"Dåligt" foder, vad anser du?

Sv: "Dåligt" foder, vad anser du?

Min sponsor har inga produkter att göra reklam för på det sättet sas.
Nä det är inte av godhet det är mer utav medlidande för oss stackars fattiga ft ryttare :p

Men tro det eller ej , jag skulle faktiskt aldrig kunna göra reklam för något som jag själv inte kan tro på eller stå för. Om det så är bilvax, foder eller kläder

Senast ändrad av en moderator:

Nej ingen reklamplats, saker säljs men inte på det sättet alltså i butik eller så(det låter nästan som en callgirl firma) :o

Hm, jag har endast nämnt mina egna erfarenheter och även nämnt veterinärens bedömning vad det gäller pellets. Liksom slaktarens åsikt.
:cool:

Skådar man närmare på kvarnar runt om i landet samt foderfabrikörer kan man nog hitta ett och annat som kan betecknas "otrevligt". Lantmännen jag handlat av har alltid varit väldigt bra och har det uppstått några oklarheter har dom tagit reda på svaret och återkommit. Att min häst fick problem var inget nytt för deras del. Enligt försäljaren var han inte första fallet med den här reaktionen. Jag fick massor av hjälp till att komma fram till bättre foder.

Inget ont om Lantmännen alltså...även om det säkert finns dåligt där med. :cool:

fio. skrev:
Är ett foder tillräckligt bra behöver man inte göra såhär. :mad:

Vaddå, ta till "fula" knep? Som ett svenskt känt bilmärke försökte när kronprinsessan var iväg häromnyssens? Men den bilen kanske inte är tillräckligt bra eftersom den måste ta till fula reklamknep?

Lonely skrev:
Vilket foder skulle du ALDRIG ge till en häst? *spännande tråd* ;)

:banana:
Mögligt foder går bort givetvis. Ensilage med jordinblandning går ännu mer bort.

Analys är ju en fördel men kvaliten är viktigare. Hellre fint oanalyserat hö än analyserat hö som möglat under lagringen tex.

fio. skrev:
Nej och ändå köper en massa folk krafft för att dom tror att toppryttarna fodrar sina hästar med skiten, jag tror knappast dom är så kunniga i foderlära men ändå så väljer dom bort krafft till sina topphästar.
Varför dom gör så?? Dom vill inte ge sina hästar fodret , konstigare än så är det inte.
Jo jag vet vad många ger men tänker inte lägga ut namnen på det fordret här men det är en muslisort kan jag säga iallafall.

Håller helt med om att man inte ska fodra med ett foder bara för att en toppryttare säger att man ska ge det. Men varför ska man då göra det omvända, dvs INTE fodra med ett foder för att toppryttarna INTE gör det?

Tyvärr blir dina påståenden inte så trovärdiga när du varken vill ge källor eller namn ens via pm.

peter_lundin skrev:
Jag besiktigade slaktade hästar även för 10-15 år sen o har inte sett den bilden, har inte heller hört detta från vare sig slaktare eller veterinärer jag träffat. Skulle fortvarande vilja kalla detta för en skröna.
PL
kanske det här vore något för Bengt af Klintberg (tror han heter så). Det är alltid en kompis som pratat med en kompis som vet en veterinär som...... Låter som en modern vandringssägen

fio. skrev:
Fast tyvärr är det inte så mkt rykten, men jag har inte lust att dra upp namnen på dom som var inblandade för 15 år sedan, sedan har jag oxå sagt att jag är helt övertygad om att krafft har ändrat sitt innehåll sedan dess. (får vi hoppas iallafall).

Sedan VET jag ju att ryttarna /försäljningsstallen som är sponsrade med krafft inte ger sina egna tävlingshästar fodret så det är inte heller något rykte. En del använder ju lucenrhacket tex vilket jag själv tycker är utmärkt
Sedan blir jag faktiskt lite irriterad på krafft hur dom använder en del ryttare, vi kan tex ta en ryttare som är sponsrad av ett annat foderbolag och faktiskt använder sig av det fodret och gör mkt reklam för det figurerar i Kraffts reklam pga ryttaren använde lucernahacket som var tillskickat det svenska landslaget istället för hö i ett mästerskap där ryttaren tog medalj.

Är ett foder tillräckligt bra behöver man inte göra såhär. :mad:

Om du är övertygad om att Krafft ändrat sitt foderinnehåll de senaste åren är det ju ännu mer befängt av dig att utan fakta och referenser sitta och skriva ner deras foder. :confused: Dessutom: VET du att det var just kraffts produkter eller var det pelleterade foder i allmänhet?

Jag vet också flera travstall som faktiskt ger sitt sponsrade krafftfoder till sina hästar, så att alla väljer bort det är ju inte heller sant.

Inom marknadsföring och reklam är allt tillåtet, att ge bort gratisprodukter är inget unikt för hästfoder, det förekommer överallt, både av bättre och sämre produkter.

Piraja skrev:
Hm, jag har endast nämnt mina egna erfarenheter och även nämnt veterinärens bedömning vad det gäller pellets. Liksom slaktarens åsikt.
:cool:

Och utan referenser, namn eller ett större sammanhang att sätta in det i är det tyvärr inte mycket värt. Mer än att det startar rykten, som bara kan betraktas som just rykten... :smirk:

Nu halkar jag lite utanför tråden, men det passar ändå in tycker jag. Det företag (lantmännen?)som äger det omtalade fodret Krafft äger ju också en stor del av det konkurrerande märket H***o? Jag undrar vad det spelar för roll att fodermarknaden verkar sakna reell konkurrens? Det måste väl tillverkas i samma svenska foderfabriker? Eller är jag helt ute o cyklar?
Själv fodrar jag med havre direkt från bonden bredvid där jag har min häst. Och ett bra hö med analys såklart. Jag tycker inte om de här färdiga foderblandningarna, men det är ju en smaksak.

Bubbla skrev:
Om du är övertygad om att Krafft ändrat sitt foderinnehåll de senaste åren är det ju ännu mer befängt av dig att utan fakta och referenser sitta och skriva ner deras foder. :confused: Dessutom: VET du att det var just kraffts produkter eller var det pelleterade foder i allmänhet?

Jag vet också flera travstall som faktiskt ger sitt sponsrade krafftfoder till sina hästar, så att alla väljer bort det är ju inte heller sant.

Inom marknadsföring och reklam är allt tillåtet, att ge bort gratisprodukter är inget unikt för hästfoder, det förekommer överallt, både av bättre och sämre produkter.

Ja jag vet att det var Krafft och jag talar om RYTTARE när jag talar om att toppryttarna väljer bort krafft, såvitt jag vet är inte travtränarna ryttare och vad dom gör har jag ingen aning om och det har jag aldrig påstått heller, men du verkar ju befinna dig bakom kulisserna i travstallen så det är väl bra att du har koll på just det.

Jo det är ju just tack vare travet vi andra får reda på alla dopingsubstanser som har funnits i Krafft :angel:

Får du dåligt samvete för att du ger din häst krafft eller vad handlar det om?? Om du anser att det inte ligger ett uns sanning i allt som folk skriver här så är det väl bara att inte bry sig då :smirk:

Magdalena skrev:
Vaddå, ta till "fula" knep? Som ett svenskt känt bilmärke försökte när kronprinsessan var iväg häromnyssens? Men den bilen kanske inte är tillräckligt bra eftersom den måste ta till fula reklamknep?

kronprinsessan och bilar och XX och foder, Och det anser du ligga på samma nivå :confused: Dessutom får inte kronprinsessan göra någon reklam vilket nog alla förstår. I det andra fallet blir det mkt mer diffust
Jag anser iallafall inte att ett företags dåliga omdöme försvarar det andras :smirk:

fio. skrev:
Ja jag vet att det var Krafft och jag talar om RYTTARE när jag talar om att toppryttarna väljer bort krafft, såvitt jag vet är inte travtränarna ryttare och vad dom gör har jag ingen aning om och det har jag aldrig påstått heller, men du verkar ju befinna dig bakom kulisserna i travstallen så det är väl bra att du har koll på just det.

Jo det är ju just tack vare travet vi andra får reda på alla dopingsubstanser som har funnits i Krafft :angel:

Får du dåligt samvete för att du ger din häst krafft eller vad handlar det om?? Om du anser att det inte ligger ett uns sanning i allt som folk skriver här så är det väl bara att inte bry sig då :smirk:

Nej jag är inte bakom kulisserna någonstans... :p men har kommit i kontakt med mycket folk av olika slag iom min utbildning.

Jag försvarar inte krafft på något sätt, fodrar inte heller med det vanligtvis, i år var jag dock tvungen för att få upp proteinvärdet i höet (men du fodrade ju också lucern så det är väl ok då? :angel: )

Men nej jag bryr mig inte om vad folk säger om det ena eller det andra fodret, då skulle man inte kunna fodra med någonting egentligen (tänk bara alla skräckhistorier om mögligt hö/dåligt ensilage :o )...tycker bara att det är tråkigt när myter utan substans sprids vidare. Nånstans måste någon nyansera debatten lite och om inte annat få folk att tänka till lite och ff a använda sig av det viktigaste man får lära sig i all utbildning: KÄLLKRITIK!

Ja, det är helt sant.Sedan jag såg det har jag slutat fodra med det.

Jag är lite rädd för krafft. De andra hästarna i stallet får lite sånt men inte min. Ena hästen äter krafften torr, övriga får den uppblött. Att blötlägga den skulle jag rekommendera...Min äter korn och havre och foderjäst varje dag. Sen får han lite mineraler (ej varje dag) Ger äv lite multivitaminer då och då... Han mår alldeles utmärkt på det!

Jag skulle alldrig ge mina hästar foder av dålig kvalete eller ensilage med hög vattenhalt.

Jag undviker att köpa färdigblandade foder då jag tycker det är onödigt dyrt för nåt jag kan blanda själv.

Kram

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
518
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 273
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
997
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 440
Senast: Hgfy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30