Dansar med vargar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dansar med vargar

Står det det någonstans? Vänta med att hoppa på folk tills du har något att hoppa på dom för :mad:
 
Sv: Dansar med vargar

Vi har varg hos oss, men även andra skumma figurer som skrämmer mer än varg.
 
Sv: Dansar med vargar

Vi har varg hos oss, men även andra skumma figurer som skrämmer mer än varg.

Jag blev mer rädd för den skumma typen som för några veckor sedan stod på min tomt en natt. Jag såg honom tydligt i månljuset och han försvann när hundarna började skälla på honom. Hellre en varg i trädgården än en skum typ!
 
Sv: Dansar med vargar

Jag är inte ett dugg rädd att gå med min lösa hund i markerna kring mina föräldrars stuga. Den ligger mellan Mora och Malung.

Detta är onekligen offensivt att säga i Siljanstrakten.

Men så är det noll jakt eller revirhävdande i henne.
 
Sv: Dansar med vargar

Det var en fråga, som du av någon anledning gick igång väldigt på.
Ja eller nej hade räckt.

ja till vadå, eller nej till vadå?
det faktum att vargen rivit en häst?

jag trampade tydligen på en öm tå.

kan bara konstatera att räven tog en har-unge utanför fönstret i morse.
en ljudlig historia..men vill trots det inte utrota alla rävar för det.;)
 
Sv: Dansar med vargar

Jag bor i skärningspunkten mellan fem vargrevir.
I vintras hade vi några individer som gick här, bland annat gott om spår längs staketen till mina hästhagar och över min paddock. Siktade en ca 100 meter från stugan. En granne fotograferade vargen som var ute och spankulerade på vägen genom samhället, 20 meter från bostadshusen.

Hittills inga skadade tamdjur av något slag, men det är klart att det inte är jättekul att ha häst när vargen går så nära. Jag försöker tänka att "en ensam varg torde inte ge sig på en flock vuxna hästar" och så försöker jag låta bli att tänka på vad som kan hända.

Nej, jag tycker nog inte att vargar ska utrotas. Men jag tycker att viss skyddsjakt vore bra i ett så vargtätt område som Värmland. Jag vet att man har räknat till drygt 300 individer, och nu efter "förnyngringen" gissar man på 500 individer. Det är ganska mycket varg, det.
 
Sv: Dansar med vargar

ja till vadå, eller nej till vadå?
det faktum att vargen rivit en häst?

jag trampade tydligen på en öm tå.

kan bara konstatera att räven tog en har-unge utanför fönstret i morse.
en ljudlig historia..men vill trots det inte utrota alla rävar för det.;)

Men hur läser du svensk text egentligen, det framgår ju klart och tydligt vilket svar No1 sökte.
 
Sv: Dansar med vargar

Nej, jag tycker nog inte att vargar ska utrotas. Men jag tycker att viss skyddsjakt vore bra i ett så vargtätt område som Värmland. Jag vet att man har räknat till drygt 300 individer, och nu efter "förnyngringen" gissar man på 500 individer. Det är ganska mycket varg, det.
Nej, det är inte ganska många individer. Inte om de 300/500 finns i ett så stort område som Sverige är.

Ute i Europa är det på sina håll mycket tätare på varg än vad det är här. Ändå är det inte alls något problem som ens diskuteras på regional eller nationell nivå - i varje fall inte i närheten av våra Svenska proportioner.

Kan det bero på att det mer är vår folklore som är det egentliga problemet?
 
Sv: Dansar med vargar

Ute i Europa är det på sina håll mycket tätare på varg än vad det är här. Ändå är det inte alls något problem som ens diskuteras på regional eller nationell nivå - i varje fall inte i närheten av våra Svenska proportioner.
Utan att ta ställning i vargfrågan, men argumentet "Ute i Europa..." bör också följas av insikten att länderna i Europa inte går att jämställa rakt av med Sverige och Sveriges landsbygd. Demografin är annorlunda, boskapsuppfödningen är annorlunda och "The Italian Way" att lösa problem är kanske (?) inte så vanlig i Sverige.
 
Senast ändrad:
Sv: Dansar med vargar

Utan att ta ställning i vargfrågan, men argumentet "Ute i Europa..." bör också följas av insikten att länderna i Europa inte går att jämställa rakt av med Sverige och Sveriges landsbygd. Demografin är annorlunda, boskapsuppfödningen är annorlunda och "The Italian Way" att lösa problem är kanske (?) inte så vanlig i Sverige.
Argumentet "Ute i Europa..." användes för att arbeta sig fram till denna frågeställning:
"Kan det bero på att det mer är vår folklore som är det egentliga problemet?"
Och det är en folklore som inte finns "Ute i Europa".

"The Italian Way" som problemlösning inträffar nu som då även i Sverige. Det hade garanterat varit vanligare om det funnits fler vargar i landet.
 
Sv: Dansar med vargar

Vi kan mötas på halva vägen.
Sverige yta är fel areal för att visa den skandinaviska vargstammens utbredning.
Men det är också Värmland.

Ett bättre ordval hade varit större delen av mellansverige, plus en del av Norge i ungefär Värmlands storlek.
Plus att vargar som stöts ut ur sin flock springer lite överallt, även utanför de områden som vargen anses finnas i.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter Viltexperten Inga Ängsteg har själv fått två hästar dödade av varg. Det viktigaste är att skydda övriga djur, veckorna efter, säger...
Svar
0
· Visningar
363
Senast: Gunnar
·
Hemmet Blev lite inspirerad av min andra tråd här :rofl: Jag är verkligen ingen expert men tycker det är roligt när man går från start och...
2 3
Svar
48
· Visningar
1 286
Senast: Pilot
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 828
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag har haft mycket tankar om livet på sistone, sannolikt för att det förändrats mycket på kort tid men också för att jag upptäckt att...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 303
Senast: movi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp