Sv: "Dåligt" foder, vad anser du?
Jag har lite långt till SLU-biblioteket.
PL
Jag har lite långt till SLU-biblioteket.
PL
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
lill_flesky skrev:Men så går det ju inte att resonera! Det mesta av de vi ger våra hästar är ju sådant som inte ingår naturligt i hästens foder, naturligt så skulle hästen inte äta kraftfoder öht.
Cecely skrev:*lånar knapp*
Angående krafft så har jag fått förklarat att bindningsmedlet består av melass som i sin tur inehåller endel socker. Det är sockret som lägger sig som en hinna i tarmarna på hästarna så att fodrets vitaminer och mineraler inte kan tas upp riktigt. Samma sak gäller ju tex betfor.
Dundret skrev:En person berättade för mig som känner till Krafft mkt bra att de som händer med hästar som man kankse ger Krafft till för att tex öka hullet, är att de sväller upp och får inflammation i kroppen och på så sätt ser ut som de gått upp i hull.
Denna person hade oxå jobbat på djursjukhus där de flesta hästar med tarmproblem som kom in, hade ätit pellets, de hade vad man ska kalla en beläggning på tarmväggarna som gjorde att de inte kunde fungera som de skulle.
Vet inte om det stämmer men skulle inte förvåna mig..
Dundret skrev:lantmännen äger ju numera krafft och allt man läser om lantmännen i tidningarna är fruktansvärt..
mögel, avföring, kadaver, fiskmjöl, benmjöl ja allt finns i och de försvarar sig genom att "vi värmer upp det till 80 grader" (om det nu var så många grader)..
Och allt detta är i råvarorna eller va man ska kalla det så det är i allt..
De man mest läst om i tidningarna är vad de hittat i nötfoder, för ett tag sen stod det bla att det fanns benmjöl i och fodret var salmonella smittat, men Lantmännen (krafft) strunta i att berätta det och fortsatte ändå att sälja.
Nu var ju detta nötfoder, men varför skulle inte hästfodret vara likadant?
Tycker de är fruktansvärda!
En person berättade för mig som känner till Krafft mkt bra att de som händer med hästar som man kankse ger Krafft till för att tex öka hullet, är att de sväller upp och får inflammation i kroppen och på så sätt ser ut som de gått upp i hull.
Denna person hade oxå jobbat på djursjukhus där de flesta hästar med tarmproblem som kom in, hade ätit pellets, de hade vad man ska kalla en beläggning på tarmväggarna som gjorde att de inte kunde fungera som de skulle.
Vet inte om det stämmer men skulle inte förvåna mig...
Så mycket problem Lantmännen har haft i flera år, så är det nåt som inte står rätt till.
Men stod nyligen i tidningen att deras försäljning nu minskat drastiskt.
Även silosarna de förvarar pelletsen i innehåller för gammalt foder (flera år gammalt) som aldrig tömms ut ordentligt utan de bara fyller på och tömmer aldrig ordentligt. (läste även de i tidningen för ett tag sen)
Hur vet man då om bäst före datumet verkligen stämmer på påsen?
De är kanske skitgammalt som de sedan behandlat och kokat för det ska verka frächst?
Hygienanalyser har även gjorts på deras foder och 5/10 test var dålig kvalite bla innehöll det mögel.
Jag föredrar att blanda själv så man vet vad man stoppar i hästen.
Bubbla skrev:Och bara för att du har sett den så finns den?
Om det är en skröna eller ej får vi ju aldrig reda på eftersom du inte kan lämna några som helst referenser. Att en forskning inte blir officiell brukar tyda på att den hypotes som forskarna hade inte stämde eller att undersökningen inte visade något.
Tycker man ska vara VÄLDIGT försiktig med att sprida vidare rykten man hört som man inte kan verifiera...(sen kan man tycka saker för sig själv men det är en annan sak).