Darenius/Mantorp

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Stairwaytoheaven
  • Startdatum Startdatum
Sv: Darenius/Mantorp

Först skriver sen att AD stängt hästen med :confused: :confused: efter sedan att det kanske var bra.
Jag är inte okunnig om eller negativ till travvärlden men har sett hur mkt skit som kastas på AD för att han vågar ha negativa synpunkter.
PL

Vi läser onekligen TS inlägg helt olika. Jag läser det som att TS frågar och är förvirrad/förvånad över det ovanliga i beslutet. Du läser det som kritik. Jag hittar inte kritiken trots att jag försökt leta utan jag ser bara en person som frågar om någon kan förklara mer...

AD har haft negativa synpunkter och ja, det har kritiserats. Med viss trådkapning här då så skulle jag ändå vilja säga att kritiken legat i tre kategorier som jag har sett (kan ha missat något förstås)

* kritik mot AD personligen
* kritik mot att en del av det han hävdat är vanliga skador inte är något som travfolket verkar känna till/ha råkat ut för/hört talas om som ett problem
* kritik för att han inte utvecklat/förklarat sina ställningstaganden särskilt tydligt

Personligen kan jag instämma i den tredje punkten - den kritik jag sett honom framföra har varit rätt vag och således svår att förhålla sig till. Jag skulle önska att han förtydligade sig lite.

Punkten två kan jag delvis relatera till också, men jag är nybörjare/nyfiken på travet och inte aktiv utövare så jag kan inte säga säkert vad som är förekommande eller inte.

Punkten ett kan kännas olämplig att diskutera på ett internetforum. Jag har ingen personlig synpunkt där heller, jag har aldrig träffat personen i fråga.

Det är inte för att AD har negativa synpunkter som han får skit. Det har han ju haft i flera år, ibland befogade, ibland verkar han lite verklighetsfrånvänd. Det är snarare sättet han framför sina åsikter på som irriterar folk, hans medverkan i Kalla Fakta och TV-sofforna där han fick det att framstå som att i stort sett alla travhästar lider fruktansvärt har upprört många. Har de banveterinärer som inte håller med AD fel?

Ska det bli en givande diskussion om hur travsporten kan förbättra sitt djuskydd så behövs en mer nyanserad diskussion.

Först skriver sen att AD stängt hästen med :confused: :confused: efter sedan att det kanske var bra.
Jag är inte okunnig om eller negativ till travvärlden men har sett hur mkt skit som kastas på AD för att han vågar ha negativa synpunkter.
PL

Klart man skriver --->:confused::confused:

6 månader är ovanlig långt startförbud.
Och sker i extrema fall.

Klart man blir --> :confused:
Hästskrället måste ju minst ha strikat ett startfält. Typ.

Man blir ju klart nyfiken på vad som hänt. Något som Ghost här kunde berätta.

Inget konstigt med detta? Eller hur?

Inte för min del i alla fall.

Tillägg är väl en önskan att omskriven häst skulle ha haft totalförbud att vistas på banan.

AM

Problemet som fler banveterinärer är AD upplever är att det inte blir någon nyanserad debatt. Vissa saker har påpekats i årtionden utan att tas på allvar.
Här på forumet vänds kritik oftast till att okunniga kastar skit på travet o sen dras ridsportens alla problem upp.
PL

Problemet som fler banveterinärer är AD upplever är att det inte blir någon nyanserad debatt. Vissa saker har påpekats i årtionden utan att tas på allvar.
Här på forumet vänds kritik oftast till att okunniga kastar skit på travet o sen dras ridsportens alla problem upp.
PL

Fast jag tycker nog att det ÄR det nedan klistrade inlägget som vänder hela tråden, från att diskutera att en galen häst springer över ekipage på banan och får ett halvårs avstägning, (helst evigt) till det du skrev som första inlägg i denna tråd...

Och vad har detta inlägg i tråden att göra???
Men kanske även startförbud av galna hästar hör till skit som kastas runt i travvärlden...

JAg får liksom för mig att du läser rubriken, tolkar TS inlägg som f-n läser bibeln och skriver därefter.
För annars hade du väl inte skrivit nåt? Eller?
Bara undrar..

Rubriken är väl bara ytterligare ett (okunnigt)försök att kasta skit på någon vars åsikter inte passar travvärlden!
PL

AM

PL

Det som varit befogad kritik har tagits upp och funderats över lösingar på, annan kritik har argumenterats emot eftersom den sett som felaktig.

Jag har försökt inte göra dessa trådar till trav Vs ridsport.
Men problemet är väl att det helt plöstligt dundrar in folk från ridsporten, som aldrig varit på travforumet tidigare och slänger in massa påståenden hit o dit, detta efter att ha sett ett program, ett program som dessutom fått massor av kritik från flera olika håll o där argument motbevisats som rent felaktiga och förvända.
Då blir det ganska lätt till slut att man lessnar o talar om att det finns brister i de andra grenarna oxå, så sopa din egen trappa innan du börjar kasta skit här.
Tycker den gyllene tråden genom alla dessa trådar varit att idioter finns överallt och det är inte de som ska vara utmärkande för en viss gren inom hästsport.

Läser man på travforumets äldre trådar, så finns det en o annan där folk frågat om olika saker och vi har svarat utan att gapa om ridsporten är värre.

Darenius är banveterinär på Mantorp. Kanske därför??

Men det är nog ingen idé att försöka förklara. Den som verkar dra kort strå är ju jag i alla fall.

Hoppar av.

AM

Vilka är de problemen som inte tas på allvar? Jag förstår att banveterinärerna har ont om tid, speciellt mellan loppen om de vill titta extra på någon häst. Då hinner de inte se hästarna i loppet efter i defileringsvolten. Det är ett problem.

*kl*
Hästen fick lite väl litet "straff" hästen skulle stängts av helt och hållet från travtävlingar den är galen. AD har inget i travet att göra då han redan från början är negativ till travet inte riktigt varför hans namn namnade i Topic bara.

Läser TS inlägg på båda sätten. ;)

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 482
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 875
Senast: starcraft
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 224
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
821
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka