De allra snällaste hingstarna...

N

Nicke

Nuförtiden då poäng för Lynne har ersatts med Spirit, blev det ju genast lite svårare att utläsa vilka hingstar som är snällast. Har ni några personliga reflektioner vilka ni tycker verkar genomgående snälla? Självklart är stoet hälften, men ni kan väl försöka ändå? ;)

Sv: De allra snällaste hingstarna...

Jag sparar bara på kulorna på de absolut helt snälla så jag vet att Askur frá Hofstadaseli, Hýreygur från Smärslid/Silverkedjan och Tjaldur fra Skullerup är helt genomsnälla utan att vara hårda.

Det krävs att man känner hingsten OCH dess bakgrund väl, det är skillnad på en genuint snäll välmenande häst och en väluppfostrad IMO. Självklart ska hingstar vara både och!

Andra som jag vet är snälla på det sättet jag menar är tex Eidfaxi från Kvarnbacka, Svarri från Björnås och Gyrdir frá Árbakka.

Håller med dig, Kiickan! Mökkur är verkligen super, har hälsat på honom ett antal gånger och tycks gilla sällskap.

Nuförtiden då poäng för Lynne har ersatts med Spirit, blev det ju genast lite svårare att utläsa vilka hingstar som är snällast. Har ni några personliga reflektioner vilka ni tycker verkar genomgående snälla? Självklart är stoet hälften, men ni kan väl försöka ändå? ;)

Även om den poängen varit kvar så är det inte lätt att veta vad som döljer sig bakom poängen. Jag har mött många hingstar med 8 för lynne, men uj så olika dom alla varit.
För att veta exakt vad man vill ha så måste man träffa hingsten och lära känna den. Att titta på flertalet avkommor säger egentligen ännu mer av vad den lämnar.
Så inte är det lätt inte:crazy:

Även om den poängen varit kvar så är det inte lätt att veta vad som döljer sig bakom poängen. Jag har mött många hingstar med 8 för lynne, men uj så olika dom alla varit.
För att veta exakt vad man vill ha så måste man träffa hingsten och lära känna den. Att titta på flertalet avkommor säger egentligen ännu mer av vad den lämnar.

Nej jag vet :D Så det är därför jag har vänt mig till denna samlade expertis! Många ögon som sett mycket!

Det håller jag med om och tycker också att man måste veta hur det varit FRÅN BÖRJAN.

Det finns många gamla snälla väluppfostrade hingstar - men vet man hur vägen dit har varit ? Det kanske krävdes 17 starka man att tämja den på Island - who knows :p

Som uppfödare ser man ju hela tiden hästens psyke på ett annat sätt.

Just "problemfrihet" är en superviktig egenskap !

Jag har kastrerat en fin unghingst för han var kokobello att avmaska och vaccinera, så kan man ju inte ha det :eek:

Jag har kastrerat en fin unghingst för han var kokobello att avmaska och vaccinera, så kan man ju inte ha det :eek:

:rofl:

Nä, håller med! Så kan man ju inte ha det! Bra gjort! Så skulle nog lite fler göra faktiskt.

...det är lätt att bli hemmablind om man inte har så många hästar.

Jag upptäckte att det var VÄLDIGT mycket enklare att gallra när man hade 40 hästar på vintern och 80 på sommaren, då var toleransen mot "problem" väldigt låg :D

På så vis har de stora avlarna ett klart försprång, de kan sålla bland de egna på ett annat sätt än hobbyuppfödaren som av sentimentala skäl tar på sig de rosa solglasögonen....

Snäll, måste vara en uppfattningssak. Ju mer man umgås med en häst, desto mer lär man känna den och uppfattar den således som snäll.
Riktigt ärliga och sjyssta måste de vara om vem som helst kan hantera dem på ett nytt/främmande ställe redan första dagen. Då vet jag en sådan hingst, Gammur frà Reykjavik.

Tackar, ännu en ;)
Ja, det är en subjektiv sak. Men det är också viktigt med de personliga iaktagelserna, som inte går att fastställa i några papper.

...det är lätt att bli hemmablind om man inte har så många hästar.

Jag upptäckte att det var VÄLDIGT mycket enklare att gallra när man hade 40 hästar på vintern och 80 på sommaren, då var toleransen mot "problem" väldigt låg :D

På så vis har de stora avlarna ett klart försprång, de kan sålla bland de egna på ett annat sätt än hobbyuppfödaren som av sentimentala skäl tar på sig de rosa solglasögonen....

:D Sant! / Nicke som har en alldeles förfärligt rosa vy.

Kjarni frá Kalfsstöðum ger väldigt snälla avkommor, har en som är ett stort hjärta.
Han finns ju inte i avel nu, i Sverige.

