Dåligt samvete....

Bubbelgum

Trådstartare
Jag får dåligt samvete för min dotter som är 11 år. Jag har ett hästintresse själv och min dotter samma. Vi köpte en ponny till henne och hon vill helst vara där jämt både att pyssla,rida och fixa allt som har med hästen.tyvärr finns inte några kompisar i hennes ålder som rider utan de flesta är 3-4 år äldre än henne så det är oftast hon och jag.i början var vi jämt i stallet och tänkte inte så mycket på att hon inte var med sina kompisar så ofta, utan det är nu som jag börjar märka att de ggr hon inte ska till stallet så finns inga kompisar tillgängliga. De är ju med andra eftersom hon ofta är upptagen med ponnyn. Jag får så dåligt samvete för henne, tänk om hon till slut inte har några kompisar kvar bara för att detta intresse tar så mycket tid av henne.nästan så jag ångrar att vi köpte ponnyn, vill inte att hon ska bli utanför. Känns lite som mitt fel eftersom jag mer än gärna velat att hon också ska bli intresserad av hästar. Nu på senare tid så försöker jag att säga att du behöver inte åka jämt till stallet utan du får gärna vara med kompisar.men då säger hon att alla jämt är upptagna med kompisar eller aktiviteter och så vill hon åka till stallet. Hur tänker ni andra föräldrar eller har ni själva varit med om detta?
 
Sv: Dåligt samvete....

Finns det inget annat hon är intresserad av? I så fall kanske hon kan ha någon mer aktivitet och träffa kompisar där igenom? Min dotter är bara 6,5 år, men har gått simskola och kommer troligen börja spela fotboll i vår. Hon går också på ridskola (men med egen ponny) och träffar kompisar där.
 
Sv: Dåligt samvete....

Vill hon ens ha nära vänner som hon träffar och så? Visst, jag mobbades som barn, men jag tog inte så illa vid mig alltid för jag har aldrig haft det behovet att ha vänner att umgås med hela tiden. Det har jag fortfarande inte. Jag vill vara i stallet och med min familj. Kvällstid umgås jag med onlinevänner hemifrån min soffa. Det är så som jag mår bäst. Att känna den här pressen att "måsta" träffa vänner blir bara en negativ känsla för mig och jag mår sämre när vi väl ses. Det jag försöker säga är: ha inte dåligt samvete förrän du pratat med din dotter och fått svar på hur HON känner! Om det är så att hon vill ha mer tid till vänner så kanske en medryttare till ponnyn kan funka?
 
Sv: Dåligt samvete....

Nu vet jag inte men umgås ungarna lite mindre med sina vänner när de kommer upp i övre mellanstadiet och de inte längre är på fritids? Jag tycker det känns som om ungarna har fullt upp med skolan och skolan tar mycket kraft. Hur mår ungen, strunta i normen och se hur ungen mår. Försök att engagera er i ridträningar ?? Kanske sök er till aktiviteter med jämnåriga som har häst. Möjligt ? Alltså träningar , långritter etc.
 
Sv: Dåligt samvete....

Jo hon går på dans och scouterna, det känns ju bra. Men fotboll går de flesta på men det gillar hon inte.
 
Sv: Dåligt samvete....

Räcker inte det ? Dans, scouter ? Fotboll är inte en sport, det är en knäsjukdom sa en läkare en gång ....
 
Sv: Dåligt samvete....

Hon är en väldigt social tjej som älskar att va med kompisar och hitta på saker, grejen är den att de har inte samma intresse så det försvårar det hela lite. Men ibland hänger det med kompisar upp och då ser man hur hon fullkomligt bubblar av glädje när hon får visa sin ponny men även lära sina kompisar. Det kanske bara är så att det är jag som mår dåligt av det och inte hon.
 
Sv: Dåligt samvete....

Jag sliter rätt hårt med att inte må dåligt för att man av olika anledningar faktiskt inte räcker till som man känner att man borde. Något svar har jag väl inte men i viss mån är det ju barnets liv försöker jag att tänka, nej usch nu fick jag oxå dåligt samvete. Man vet inte om man gör rätt ..
 
Sv: Dåligt samvete....

Ja det är väl så här att vara förälder, det dåliga samvetet om vi gör rätt eller fel......
 
Sv: Dåligt samvete....

Som jag sa, börja med att sätta dig och prata med din dotter. Säg att du funderar på hur hon känner med att balansera häst och vänner, om hon skulle önska något annorlunda? :)
 
Sv: Dåligt samvete....

Jag vet inte men jag brukar försöka att tänka att de verkar trivas ganska bra med livet. Fattar inte varför de är hemma så mycket och då tänker jag att det är väl underbart att de har ett hem att trivas i.Jag vet inte riktigt.
 
Sv: Dåligt samvete....

