De allra snällaste hingstarna...

Sv: De allra snällaste hingstarna...

Hýreygur såg jag sist på Framtids tävling knalla runt med två yngre tjejjer varav en skulle tävla honom. Lugnare hingst har jag sällan sett bland alla ston o valacker som fanns på plats.

Askur har jag sett bland sina ston. Där har han koll på allt men stressad var det sista jag tänkte. Han o mina barn letande grodyngel i bäcken. Den perfekta barnhästen/barnvakten :D

Lustigt nån överhuvudtaget kan kalla dem stressade. Tror inte det ordet ens finns inplanterat hos dessa hingstar.

Men det är det väl ingen som har gjort? Kallat dem det menar jag.

Tjalle däremot har periodvis när han varit i speciella miljöer varit stressad på det viset att han inte vill äta och blir olycklig.

Det är ju för övrigt inte samma sak som att inte kunna vara bra barnvakt.

Men det är det väl ingen som har gjort? Kallat dem det menar jag.

Tjalle däremot har periodvis när han varit i speciella miljöer varit stressad på det viset att han inte vill äta och blir olycklig.

Det är ju för övrigt inte samma sak som att inte kunna vara bra barnvakt.

Då förstod jag inte vad em76 menade med sitt:

"Uppfattar du Tjaldur som mer lättstressad än Askur och Hýreygur?"

Det är väl en tolkningsfråga.

Tur de inte är det, då.

Tack för ditt svar!

*kl*

Aegir från Olstorp är snäll och nedärver sitt goda lynne.

Tack för ditt svar!

*kl*

Aegir från Olstorp är snäll och nedärver sitt goda lynne.

...fast hur var han som tre-åring, vet du det ?

Annars håller jag med om att han som vuxen ridhäst alltid varit helschysst cool tävlingsmotståndare tex. Och lättfödd :D vilket också tyder på en ostressad läggning hos en hingst.

Nej, det vet jag inte. Han var fyra första gången jag såg honom, på Grevagården. Han uppförde sig väl under genomgången av godkända unghingstar.
Jag har velat fråga Barbro om honom men inte vågat för hon verkar vara så stressad när hon tävlar.

Fast hade han varit besvärlig som treåring hade han säkert kastrerats. Jag har hört från flera håll att de kastrerar unghingstar som är jobbiga att hantera.

Ägde de verkligen honom som unghäst ?

(börjar jag bli senil nu eller vad ??)

Hur som helst har han väl fått så många avkommor vid det här laget att man vet att de också är coola, för det tror jag att de är, ovanligt coola för att ha den stammen.

Vem är det som har fött upp honom och vem är det som har tagit fram honom? Jag har sett gamla bilder där en ung Denni rider:love:

Köpte de inte honom som föl? Eller var det Háleggur kanske? Ska kolla upp det.

Ja, Aegir är nog coolast av de tre bröderna i a f. (Aegir, Hafthor och Solfari e Svalur frá Glaesibae u Rán frá Stora-Hof)

Han är uppfödd av Anita och Jörgen Brink och inriden av Denni. Han var lätt att rida in, valde traven i början och tölten kom lätt.

Háleggur ja! Han var också cool som pass-motståndare.

Har du sett några av hans avkommor, hur är de ? Jag har inte sett en enda som jag vet om i alla fall :o

Precis som du säger.. vad är snäll och hur var vägen till den snäla hästen??

En häst för mig som är snäll den är de inga pproblem med från dag 1 tills att den dör..Sätter man på träns så sätter man bara på de och där står hästen och har träns på sig för första gången i sitt liv och reagerar inte alls utan böjer sig ner för att äta hö.

Eller första gången man rider den så skrittar man runt som om man alltid har gjort detta..
Hästen finner sig i de mesta utan att reagera..Detta är för mig en häst med de rätta psyket och en sk snäll häst!

En häst som ska bocka stegra och leva livet när tränset är på och de tar 1 år för hästen att acceptera tränset..Eller som slänger av allt och alla de första 2åren vid ridning är för mig inte en häst med de rätta psyket och är ingen dum häst men inte en snäll häst heller..
Vill vääl mer kalla denna häst starkt psyke en häst med stor vilja och som inte accepterar saker förrens man har gjort samma sak 18 miljoner ggr och hästen inser att så här ska de va suck!=)

elaka hästar finns det inte anser jag.. antingen har människan förstört hästen och hästen anser människan som ett hot och skall försvara sig när den ser en människa..
Eller så har hästen ett lynnesfel och bör avlivas för sin missbildning!

En snäll hingst för mig de som kommer upp i mitt huvud är på en gång en hingst som är som en valack.. Man kan umgås med hingsten en hel dag och upptäcker inte att det är en hingst förens någon säger de!:D

Åhh fan säger man då.. de trode jag inte=)

Jag har nog bara sett två, ett sto och en valack, båda stora kraftiga fuxar. Stoet (Katla) var 4 år och lätt att hantera. Enligt WF dör hon 2007-06-20. :confused: Valacken (Fredrik) hade ok gångarter men saknade motor, knepig benställning.

Jag sparar bara på kulorna på de absolut helt snälla så jag vet att Askur frá Hofstadaseli, Hýreygur från Smärslid/Silverkedjan och Tjaldur fra Skullerup är helt genomsnälla utan att vara hårda.

Det krävs att man känner hingsten OCH dess bakgrund väl, det är skillnad på en genuint snäll välmenande häst och en väluppfostrad IMO. Självklart ska hingstar vara både och!

Andra som jag vet är snälla på det sättet jag menar är tex Eidfaxi från Kvarnbacka, Svarri från Björnås och Gyrdir frá Árbakka.

Håller helt med dig i din inställning! Har samma kriterie på snäll häst. Och Gyrdir känner jag till som en snäll hingst också. Thrymur frá Gershlid, Segull och Gaukur är andra jag håller högt i temperamentet. (Och inom parentes de egna jag sparat men de är inte bedömda, än i vart fall. Inte deras fel. Jag har skadat mig sista åren lite tätt och därför inte kunnat visa de två som har åldern inne.) Det finns nog fler snälla men sedan är det svårt att veta hur genomsnälla de är! Jag tänker i alla fall kolla in din Tjaldur, inte bar för lynnet, utan jag formligen älskar hans exteriör!

Islandshästen nr 4 1994 om Aegir "-Nu visas han under ryttare på hingstbedömningen. Einar Öder red in honom i höstas, men det är Denni som tränar och visar honom."

Jag trodde det var Denni som ridit in honom för Ia berättade om honom på Landsmötet 1999 när hon pratade om inridning.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
910
Senast: Tuvstarr
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 967
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 297
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?