Frami från Häringe verkar ha ett härligt temperament. Jag har endast träffat ett fåtal avkommor efter honom men de har varit trevliga.

Visst vore det toppen om man som Silverkedjan påpekade kunde följa eller få insikt i hingstarnas historik. Men det är oerhört svårt att få den kunskapen idag om man tillhör de oinvigda. Vem ska man våga fråga och kan man någonsin få fram hela sanningen:confused:
Jag är själv oerhört tacksam för att jag har tillgång till erfarna mentorer som hjälper mig att utveckla min kunskap om och kring avel.

Geysir frá Dalsmynni har ett helt otroligt lynne! Skulle gärna ta ett föl till efter honom.

hergeir fra pjotanda är så genomsnäll en hingst kan bli.
man tänker inte ens på att han är hingst.

hade en medryttare som jobbar med utvecklingsstörda vuxna.
hon tog med en av sina skyddslingar till stallet för att klappa och mata en häst, hon valde hergir för att han är så himla snäll.

min son fick för sig att gå ut och klappa vår valack i hagen när vi var i stallet.
han klämde sig in mellan hergir och vår pålle för att klappa på båda.
jag blev inte glad men inte heller speciellt orolig då båda pojkarna är så snälla.

Det är verkligen roligt att så många vill dela med sig av sina uppfattningar och erfarenheter av detta!

För min del förväntar jag mig och hoppas på en ändring av systemet i framtiden, där hästarna kommer att bedömas för Lynne återigen.

Uppfattar du Tjaldur som mer lättstressad än Askur och Hýreygur?

Uppfattar du Tjaldur som mer lättstressad än Askur och Hýreygur?

Jag vet inte riktigt vad du menar men ska försöka förklara.

Askur är knappt stressbar alls. Han blir dessutom coolare ju ovanare eller nervösare ryttaren är. Hýreygur är känsligare och "alertare" men inte egentligen stressad.

Under Tjalles uppväxt fanns det INGET som rubbade honom, han luktade som Ferdinand på sina blommor och brydde sig aldrig om några hag-intriger eller något, gjorde bara fromt det man bad honom om. Och vägde 100 kg mer än de andra...

Sedan blev han väldigt lättstressad hos ett par av de tränare han varit hos när det gäller vissa speciella saker som för honom förknippas med den långa fångenskapen efter benbrottet. Dvs han kunde nästan få panik om han lämnades instängd ensam i ett stall och slutade att äta om han inte fick gå ute. Hos den tredje tränaren hade han en bra hage och stod inte ensam inne, då mådde han bra.
Innan han fick betäcka var han också stressad av att höra andra hingstar göra det och kunde vara okoncentrerad på sina uppgifter när det var fullt med andra hingstar i närheten. Han var tex så stressad på hingstbedömningen efter tre aptitlösa dygn i ett varmt tält instängd med skriande hingstar att han fick en himla fart i galoppen :D

Men nu när han fått komma till tjejerna och får vara häst och gå ute är han inte stressbar alls. Eller jo, han är väldigt mycket HINGST och tar sitt jobb på fullt allvar, är mycket noga med flocken och blir på så sätt stressad om tex stona inte håller ihop i en grupp, då vallar och vallar han tills de gett sig.

Men han är aldrig stressad mot människor och cool att ha med att göra på alla sätt. Jag litar lika mycket på honom som barnhäst som de andra tex. När han röntgats och varit på djursjukhusen har aldrig någon misstänkt att han varit hingst, han har bara lufsat omkring där och hållit benen minutiöst stilla.

Jag tror att hans "stress" som bara riktade sig mot honom själv inte hade märkts om han fått leva ett riktigt hästliv med normalt med sällskap etc. Det är svåra år för en hingst att vara 6-9 och inte få betäcka och isoleras (särskilt som omständigheterna var med benbrottet). De andra levde ju friare och var aldrig i det läget i och med att de betäckte från början.

Som ridhäst är han medelvillig utan att vara ett dugg lat, jobbar gärna i evighet i paddock utan att tröttna, snäll och försiktig, ser sig för var han går istället för att dra järnet som Hýreygur skulle gjort :D
Och när han inte är hårdbantad eller självsvulten så har han en underbar självbärig form :)

De är rätt olika de tre hingstarna, men alla är det jag skulle kalla okomplicerade och snälla i grunden. Som ridhästar är de olika "svåra" där Hýreygur kräver mer vana pga sin hetare vilja och att han också har en växel till att hålla ordning på. Tjalle är mer naturtöltare som gärna glider ett par timmar tölt i skogen på halvlång tygel och Askur en dressyrponny med tölt.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
910
Senast: Tuvstarr
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 967
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 297
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Unghästfasoner?
  • Selenbrist

Omröstningar