"Dåligt" foder, vad anser du?

Sv: "Dåligt" foder, vad anser du?

Angående krafft så vill jag bara berätta att vi har fodrat travarna med krafft i alla åren utan några problem. Fölstona och fölen/unghästarna åt groov och tävlinsghästarna Sport för det mesta. Mina vänner som haft avdankade travare har fodrat med Krafft Grund och även där utan problem.

Idag har vi en i stallet som äter krafft ponny och det funkar bra på honom.

Jag har aldrig varit med om några problem med krafft i allafall.

fio. skrev:
Jag antar att hon menar att hästen inte själv producerar sitt saliv vid uppblött foder.

Om man fodrar på ett korrekt sätt, dvs med en grovfodergiva före kraftfodret spelar det ju ingen roll vad man har för teorier om salivutsöndring m.m. Den kommer igång iom grovfoderätandet.

fio. skrev:
JAg tror dig för jag har hört exakt samma sak av ett par veterinärer och foderforskare som har deltagit vid ett antal obduktioner gällande dessa pellets och påverkan av tarmarna.

Skulle tycka att det vore hemskt intressant om du och ni andra som hävdar detta hade några referenser (forskningsartiklar eller namn, går bra att PM:a) på detta.

Piraja skrev:
Ändå är det ju flera som säger liknande saker. Tror inte min bekant hittat på detta för att verka märkvärdig, vad skulle han vinna på det?...Min dåvarande veterinär tvekade inte att peka ut pelletsen och uppenbart blev hästen helt återställd i och med att vi tog bort det.Enlig honom var det flera inom travet råkade ut för liknande problem under den här tiden som jag och de gick över till ett ickepelleterat foder och fick ordning på hästarna.
Och att hästen endast stod på en tredjedel av rekommenderad giva gör att det inte håller med att han skulle fått för mycket av något innehåll. I övrigt stod han på fri tillgång på hö.

Var och en blir salig på sin tro, jag håller mig till rena råvaror hädanefter. :cool:

Skulle vara intressant att se en jämförelse mellan antal foderrelataerade problem från pelleterade produkter och från rena råvaror. Tror inte att resultatet blir det man tror...

Alger...min häst är ingen fisk
Vitlök regelbundet...kanske om jag ville stärka hjästen immunförsvar men inte som daglig dos.

Foder som har dålig kavlité och/eller som är för gammalt.
Havre ger jag absolut inte min häst, men det pga att hon blir jättestissig, inte för att jag inte tycker om själva fodret.

fio. skrev:
JAg tror dig för jag har hört exakt samma sak av ett par veterinärer och foderforskare som har deltagit vid ett antal obduktioner gällande dessa pellets och påverkan av tarmarna.

:bow: Ja, vi är inte ensamma ;)

blev visst x2...

Senast ändrad av en moderator:

alger, korn, mögligt foder och mat som man blötlägger. Man ska ALDRIG blöta hästens mat.

Varför ska man inte blötlägga maten? Och vad menas med maten? betfor och lusern måste ju blötas..Nu fattar jag ingenting..

salivet produceras ju ändå när hästen äter gräs, hö och halm.

Bubbla skrev:
Skulle tycka att det vore hemskt intressant om du och ni andra som hävdar detta hade några referenser (forskningsartiklar eller namn, går bra att PM:a) på detta.

Jag tror inte den var så jätteofficiell, dessutom var det väl 10- 15 år sedan eller något.

Jag besiktigade slaktade hästar även för 10-15 år sen o har inte sett den bilden, har inte heller hört detta från vare sig slaktare eller veterinärer jag träffat. Skulle fortvarande vilja kalla detta för en skröna.
PL

Grannhästen fick kolik av krafft grund (stopp i tarmarna) så jag blötlägger min krafft, men jag ser inget som är fel i det. Funkar helt utmärkt för min häst.

Jag skulle inte ge mina hästar grovfoder utan analys eller med dåliga värden. Inte heller dammig/möglig havre eller torr betfor.
Tänker inte heller fodra med Krafft någon mer gång då de hästar jag har provat det på inte funkat. Det är säkert inget fel på fodret men det har inte passat just de hästarna.
Sedan skulle jag heller aldrig ge foder som jag inte vet vad det är, konstiga färdigfoder eller havre som jag inte vet var den kommer ifrån.
Jag har också svårt för STORA mängder kraftfoder få gånger om dagen istället för mindre mål fler gånger.
Sedan skulle jag heller aldrig ge dem smutsigt vatten men det mesta jag har skrivit känns självklart.

peter_lundin skrev:
Jag besiktigade slaktade hästar även för 10-15 år sen o har inte sett den bilden, har inte heller hört detta från vare sig slaktare eller veterinärer jag träffat. Skulle fortvarande vilja kalla detta för en skröna.
PL

Så bara för att du inte var med om det så finns det inte :smirk:
Du var väl inte inbjuden till den forskningen då kanske.

Jag bryr mig inte om hurvida folk anser det vara en skröna eller ej bara jag vet att mina hästar inte äter skiten så är jag nöjd.

Senast ändrad av en moderator:

fio. skrev:
Så bara för att du inte var med om det så finns det inte :smirk:
Du var väl inte inbjuden till den forskningen då kanske.

Jag bryr mig inte om hurvida folk anser det vara en skröna eller ej bara jag vet att mina hästar inte äter skiten så är jag nöjd.

Och bara för att du har sett den så finns den? :p

Om det är en skröna eller ej får vi ju aldrig reda på eftersom du inte kan lämna några som helst referenser. Att en forskning inte blir officiell brukar tyda på att den hypotes som forskarna hade inte stämde eller att undersökningen inte visade något.

Tycker man ska vara VÄLDIGT försiktig med att sprida vidare rykten man hört som man inte kan verifiera...(sen kan man tycka saker för sig själv men det är en annan sak).

SLU och SVA har mycket bra information om foder. Där pågår ständig forskning. Fråga deras experter om foder. Då behöver man inte fundera på "rykten"... :cool:

Piraja skrev:
SLU och SVA har mycket bra information om foder. Där pågår ständig forskning. Fråga deras experter om foder. Då behöver man inte fundera på "rykten"... :cool:

Kul att du tog upp det! De har nämligen inga uppgifter (vad jag kunnat hitta eller få reda på) om att pelleterat foder skulle vara farligt för hästar. Men kanske det är ett par andra som skulle behöva ta del av deras forskning... :p

Jag har varit på en flerdagars foderkurs med SLU folk kursledare o en massa veterinärer som deltagare o något sådant nämndes överhuvudtaget inte.
Så länge ingen kan presentera en vederhäftig källa är detta en skröna!!
PL

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
520
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 273
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
999
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 440
Senast: Hgfy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar