"Dåligt" foder, vad anser du?

Sv: "Dåligt" foder, vad anser du?

Hej!

Jag måste också säga att en sak man ska tänka på att det ligger ENORMA ekonomiska intressen bakom tex Krafft. Liksom alla foder visserligen. Jag tycker också att jag har hört lite för många berättelser om detta med pelleterat foder.
Jag har också sett med egna ögon hur havre ligger ute i flera dagar för att sedan användas i pelleterat foder. Samtidigt använder många av våra toppryttare (sponsrade) av Krafft, och de skulle inte riskera sina hästar med undermåligt foder.

Mvh / Fia

Angående det med sponsrade toppryttare så skall jag berätta en liten hemlighet som visserligen inte alls är så hemlig. Deras egna tävlingshästar äter ett helt annat foder medans tillridnings och försäljningshästarna får det sponsrade fodret eftersom det är gratis. Jag vet tom en som säljer fodret istället för att använda det själv :angel:
Eftersom jag är ute rätt mkt på tävlingar /uppstallningar och ser bakom kulisserna så VET jag att det är såhär.

Se så lite man vet, kan dock tänka mig att det är så. Vad hemskt egentligen, att inte vilja ge sina hästar ett foder man får gratis!

MVH / Fia

fio. skrev:
Nä men forskningen/undersökningen tystades ner rätt rejält :smirk: Jovisst jag har ett flertal namn som jag skulle kunna ge ut , men det tänker jag inte alls göra. Dels för att det var alldeles för länge sedan och dels för att dom som är "okunniga" nog att ge sina hästar Krafft kommer fortsätta att göra det oavsett vad någon annan säger. Konstigt att ingen överhuvudtaget reagerar på att det är såpass många i denna tråden som har "hört" skräckhistorier om Krafft ?? Ni försvarar Lantmännen till vilket pris som helst , är det bara för att era hästar äter krafft tro :angel:

Mitt jobb ligger granne med Lantmännen och ser väl varenda eviga dag den där havren som ligger därute i regnet i veckovis innan det tas in och säljs /mals ner till råvaror i erat fantastiska foder som ni ger till era hästar. Varsegod och håll till godo !!

Forskning som tystas ned brukar vara sådan forskning som inte håller måttet... :smirk:

Men bara det att du inte ens vill PM:a namn tycker jag räcker som fakta för mig. Om jag ska låta bli ett foder vill jag ha riktiga fakta eller att jag själv har sett att en viss häst inte fungerar på det fodret (men då låter jag bli det till just den hästen).

Jag fodrar inte mer med KRAFFT än vad jag gör med andra foder, KRAFFT är dessutom inte de enda som säljer pelleterade hästfoder så egentligen är diskussionen med märkesnamn onödig (men det är väl det märke flest människor känner till så det blir lätt så).

Ska vi gå på din låga linje så är det väl så att du inte fått något sponsorkontrakt och är lite purken för det.. (lågt jag vet men kunde inte låta bli :p ).

Om havren ligger ute eller ej låter jag vara osagt, hur som haver så värmebehandlas den till det pelleterade fodret i alla fall, kanske är det samma havre ni som blandar själva köper och ger utan värmebehandling, med mikrorganismer och allt intakta och tillväxande vad vet jag? (jo jag blandar själv oftast, men det är främst av ekonomiska skäl).

fio. skrev:
Angående det med sponsrade toppryttare så skall jag berätta en liten hemlighet som visserligen inte alls är så hemlig. Deras egna tävlingshästar äter ett helt annat foder medans tillridnings och försäljningshästarna får det sponsrade fodret eftersom det är gratis. Jag vet tom en som säljer fodret istället för att använda det själv :angel:
Eftersom jag är ute rätt mkt på tävlingar /uppstallningar och ser bakom kulisserna så VET jag att det är såhär.

Jo och alla toppryttare har en agronomexamen (eller motsvarande kunskap) i bakgrunden så de vet bäst... :smirk: bara för att man är en duktig ryttare behöver man inte vara lika duktig på utfodring...

Skulle dock vara kul att veta varför de i så fall gör så och vad deras hästar får för foder istället.

fio. skrev:
Vet också en som tappade sin sponsring då hon gjorde som du skriver. Hennes val av foder var att importera från Irland. Ännu värre förutsättningar än här men det gynnade ju irländarna :D

Vad tycker du man ska ge? Hur ska fodret vara hanterat?

vargen skrev:
Jag vet inte vad du ger dina hästar, men jag försöker åtminstone eftersträva det mest naturliga för dem. Och visst 17 skulle en fri häst mumsa i sig havre om den kom åt, likaså gräs, olika stråtyper, blad, frukt, rötter och annat. Lök däremot - knappast.

Jag försöker också sträva efter en "naturlig" foderstat åt min häst, dvs basert på grovfoder. Just nu får min häst i princip bara grovfoder.

Och, ja min häst äter lök av fri vilja, hon älskar vitlöksflingor ;) däremot så fodrar jag inte med vitlök konstant, utan i perioder.

Jag skulle aldrig ge mina hästar Fibergi! Och det endast av den anledningen att jag tycker det är för dyrt med tanke på vad det innehåller och vad jag kan få betala om jag gjorde det själv.. Det är eg. att betala för att någon ska röra om i hinken..

Allt spannmål vi har på gården är av egen producering så jag kan se från början hur det behandlas och förvaras och vet att det är av god hygien.

Detta är iaf vad jag lärt mig om krafft.
Och om de inte skulle vara någon fara att utfodra med Krafft hur kan då alla "rykten" fått liv?
De kan inte bara vara påhitt, det ligger sanning i det, kanske lite överdrivet vem vet?
De flesta hästfolk jag haft kontakt med gillar inte absolut inte krafft, för de har haft så mkt negativ erfarenhet av det.

Dundret skrev:
Allt spannmål vi har på gården är av egen producering så jag kan se från början hur det behandlas och förvaras och vet att det är av god hygien.

Detta är iaf vad jag lärt mig om krafft.
Och om de inte skulle vara någon fara att utfodra med Krafft hur kan då alla "rykten" fått liv?
De kan inte bara vara påhitt, det ligger sanning i det, kanske lite överdrivet vem vet?
De flesta hästfolk jag haft kontakt med gillar inte absolut inte krafft, för de har haft så mkt negativ erfarenhet av det.

Vad bra att du har koll. Men ni har väl knappast kliniskt ren spannmålsförvaring ni heller?

Att rykten får liv utan speciellt mycket sanning bakom är inget som är unikt för hästfodervärlden. Finns ju ett otal vandringssägner om allt möjligt (av typen "råttan i pizzan"), vilka det inte ligger ett uns sanning bakom. En del här har ju tyvärr spidit rykten vidare utan att kunna visa på ett gram sanning i bakgrunden

Har en känsla av att det är lite "inne" att säga vissa saker i hästvärlden. T ex att krafft är dåligt. Säger "de flesta hästfolk" du känner krafft eller säger de pelleterat foder? Eller specificerar de exakt vad det är de inte tycker om?

Tyvärr för dig så har jag redan ett sponsorkontrakt som hindrar mig från att knyta andra sponsorer. Jag skulle aldrig använda något foder enbart för att jag får det gratis och jag skulle aldrig vilja knyta mig till ett sponsorkontrakt där jag inte kan stå för produkten.

Sedan är jag grymt skeptiskt till att man tvingas ge bort ett foder gratis för att någon överhuvudtaget skall använda det och göra reklam för det, men det var ju så dom började sälja in sig vilket var ett smart marknadstrick som allt för många gick på :angel: Ett av dom bästa fodren som jag vet har aldrig sponsrat någon ryttare med gratis foder just för att det är så bra iallafall, folk fodrar med det för att dom vill , inte för att dom tror att en massa kända ryttare ger sina hästar det så då måste det ju vara bra :smirk:

Bubbla skrev:
Jo och alla toppryttare har en agronomexamen (eller motsvarande kunskap) i bakgrunden så de vet bäst... :smirk: bara för att man är en duktig ryttare behöver man inte vara lika duktig på utfodring...

Skulle dock vara kul att veta varför de i så fall gör så och vad deras hästar får för foder istället.

Nej och ändå köper en massa folk krafft för att dom tror att toppryttarna fodrar sina hästar med skiten, jag tror knappast dom är så kunniga i foderlära men ändå så väljer dom bort krafft till sina topphästar.
Varför dom gör så?? Dom vill inte ge sina hästar fodret , konstigare än så är det inte.
Jo jag vet vad många ger men tänker inte lägga ut namnen på det fordret här men det är en muslisort kan jag säga iallafall.

peter_lundin skrev:
Vilket foder sponsrar dig?
Sponsrar de dina uttalanden om krafft också?
PL

Var läser du att jag är sponsrad av ett foderbolag då :angel:

Nej just det :smirk:

Och nej det är jag inte heller för den delen. Mina hästar äter havre

Vilken tur då. Jag anser dock ändå inte att man skall skrida en massa rykten som man inte kan underbygga.
PL

Fast tyvärr är det inte så mkt rykten, men jag har inte lust att dra upp namnen på dom som var inblandade för 15 år sedan, sedan har jag oxå sagt att jag är helt övertygad om att krafft har ändrat sitt innehåll sedan dess. (får vi hoppas iallafall).

Sedan VET jag ju att ryttarna /försäljningsstallen som är sponsrade med krafft inte ger sina egna tävlingshästar fodret så det är inte heller något rykte. En del använder ju lucenrhacket tex vilket jag själv tycker är utmärkt
Sedan blir jag faktiskt lite irriterad på krafft hur dom använder en del ryttare, vi kan tex ta en ryttare som är sponsrad av ett annat foderbolag och faktiskt använder sig av det fodret och gör mkt reklam för det figurerar i Kraffts reklam pga ryttaren använde lucernahacket som var tillskickat det svenska landslaget istället för hö i ett mästerskap där ryttaren tog medalj.

Är ett foder tillräckligt bra behöver man inte göra såhär. :mad:

Är ditt sponsorföretag på ngt annat sätt konkurent till lantmanna eller associerade företag?
PL

Nej det har inget som helst med hästar, maskiner, kläder eller något liknande ens att göra.

Som HM och Malin Baryard fast knappast på den nivån :D

Ganska mkt blygsammare belopp kan jag ju intyga men dock var jag tvungen att låsa upp mig för att kunna få det stödet och eftersom inte sponsorerna bankar ner dörrarna inom ft direkt så får man ta det man får helt enkelt för att ha råd att tävla utomlands.

För att folk inte skall tro att jag bojkottar lantmännen så handlar jag rätt mkt kläder där faktiskt, samt lucernhack från Krafft ;) Och vid vissa tillfällen även Matildahavren från Krafft. (dom tillfällen då min svartodlare distrubitör av den havresorten har slut)

Alla fodermedelsfabrikanter har väl ändrat sina recept efter nya rön de sista 10-15 åren.
Din sponsor har förstås så bra produkter att de inte behöver göra reklam utan sponsrar dig av ren godhet.
PL

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
518
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 273
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
997
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 440
Senast: Hgfy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30