"Dåligt" foder, vad anser du?

Sv: "Dåligt" foder, vad anser du?

Jag kommer inte på ngt specifikt direkt som jag absolut inte skulle kunna ge (förutom foder som inte håller bra hygienisk kvalité) däremot så finns det en hel del som jag drar mig för att fodra större mängder av eller foder som jag har svårt att förstå hur man öht skulle kunna få ihop en bra foderstat av, tex stora mängder betfor, fibergi.
Krafft som många här inne inte verkar gilla tycker jag har funkat väldigt bra för mig, framförallt deras lusern och mineraler.

Jag skulle inte kunna tänka mig att fodra mina hästar med foder som är tillverkat utomlands. För det tillverkas för att komplettera det grovfoder som finns DÄR och den svenska jordmånen skiljer sig lite från andra (bland annat map seleninnehåll), så risken är att man fåt helt totalt fel mineralbalans!

Utöver detta är det naturligtvis självklart att inte fodra med foder som är dammigt eller mögligt...

Jag skulle aldrig ge min häst vitlök.
Nu är det ju inte ett foder, men det är oerhört vanligt att man ger just vitlök till sina hästar. Jag skulle aldrig ge det för att jag starkt betvivlar att hästmagar är anpassade för något så starkt som vitlök. Ingen häst skulle äta lök i vilt tillstånd...

Jag har hört att krafft kan "fastna" i halsen på hästen och om man inte blöter krafften så blir den som klister. (I magen på hästen) Jag skulle nog inte heller ge min häst krafft.

I stor sätt är det inget foder jag itne skulle kunna fodra min häst med, förutsatt att det passar hästens behov.

Men något jag mer än gärna undviker är Hö med dåligt proteinvärde, Dammigt hö, Kornkross (ryker ofta och dammar, kan leda till hosta och annat) krossad havre.

Åh, det var veterinärens åsikt att hästen inte tålde pellets. Och, problemen försvann sedan han fick rena råvaror. De flesta överdoserar kraftfoder generellt i tron att deras hästar jobbar så mycket men själv har jag aldrig hört till dessa. :cool:

Hästen ifråga fick en tredjedel rekommenderad krafftgiva, grund. Hårt arbetande, ca 2 timmar per dag. Detta var 1998 och om du vill kan du höra med fabrikanten hur det såg ut med bindemedel på den tiden. Det finns en orsak till att man plockat bort det och det beror inte bara på min häst. Dessutom är det direkta ord av slaktarna jag refererat och dom ser skillnad. Inget jag faktiskt hittat på, men det är fritt att tro på vad du vill. Jag har inte haft problem sedan mina hästar sluppit färdigfoder utan de är samtliga rejäla, mycket välmusklade och uthålliga och med ypperligt temperament och arbetsvilja. :cool:

vargen skrev:
Ingen häst skulle äta lök i vilt tillstånd...

Men så går det ju inte att resonera! Det mesta av de vi ger våra hästar är ju sådant som inte ingår naturligt i hästens foder, naturligt så skulle hästen inte äta kraftfoder öht.

I USA där vildlök är vanligt har man problem eftersom lök i större mängder är giftigt för hästar.
PL

Jag har ganska stor erfarenhet av besiktningsarbete på slakteri o har lite svårt att tänka mig att en slaktare dels skulle kolla tarmarna tillräckligt noga o dels ha koll på vilka hästar som fått pellets. Har själv aldrig sett något sådant!
PL

Ändå är det ju flera som säger liknande saker. Tror inte min bekant hittat på detta för att verka märkvärdig, vad skulle han vinna på det?...Min dåvarande veterinär tvekade inte att peka ut pelletsen och uppenbart blev hästen helt återställd i och med att vi tog bort det.Enlig honom var det flera inom travet råkade ut för liknande problem under den här tiden som jag och de gick över till ett ickepelleterat foder och fick ordning på hästarna.
Och att hästen endast stod på en tredjedel av rekommenderad giva gör att det inte håller med att han skulle fått för mycket av något innehåll. I övrigt stod han på fri tillgång på hö.

Var och en blir salig på sin tro, jag håller mig till rena råvaror hädanefter. :cool:

Det gäller även vitlök! Kanske ska belysas lite...vi ger gärna vitlök i förebyggande syfte men inte alla hästar kan äta det. En arab i mitt stall blev hängig och ur slag på ett diffust sätt. Nästan anemisk men blev ok efter att vitlöken togs bort. :cool:

Betfor och hösilage med proteinhalt över 40 g.
Samt givetvis det vanliga som man aldrig ska ge hästar, alger, korn, mögligt foder och mat som man blötlägger. Man ska ALDRIG blöta hästens mat.

Senast ändrad:

Håller med andra som skrivit, skulle aldrig ge krafft eller liknande

(tio tecken)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
520
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 273
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
999
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 440
Senast: Hgfy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar