De allra snällaste hingstarna...

Sv: De allra snällaste hingstarna...

Av alla hingstar jag sätt så är Faldur frá Syðri-Gróf min "favvo"! Han är hingst när han ska vara det ;) super goo häst!

Loftur frá Mödrufelli är också supersnäll. När min 6åriga son sparkar in sin fotboll i "Loffes" hage går han alltid fram och nosar på både barn och boll och vill bli klappad. Behövs det håller han undan stona så de inte ska knuffa eller skada sonen. Under icke betäcknings-säsong kan samma son leda in honom från hagen utan att han rör en fena. Stannar snällt utanför boxdörren och väntar på tecken att gå in precis som när jag tar in honom. Och han är världens snällaste ponnyridningshäst...

När vi varit på kurs har han varit kolugn, inte ett dugg skrikig eller stressad. Kopplade av och sov i sitt hö mellan 2 kurspass första gången. De avkommor som fötts i Sverige är nyfikna, vänliga, välresta med mycket tölt. / Ninni

*kl*
Jag har två av mina ston hos den kanon trevliga hingsten Veigar frá Vakarstödum.
6150640.jpg

Förra året använde jag en annan trevlig hingst Forni frá Horni. Avkomman vi fick i år efter honom verkar ha en riktigt bra och stabilt lynne. Dessutom massor med gång. Himla synd att Forni själv inte riktigt kommit till sin rätt med sin nya ryttare.
4728368.jpg

Lite OT - Ja, vad är det som hänt med Forni?? Jag såg honom riden av sin förra ägare och det var fantastiskt se honom. Det gick visst inte så bra på bedömningen heller. Tråkigt egentligen när sådant händer.

Jag har tyvärr aldrig sett Forni men jag kan svara generellt på vad som kan hända med hingstar.

Ofta ska en hingst vara i tävlingskondition OCH betäcka.

Det krävs fullständig OÄNDLIGT med mat och proteintät sådan för att behålla överlinjen och styrkan.

Tjalle tex är två olika hästar om han är i normalvikt och äter bra, eller om han är bedömningsdeffad. Han bantar helt enkelt bort muskelmassa som behövs för att ge järnet från bakkärran när han är för smal.

I hans fall är det inte klantighet på något sätt utan att han blir anorektisk och olycklig av inte få leva ett normalt hästliv. Uppstallad i ett stall med skriande hingstar är ingen aptitbefrämjande miljö :crazy:

Skulle man visa honom i hans trivselvikt skulle han få MYCKET bättre poäng på gångarterna ffa traven som han inte orkar öka med tryck när han är tunn.

MEN han skulle också få en långt sämre exteriörbedömning. Hals och proportionspoängen skulle rasa mer än gångarterna kan gå upp. Han fick jättefina poäng när han visades samtidigt som han fick veterinär anmärkning på gravt underhull :eek:

De bilder jag sett på Forni antyder att han hade mer "rumpa" och hull tidigare. Kanske är det en liknande mekanism ?

Vaddårå? inte kommit till sin rätt? Har ett honom nyligen utan att bli överförtjust om man säger så, hittar inte utstrålningen i honom...:crazy:

Grejen är han hade både utstrålning, gång och hull innan....
Något står inte rätt till:(.

Jag tycker inte heller att Forni har sett så kul ut under Anna. Man tycker att det borde vara en super kombination men ibland stämmer det kanske inte ändå?!!
Någon som sett honom tidigare på island eller som Balderum under den förra ägaren?
Är nyfiken på honom då jag har funderat på att betäcka med honom någon gång i framtiden. Tycker nämligen så himla mycket om hans pappa Gustur frá Hóli.

Jag tycker inte heller att Forni har sett så kul ut under Anna. Man tycker att det borde vara en super kombination men ibland stämmer det kanske inte ändå?!!
Någon som sett honom tidigare på island eller som Balderum under den förra ägaren?
Är nyfiken på honom då jag har funderat på att betäcka med honom någon gång i framtiden. Tycker nämligen så himla mycket om hans pappa Gustur frá Hóli.

När jag såg Forni hos förra ägaren - hästen hade ju allt. Utrstrålning, perfekt hull - en sådan häst som man bara faller för, typ - och vilka gångarter han visade upp på vägen inför oss. Ögonen som säger allt.

Vet att på Island var Forni i underhull och gick i för hög form, de har jobbat in rätt form och gett mycket och bra mat.

Jag såg Forni i Mönsterås (ovalbanan) förra året. En vacker hingst med utstrålning och stora rörelser men han var okoncenterad och såg jobbig ut att hantera.

Okoncentrerad som i okontrollerbar, hingstig, stirrig, stressad, olydig? Förklara gärna mer ingående! Har du bilder från det tillfället?
Jag har sett honom vid några tillfällen hemma på Brösarpsgården och då har han varit cool, lugn och lätt att hantera. Men då har han vistats i sin hemmiljö. Då upplever jag snarare deras andra hingst Hraunar som mer hingstig och hetsig än Forni.

Han hade bråttom, ville inte skritta eller stå still och gnäggade så jag fick ont i öronen.
Jag har några bilder. Jag skulle fota honom uppställd men det gick inte, han stod inte still tillräckligt länge.

Jag ser gärna bilderna!
Jag har heller aldrig träffat Forni annat än "hemma" i Brösarp och på Larsgården (Östra Greda). Då har han varit trevlig, men han kanske bli mer hingstig när han kommer bort? Får fråga Lotta och Gisli om det!
Samtidigt så måste jag nog säga att vårt Forni föl är den psykiskt mest stabila häst vi har avlat fram så här långt.
Väldigt snäll, lugn, försiktig, okomplicerad och trevlig. Jag tycker att man märker ganska tidigt på de små vilket temperament de har.
Nu har han även ett vettigt möderne att brås på men lite kommer säkert från Forni också;)
Jag kommer definitivt att använda Forni igen!

De är inte mycket att se men jag mejlar dem.
Jag kan också tänka mig att använda Forni, om jag gillar hans avkommor. Jag har inte sett något Forniföl än.

Helt ärligt så kan jag säga att de är faktiskt inte är fy skam. Ofta långbenta, bra ansatta halsar och fina bogar, korta i kroppen och söta huvuden är nog ett ganska representativt omdömme av de avkommor som fötts hitills. Därtill verkar många ha mycket rörelse i sig.
Men helt säker på sin sak kan man ju inte vara förens om 4-5 år...
Men ta en tripp ned till Larsgården, de skulle säkert uppskatta ditt besök och att få prata avel och hästar sådär i största allmänhet!

Roligt att höra att fölen är fina!

Mitt ena sto blev inseminerad förra veckan hoppas på att det tagit sig! Hon ger mycket av hingsten i sina föl så jag hoppas ju på en liten Forni nästa år, sån som han är när han är i form. Har inte sett honom iår dock låter tråkigt om han tappat i kondition.

Skulle man visa honom i hans trivselvikt skulle han få MYCKET bättre poäng på gångarterna ffa traven som han inte orkar öka med tryck när han är tunn.

MEN han skulle också få en långt sämre exteriörbedömning. Hals och proportionspoängen skulle rasa mer än gångarterna kan gå upp. Han fick jättefina poäng när han visades samtidigt som han fick veterinär anmärkning på gravt underhull :eek:
Eh... Inverkar hullet på exteriörbedömningen :confused: ? Kan någon i så fall förklara hur hullet påverkar nedärvd exteriör?

Eh... Inverkar hullet på exteriörbedömningen :confused: ? Kan någon i så fall förklara hur hullet påverkar nedärvd exteriör?

Givetvis påverkar inte hullet hästens gener ett enda dugg.... Däremot påverkar det domarnas ögon ;-) Det är modernt med "lättbyggda" hästar, så en slimmad hingst i något underhull (och kanske lite mindre muskelmassa) får bättre exteriörpoäng än en inte fullt så slimmad även om de har "samma" exteriör annars....

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
910
Senast: Tuvstarr
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 967
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 297
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Unghästfasoner?
  • Selenbrist

Omröstningar