Känner igen mig. Förvisso hade dottern många klasskompisar som också hade egna ponnysar men vi stod inte i samma stall som dessa. Kände efter 1 år att hon borde dela ponnytiden med jämnåriga och inte med sin mamma. Minns ju själv hur kul den tiden var, sova på höskullen, smörja läder, fläta manar, fnissa ihop osv osv. Jag frågade henne om vi inte skulle byta stall där flera av hennes klasskompisar stod men det ville hon absolut inte! :o. Hon berättade om hur tjafsigt det är mellan dom tjejerna osv osv, hon vägrade stå i det stallet! Vi bytte i varjefall efter 2 år till ett annat stall där bara en klasskompis stod med sin ponny men av olika anledningar så umgicks dom inte så som jag trodde dom skulle göra. Red knappt tillsammans, dom var så olika helt enkelt. Bytte stall igen av andra anledningar och jag frågade henne säkert 100 gånger om det var ok då det bara var vuxna i detta stall och hon ville stå där. Hon verkar inte sakna jämnåriga i stallet helt enkelt, vi har våran grej tillsammans där så hon och hon slappnar av när hon är där, bara myser vi två.

Hon har ingen annan aktivitet än ponnyn men är nu snart 15 år och börjar nu hänga med kompisarna i klassen (som inte är hästtjejer). Så hon har till slut hittat sitt 'gäng' utanför stallet men det tog tid. Jag har nu under veckorna mer eller mindre tagit över ponnyn så hon kan koncentrera sig på skolan som hon är väldigt noga med (hon har dessutom lång restid till och från skolan så hennes dagar är långa). Och inte gör det mig något. Jag gillar vår familjeponny och jag vet att dottern mår bra. Hon har ett bra tjejgäng som gör massa saker ihop, sen myser hon i stallet med mig och ponnyn 2-3 dagar/veckan och däremellan skolan.

Så jag skulle inte bekymra mig om inte dottern mår dåligt över detta. Hur känner hon?
 
Sv: Dåligt samvete....

När jag frågar henne om hon tycker det är jobbigt att ha häst och inte kunna vara så mycket med sina kompisar så säger hon att hon vill va i stallet. Får hoppas att det är så hon känner så att hon inte vill göra mig ledsen, jag tycker själv att det är mysigt att ta hand om ponnyn själv ibland. Så jag vill inte att hon ska känna att stallet bara blir ett tvång.
 
Sv: Dåligt samvete....

Jag hade nog försökt hitta jämnåriga hästintresserade. Kanske om hon kan rida i en ridgrupp med andra barn i samma ålder. De kanske blir lite mer skjutsande men tror hon får roligare oxå med kompisar med samma intresse.
Jag tror detta är ett ganska vanligt problem för hästtjejer som inte har klasskamrater som är hästintresserade.
 
Sv: Dåligt samvete....

Men jag tycker inte att du behöver oroa dig alls eller ha dåligt samvete.
Din dotter verkar ju jätteglad och nöjd över ponnyn och sitt liv. Varför oroa sig ?
Vissa är mera ensamvargar och trivs faktiskt inte med jämnåriga i alla situationer.
 
Sv: Dåligt samvete....

Men jag tycker inte att du behöver oroa dig alls eller ha dåligt samvete.
Din dotter verkar ju jätteglad och nöjd över ponnyn och sitt liv. Varför oroa sig ?
Vissa är mera ensamvargar och trivs faktiskt inte med jämnåriga i alla situationer.

Precis, sttta på bibblan och läsa i ensamhet :D. Så ville jag ha det när jag var i hennes ålder. Kompisar var bara jobbiga, nu har jag inga problem.
 
Sv: Dåligt samvete....

Har tyvärr inga vettiga råd att ge då jag själv inte har några barn, men vill bara ge dig massor av credd för att du uppmärksammar de eventuella framtida problemen och försöker motverka dem! :bow:
Det enda jag kan komma på: Du har inga egna vänner med barn i hennes ålder som du kan försöka para ihop? Eller något annat stall i närheten där hon kan ta lite lektioner för att hitta lite nya, jämnåriga kompisar?
 
Sv: Dåligt samvete....

Men jag tycker inte att du behöver oroa dig alls eller ha dåligt samvete.
Din dotter verkar ju jätteglad och nöjd över ponnyn och sitt liv. Varför oroa sig ?
Vissa är mera ensamvargar och trivs faktiskt inte med jämnåriga i alla situationer.

Jepp, helt klart! Jag själv hör till den kategorin, ensamvarg som mer eller mindre bodde i stallet. Min dotter blev ungefär likadan...vänner fanns och finns fortfarande men gemensamt med de flest är väl att de är hästintresserade ;) ...
 
Sv: Dåligt samvete....

Men varför måste barnet tvingas ihop med andra barn ?
Hon har ju kompisar redan och hon trivs med att vara ensam med ponnyn ?
jag begriper inte att man ska då försöka "para" ihop henne med andra, hon verkar ju inte vilja det ett enda dugg.
 
Sv: Dåligt samvete....

Du har ingen ridklubb i närheten som ordnar aktiviteter?
Våran klubbs US ordnar tex hajker, spökrundor, pysselkvällar, filmkvällar osv för barnen några gånger om året. Det är ju blandad ålder på barnen men alla är ju hästintresserade så det fungerar bra ändå.
Det kan ju vara ett sätt för henne att "träffa lite likasinnade" i sin egen ålder.

Om hon vill då, det är klart.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 160
Senast: Ananazen
·
Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 808
Senast: Thaliaste
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 104
Senast: valy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 790
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp