-årig valack e: De Niro. Här finns både bilder och filmer: http://delvecchio.zmn.se
I det här fallet har De Niro lämnat en helt underbar avkomma, både hanterings- och ridmässigt. :laugh:

Liknande trådar

Avel Jag hade behövt lite mer information om dessa hingstar och deras godkända avkommor. Gärna era egna åsikter och erfarenheter. Vad de...
2
Svar
32
· Visningar
2 931
Senast: Lea88
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 558
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 990
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 275
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka