"Dåligt" foder, vad anser du?

Sv: "Dåligt" foder, vad anser du?

skulle inte ge betfor, då jag förstått att det inte är bra för hästen, innehåller ju väldigt mkt socker och inte sån typ av socker som vildhästarna sätter i sig. betfor och melass ger iof energi, men samtidigt får man bland annat svamp i hovarna och då jag har min häst barfota kan jag därför inte ge betfor.
mina åsikter om krafft har varit fram och tillbaka, först tyckte jag som de flesta här, att krafft är "farligt" och de kan mala ner vadsom helst i fodret. sen ångrade jag mig och tänkte att krafft är bra, där finns ju alla mineraler å vitaminer å allt bra man kan tänka sig, så det finns ingen chans att hästen från mineralbrist eller blir felutfodrad. men sen läste jag denhär tråden, och nu är jag så rädd så nu skulle jag aldrig ge pållen krafft i någon betydande mängd annat än som godis (pelleterna funkar bra som godis om man inte vill ge en hel godisbit varje gång man berömmer när man lär in något trick eller liknande).
men sen är det så att en av isisarna i stallet var väldigt dålig förra sommaren och fick äta massa mediciner och grejer, och nu är det så att man inte kan ge någon som helst "krydda" på maten typ b-vitamin eller mineraler för då tror han att det är medicin och då får maten bara ligga där å ruttna för äter av den gör han inte, hur hungrig han än blir.
därför ger hans ägare honom krafft, och med all rätt tycker jag eftersom att han annars inte skulle må så bra när man inte kan komplettera hans foder.
men sålänge jag har en häst utan något liknande "problem" eller ett behov av krafft kommer jag nog inte att ge pelleterat. däremot funderar jag på lusern å liknande, vad jag har förstått det så är det inte lika "farligt"...
*påverkbar som man är...* :p

Senast ändrad av en moderator:

Knapplån.
Jag ger INTE mina hästar hygieniskt dåligt foder. Jag köper inte heller utländskt färdigfoder av 2 anledningar.
1) Inte gjorda för våra jordar
2) Varför gynna andra bönder än våra egna svenska????????Drar samma paralell som att jag köper svenskt kött :devil:
Jag ger blött ensilage med 40% Ts samt runt 44 smältbar Rp utan probelm samt mina hästar äter Krafft alt ren havre och betfor, ger det som passar bäst för hästen och till grovfodret.
Ett foder som inte är lämpat för hästar finns inte kvar på marknaden i mer än något år och vad jag kan se så finns Kraffts sortiment kvar sedan många år tillbaka :angel: alla är vi saliga i vår egen tro.

skulle inte ge betfor, då jag förstått att det inte är bra för hästen, innehåller ju väldigt mkt socker och inte sån typ av socker som vildhästarna sätter i sig. betfor och melass ger iof energi, men samtidigt får man bland annat svamp i hovarna och då jag har min häst barfota kan jag därför inte ge betfor

Hualigen så du menar att mina hästar som äter betfor inte kan gå barfota :rofl: Har idag 10 vuxna djur som alla äter betfor i allt från 1 dl till 1 l och har gjort det i många år (äldsta är 22 år nu) håll i dig nu;
ALLA är barfota utan problem....... :devil:

Jag skulle inte ge min häst dåligt foder överhuvudtaget.
T.ex. dammigt, mögligt hö skulle jag aldrig under några omständigheter ge henne.
I övrigt så är det väll inget sådär på rakhand som jag inte skulle kunna tänka mig att ge, men däremot så är jag inte så speciellt förtjust i att ge för mkt i överflöd som jag ser att många ger. De ger en dutt av det och det och det tillskottet och kraftfodret för att försäkra sig i att hästen får i allt.

Bättre i så fall att ta reda på vad grovfodret innehåller och ge kraftfodret därefter, annars får man ju ha lite sunt förnuft åtminstone !

fio. skrev:
Angående det med sponsrade toppryttare så skall jag berätta en liten hemlighet som visserligen inte alls är så hemlig. Deras egna tävlingshästar äter ett helt annat foder medans tillridnings och försäljningshästarna får det sponsrade fodret eftersom det är gratis. Jag vet tom en som säljer fodret istället för att använda det själv :angel:
Eftersom jag är ute rätt mkt på tävlingar /uppstallningar och ser bakom kulisserna så VET jag att det är såhär.

