Dåligt samvete....

Sv: Dåligt samvete....

Jag var iof nyss fyllda 15 när jag fick min häst men jag hade inga problem med utanförskap. Jag träffade kompisarna på skoltid och annars var jag i stallet. Hade till och från jämnåriga stallkompisar mem lärde mig att umgås med vuxna och mitt intresse låg iaf i hästen och inte kompisar. Min häst gav mig möjlighet att utvecklas som person, en identitet och jag kände mig stolt över mig själv och det jag kunde och lärde i stallet. Vilket gjorde att jag fick en bättre självkänsla ocj därmed hade lättare att knyta nya bekantskaper. Och jag förlorade inga kompisat pga att jag jämt var hos hästen, faktiskt inga.

Så jag tyclet inte att du ska oroa dig. Ffa inte om din dotter inte gör det. Jag hade varit glad om mina barn hade det brinnande intresset för ngt.
 
Sv: Dåligt samvete....

Sa som sagt att jag inte hade någon egen erfarenhet så det var rena spekulationer, och syftade främst på hästmänniskor med barn så att hon kanske kunde få någon att rida tillsammans med men borde kanske ha varit tydligare med det.
 
Sv: Dåligt samvete....

Jag tycker inte att du ska oroa dig så mycket om inte din dotter oroar sig.
Jag och min dotter har haft hästarna ihop under större delen av hennes uppväxt i olika konstellationer men bäst var den tiden då det var hon och jag och våra hästar i vårt eget stall :love: Så många timmar och dagar som vi har skrattat och pratat om allt mellan himmel och jord och vilken helt suverän kontakt och relation vi har fått tack vare det.
Ta istället vara på den här tiden och njut av att din dotter vill vara med dig och hästen. Kompis behovet går upp och ned och jag tror säkert att hon säger om hon känner att hon behöver mer tid för kompisarna. Du verkar ju lyssna på ditt barn och då märker du säkert om behovet uppstår för mer tid med kompisarna.
 
Sv: Dåligt samvete....

Tack alla för bra pepp och tips, vi har kollat runt lite och hittat iallafall en tjej som är lite yngre och som har häst inte så långt från oss. Ska ta kontakt med henne och fråga om de kan rida lite ihop ;)
 
Sv: Dåligt samvete....

Jag tycker inte att du ska oroa dig så mycket om inte din dotter oroar sig.
Jag och min dotter har haft hästarna ihop under större delen av hennes uppväxt i olika konstellationer men bäst var den tiden då det var hon och jag och våra hästar i vårt eget stall :love: Så många timmar och dagar som vi har skrattat och pratat om allt mellan himmel och jord och vilken helt suverän kontakt och relation vi har fått tack vare det.
Ta istället vara på den här tiden och njut av att din dotter vill vara med dig och hästen. Kompis behovet går upp och ned och jag tror säkert att hon säger om hon känner att hon behöver mer tid för kompisarna. Du verkar ju lyssna på ditt barn och då märker du säkert om behovet uppstår för mer tid med kompisarna.

EXAKT! :bow:
 
Sv: Dåligt samvete....

Kl,

Varför all denna hysteri över att flickan hellre är i stallet än med jämnåriga?
Jag gick på ridskola med jämnåriga i 15 år, pratade knappt med dem och umgicks ännu mindre med dem. I skolan hade jag några få bekanta och 2 bra vänner, behövde inget mer. Har alltid trivts bäst med "äldre" människor, folk under 20 går inte alltid att föra vettiga konversationer med XD, speciellt inte de ridskoletjejer jag mötte :p.
Ridskolan var inte rolig förens jag hamnade i en vuxengrupp med mer likasinnade att prata med innan/efter lektionen.
Hade egen ponny hemma också som jag mycket hellre umgicks med än 90% av dom i klassen.

Har du inte tänkt på att det kan bli oerhört jobbigt för din dotter att bli ihopföst med en annan tjej och förväntas bli vän med, bara för att egenskaperna "tjej, samma ålder och har häst "stämmer överens. Hur hade du reagerat på om ngn matchade ihop dig med vänner på samma sätt?
Vill din dotter ha mer tid till vänner så kommer hon antagligen att säga det. Gör gärna det klart för henne att det bara är för henne att säga till om hon vill följa med en kompis hem, så tar du hästarna den kvällen.

Jag skötte hästarna varje dag, men om jag ville till en kompis efter skolan så hoppade mamma in och tog det.
Det du kanske kan göra för att låta henne träffa häst intresserade unga, kan ju annars vara att låta henne gå med i ngn ryttar förening med ungdoms klubb och ridlektioner i grupp.
Låt henne välja sina vänner själv, med omsorg. Var glad över att hon har ett stabilt intresse i hästen och inte springer efter vad alla andra gör. Hur hade du känt om hon istället struntade i hästen(som hon tycker om), började på fotboll (som hon inte tycker om) och gjorde allt för att bli accepterad av alla andra?

Inte för att vara sån, men hur hade du det med vänner i den åldern? Hur många vänner hade du som du verkligen trivdes med och hur många har du glömt bort fanns där?
För mig är det viktigare med vänner med kvalitet, inte kvantitet.
Det enda jag känner nu hade varit positivt med fler häst intresserade vänner, vore att jag lättare hade hittat ngn som vill följa med på träningar och tävlingar som filmare :p, iskalla ridhus och regniga utomhustävlingar är inte lika lockande för icke hästgalet folk konstigt nog.
 
Sv: Dåligt samvete....

Jag tänker såhär, om hon säger att det är detta hon vill, att vara i stallet. Och du känner att hon mår bra av det. Varför oroa sig? Alla barn är inte jättesociala och vill vara med kompisar jämt. Hon har dessutom flera andra aktiviteter i veckan, och skolan antar jag. Kanske får hon nog av kompisar där. Jag skulle inte göra någon stor affär av det, hon är stor nog att uttrycka vad hon vill och som förälder tycker jag man kan gå på det.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 160
Senast: Ananazen
·
Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 808
Senast: Thaliaste
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 104
Senast: valy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 790
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp