Sv: De får inte till det (parning)
Fast å andra sidan sett, så är det där lite svårt ibland.
Min parning i våras var lite problematisk för hanen i början, för tiken är 1 dm lägre än honom och han hade svårt att lyckas komma in - innan han fick in tekniken med att sänka sig rätt rejält. Eftersom vi väljer ut våra avelsdjur, och det ibland kan vara rätt stor skillnad i deras storlek exempelvis, så kan vi försvåra det för dom så.
Nu gick det bra ändå, för han lyckades få till tekniken av sig själv och fixade 3 st parningar. Tiken var gudomligt snäll och stod helt blickstilla, annars hade det nog blivit svårt för honom att nå in faktiskt.
I övrigt så föredrar jag också hundar som klarar av det själva. Jag vill inte behöva hålla i tiken, eller hjälpa hanen att pricka.
Enda gången jag håller i tiken är vid hängning om det är hennes första gång, eller om man vet om att hon lätt kan bli rädd. Inte så kul för hanen om hon springer iväg...
(Min tik är inte ett dugg rädd vid hängning, men anser det så otroligt tråkigt så hon somnar

Så jag får hålla henne uppe, så att det inte ska slita så i hanen. Hängningar på minst 35-40 min varje gång...)