Detta är så intressant tycker jag!!

För så är det faktiskt, de som är sponsrade av tex krafft ger inte det till sina bästa hästar.

Jag vet för jag har själv erfarenhet av en os häst i hoppning som höll på att gå åt i tarmvred där det var just krafften som var orsaken. Det blev tom fastställt och ryttaren och krafft hade långa samtal med både vet och andra som kunde mkt.

Jag vet att 4st topphästar till blev sjuka och krafft var mkt oroliga över denna historien. Vid detta tillfälle drog man faktiskt in leveranserna ett tag.

Kan jag säga att ryttaren efter det inte gav krafft till sina bästa hästar trots att han hade både sponsorsilo och foder från krafft :smirk:

*lånar knapp*

Kan det inte vara så enkelt att toppryttarna ger Krafft till de av deras hästar, som funkar på Krafft, och annat foder till de andra....
Här finns ju flera inlägg, som säger att Kraffft funkar bra på deras hästar, och andra som säger att Krafft inte funkar så bra...
Hästar är indvider, elithästarna oxå....

För övrigt så ha jag gett min häst Korn i hela hennes liv, ( 6 år) och hon mår finfint... Så är vi där igen...
Utfodring är INDIVIDUELLT.... Det som funkar för en funkar inte för en annan...
Samma som med människor, en del har gluten allergi, andra tål inte mjölk osv osv alltså kan alla inte gå på samma "foderstat.."

Häls Embla

Bara för att du har erfarenhet av ett fåtal elithästar så kan man inte dra några långtgående slutsatser av det...för det behövs ett större underlag, då kan det bli intressant om man ser samma resultat.

Men lite elakt skulle det också kunna vara så att toppryttarna faktiskt inte har så bra koll på det här med foder som de (och alla andra hoppas) tror. Höga kraftfodergivor kan ställa till problem oavsett vilket foder man ger. För att kunna ligga på hästens maxkonsumtion av kraftfoder krävs stora kunskaper om foder, då kanske man ska ha någon professionell som hjälper en med det (och då menar jag elakt nog inte i första hand Kraffts egna foderrådgivare).

Eller också är det så att Krafft inte lyckats få till ett bra foder som fungerar just till de mest höpresterande hästarna Fast jag vet inte med det, många stora travstall fodrar med deras foder och där har man ju några av de mest högpresterande hästarna i hästvärlden.

Senast ändrad:

Det som hände där jag var med så var krafft som pelleterat dvs den direkta orsaken till att dessa hästar fick buköppnas. Krafften hade täppt till i tarmen.

Ryttarna fick ersättning för detta.

Har dessutom råkat ut för en hel del hästar som fått foderstrupsförstoppning av jusst krafft, men sedan om det gäller för alla pelleterade foder vill jag inte säga.

Men kan av mina erfarenheter säga att jag aldrig någonsin skulle ge vare sig krafft eller något annat pelleterat foder, liksom jag inte heller ger betfor.

betfor av den anledningen att det faktiskt inte är tvättat och kan då förekomma grus i det.

Welsh skrev:
Hualigen så du menar att mina hästar som äter betfor inte kan gå barfota :rofl: Har idag 10 vuxna djur som alla äter betfor i allt från 1 dl till 1 l och har gjort det i många år (äldsta är 22 år nu) håll i dig nu;
ALLA är barfota utan problem....... :devil:

lyckans dej :p ja hade min häst klarat av att äta betfor och gå barfota hade jag naturligtvis gett henne det :bow: , då hästarna tycker det är gott... men tyvärr så klarar hon inte det, för att hon får på tok för mkt svamp i hovarna å ömmar efter det också... :(

Jag skulle aldrig ge mögligt foder eller liknande.. Har svårt att tro att krafft är så dåligt!Vi kanske kan kolla upp detta..

Senast ändrad av en moderator:

Piraja skrev:
SLU och SVA har mycket bra information om foder. Där pågår ständig forskning. Fråga deras experter om foder. Då behöver man inte fundera på "rykten"... :cool:

Jag gjorde precis så, eftersom att jag tyckte att det här verkade helmysko..:smirk: Jag skickade en fråga till en tjej på slu och frågade om det här. Ifall hästar på något sätt tog skada utav pelletserade foder, om hästarnas tarmar inte klarade av det och om de kunde få tarminfektion av tex Kraffts pelletserade foder.
(För det var en tjej som skrev att en häst hade fått det)

Hon svarade:
Hej, jag har mycket svårt att tro att detta är sant, i så fall skulle väldigt många hästar bli sjuka, jag har dock skickat din fråga vidare till Anna Jansson, forskare på hästfoder. Hoppas hon har tid att ge dig svar.
mvh Carin Wrange

Sen fick jag svar från Anna:

Det finns absolut inga bevis för dessa rykten.

Mvh Anna Jansson

Anna Jansson, AgrD, univ.lekt/foass
Hippologenheten/Inst f husdjurens utfodring och vård
Sveriges Lantbruksuniversitet
Box 7024
S-750 07 UPPSALA
Tel: 018-672106
Fax: 018-672995

Japp, då fick vi svar på det! :D
Eller jag iallafall, för jag tror mer på dom som är experter liksom.

jag vill nog gärna veta lite om fodret innan jag börjar med ett nytt foder. och dåmenar jag inte havre och kornkrafft. Utan andra foder i pelleterad form och musli. finns ju massor av olika.
Vill ju gärna foderanalys på grovfodret, känner att de är viktigt. vet en häst som fick allvarliga leverskador.
De ska intevara dammig, mögligt eller lukta underligt heller.

Det här var en underhållande tråd, tyvärr mycket pajkastning..

Alla hästar är som människor, olika, har olika förutsättningar och behöver olika saker. Jag har fodrat med ett flertal olika saker under dom 15år jag haft hästar. Men hur jag än gör är jag tillbaka till havre, mineraler och betfor. Ev korn till unghästarna om dom har svårt att hålla hull.

Det som JAG tror många gör fel är att ge FÖR MYCKET kraftfoder, det är därför hästarna blir sjuka. Jag har också gjort det misstaget.. Hingsten jag hade, hade svårt att hålla hull, provade pelleterat foder, men insåg ganska snart att det enda som hände var att min plånbok blev tom snabbare än vad han fick hull.. Trots fri tillgång på hö. Började ge havre, korn och betfor istället (självklart lite mineraler) men efter några veckor och hullet gick fint upp, så fick han kolik två gånger på en vecka. När jag tog bort kornet försvann koliken. HAN hade lite känslig mage för korn, som är lite mer svårsmält än havre. Fick iaf ordning på hullet.
Bara för att han var känslig för korn så är inte ALLA det..

Unghästen jag har nu får hälften havrekross och kornkross, mineraler och betfor.

Att betfor skulle ha med hovproblem att göra verkar inte speciellt troligt. Min gammelponny fick nu i höstas början till svamp/röta i hovarna som var skodda, men med urtvättning och tjära så var det problemet borta.

Jag använder som sagt inte pelleterat foder enbart pga att det är mycket dyrt. Annars är det säkert smidigt med en och samma säck istället för att balta med olika sorter som får olika effekt.

Det VIKTIGASTE på allt: Fodra med förnuft, våra svenska hästar går inte speciellt mycket även om man tror det själv.. Ge så mycket grovfoder och så lite kraftfoder som möjligt. Det är det dom är gjorda för att äta.

Som någon skrev att aldrig ge grovfoder som inte är analyserat, det är något som jag aldrig har gjort och med stor sannolikhet aldrig kommer att göra, då måste egna havren analyseras, kornet, som köps analyseras annars så stämmer det inte iaf. Framför allt så blir analysen ett litet riktvärde eftersom bara en liten liten del av grovfodret analyseras. Vi som tar från olika gärden, är förutsättningarna olika och då stämmer inte analysen inte ändå. Bara för att "ideal" hästen som gäller i formlerna "ska" äta en viss mängd av nåt, så kanske inte just "min" häst kanske ska det. Nä, jag tränar mitt foderöga istället för att stirra sig blind på en massa siffror.

Teori och praktik är två helt skilda saker. Iaf i mitt fall.

Jag ger helst inte Havre till hästar.. Tycker att dom kan bli för heta, tjocka och lite bråkiga av det.... Vissa hästar iallafall....:S

Det beror väl egentligen på vad det är för häst det handlar om olika hästar kanske inte behöver en viss fodersort och på så sätt kan du ju tycka att den är dålig men om jag skulle säga nån då vet jag faktiskt inte :bow:

mul skrev:
Det som JAG tror många gör fel är att ge FÖR MYCKET kraftfoder, det är därför hästarna blir sjuka.

Det VIKTIGASTE på allt: Fodra med förnuft, våra svenska hästar går inte speciellt mycket även om man tror det själv.. Ge så mycket grovfoder och så lite kraftfoder som möjligt. Det är det dom är gjorda för att äta.

Som någon skrev att aldrig ge grovfoder som inte är analyserat, det är något som jag aldrig har gjort och med stor sannolikhet aldrig kommer att göra, då måste egna havren analyseras, kornet, som köps analyseras annars så stämmer det inte iaf. Framför allt så blir analysen ett litet riktvärde eftersom bara en liten liten del av grovfodret analyseras. Vi som tar från olika gärden, är förutsättningarna olika och då stämmer inte analysen inte ändå. Bara för att "ideal" hästen som gäller i formlerna "ska" äta en viss mängd av nåt, så kanske inte just "min" häst kanske ska det. Nä, jag tränar mitt foderöga istället för att stirra sig blind på en massa siffror.

:bow: Du tog orden ur munnen på mig :bow:

Själv skulle jag aldrig ge hästen dåligt foder. :p
Annars har jag prövat lite olika foder, pelleterat, müsli, betfor, "vanligt" havre och korn. Har fått för mig att pelleterat foder ine är "naturligt" för hästen. Man har alltid gett hästen havre/korn och betfor. Vad jag vet funkar det än idag så jag kör på med det igen efter att ha prövat ett fullfodermüsli som jag ansåg att hästen blev less på efter ett tag...

Så det jag kommit fram till är att det enklaste (och billigaste) är att ge hästen havre/korn (beroende på temprament och hur dom funkar på respektive foder en del kan "knäppa av " av havren t ex) betfor och mineraler. Och självklart bra grovfoder, behöver inte vara analyserat räcker med, citat från mul, "ett tränat foderöga";)

En stor eloge till eloon_ som gjorde vad man måste göra...ta reda på fakta och använda sig utav källhänvisningar!!!!

För att forskning ska kallas för forskning så måste det finnas resultat från ett flertal försök. Man kan inte bara säga att "en kompis som känner" eller "en kompis kompis vet en slaktare" osv som sett en massa. Riktig forskning bedrivs på universitet eller dylikt och resultaten presenteras, med källhänvisningar.
Har använt mig av Krafft i alla år och har inte haft några problem med det. Därmed inte sagt att det finns andra känsliga hästmagar som inte tål det så bra.
Som någon tidigare skrev, det finns människor som inte klarar av all mat heller även fast majoriteten av befolkningen gör det. Men inte drar man på fulla växlar och anmäler alla företag till livsmedelsverket.
Om det nu skulle vara sant med alla dessa lösa rykten om Krafft så undrar jag bara varför ingen anmält dem och hur det kommer sig att deras färdigfoder inte dragits tillbaka från marknaden?
Är trött på smutskastning, lösa rykten och förtal av olika slag. Ska man komma med så allvarliga anklagelser mot något så får man minsann våga stå upp för det och hänvisa till källor. Om nu fodret är så dåligt är det väldigt beklagligt om ma inte vill skydda andras hästar, vilket man inte gör om man inte anmäler det till jordbruksverket.
Ska ta och undersöka detta närmre, har flertalet bekanta uppe på SLU och ska minsann reda ut om det finns någon forskning i detta.
Tillsvidare fortsätter jag fodra med Krafft som jag alltid gjort.

jag kommer inte att ge betfor igen och detta helt enkelt för att jag inte tror att hästar ska ha så mkt socker... har en i stallet som ger en jätteliten shettis ca 1 dl morgon och kväll och det tycker jag är mkt för en sån liten. bättre att ge bara morötter.

mögligt foder skulle jag aldrig ge heller

det här med krafft gäller det även deras pelleterade mineraler? jag måste ge det för min äter inte upp det lösa mineralfodret... :angel:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
518
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 273
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
997
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 440
Senast: Hgfy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30