Sv: De allra snällaste hingstarna...
Uppfattar du Tjaldur som mer lättstressad än Askur och Hýreygur?
Jag vet inte riktigt vad du menar men ska försöka förklara.
Askur är knappt stressbar alls. Han blir dessutom coolare ju ovanare eller nervösare ryttaren är. Hýreygur är känsligare och "alertare" men inte egentligen stressad.
Under Tjalles uppväxt fanns det INGET som rubbade honom, han luktade som Ferdinand på sina blommor och brydde sig aldrig om några hag-intriger eller något, gjorde bara fromt det man bad honom om. Och vägde 100 kg mer än de andra...
Sedan blev han väldigt lättstressad hos ett par av de tränare han varit hos när det gäller vissa speciella saker som för honom förknippas med den långa fångenskapen efter benbrottet. Dvs han kunde nästan få panik om han lämnades instängd ensam i ett stall och slutade att äta om han inte fick gå ute. Hos den tredje tränaren hade han en bra hage och stod inte ensam inne, då mådde han bra.
Innan han fick betäcka var han också stressad av att höra andra hingstar göra det och kunde vara okoncentrerad på sina uppgifter när det var fullt med andra hingstar i närheten. Han var tex så stressad på hingstbedömningen efter tre aptitlösa dygn i ett varmt tält instängd med skriande hingstar att han fick en himla fart i galoppen
Men nu när han fått komma till tjejerna och får vara häst och gå ute är han inte stressbar alls. Eller jo, han är väldigt mycket HINGST och tar sitt jobb på fullt allvar, är mycket noga med flocken och blir på så sätt stressad om tex stona inte håller ihop i en grupp, då vallar och vallar han tills de gett sig.
Men han är aldrig stressad mot människor och cool att ha med att göra på alla sätt. Jag litar lika mycket på honom som barnhäst som de andra tex. När han röntgats och varit på djursjukhusen har aldrig någon misstänkt att han varit hingst, han har bara lufsat omkring där och hållit benen minutiöst stilla.
Jag tror att hans "stress" som bara riktade sig mot honom själv inte hade märkts om han fått leva ett riktigt hästliv med normalt med sällskap etc. Det är svåra år för en hingst att vara 6-9 och inte få betäcka och isoleras (särskilt som omständigheterna var med benbrottet). De andra levde ju friare och var aldrig i det läget i och med att de betäckte från början.
Som ridhäst är han medelvillig utan att vara ett dugg lat, jobbar gärna i evighet i paddock utan att tröttna, snäll och försiktig, ser sig för var han går istället för att dra järnet som Hýreygur skulle gjort
Och när han inte är hårdbantad eller självsvulten så har han en underbar självbärig form
De är rätt olika de tre hingstarna, men alla är det jag skulle kalla okomplicerade och snälla i grunden. Som ridhästar är de olika "svåra" där Hýreygur kräver mer vana pga sin hetare vilja och att han också har en växel till att hålla ordning på. Tjalle är mer naturtöltare som gärna glider ett par timmar tölt i skogen på halvlång tygel och Askur en dressyrponny med tölt.