"Dåligt" foder, vad anser du?

Sv: "Dåligt" foder, vad anser du?

Undrar samma sak.
Det finns ju så mycket olika foder från KRAFFT. Tycker det verkar som om de totalt okunniga generaliserar stort här.

Korn det är inte hästmat utan grisfoder.För övrigt gäller foder av dålig kvalite.
/Tesso

vargen skrev:
Jag skulle aldrig ge min häst vitlök.
Nu är det ju inte ett foder, men det är oerhört vanligt att man ger just vitlök till sina hästar. Jag skulle aldrig ge det för att jag starkt betvivlar att hästmagar är anpassade för något så starkt som vitlök. Ingen häst skulle äta lök i vilt tillstånd...
Jag har odlat lite vitlök på ett bete som vi har. Jodå hästar äter vitlök det kan jag lova dig.

Varken korn eller annan spannmål är naturligt för vare sig grisar eller hästar. Du kan ju förklara varför korn skulle vara just grismat, det är inte vad våra foderexperter anser. Men visst korn är ett fodermedel som fodrar lite känsla o försiktig tillvänjning.
PL

Piraja skrev:
Den stora boven i pellets är bindemedlet. Hästarnas tarmar klarar inte av att bearbeta det och det ligger kvar som en cementbeläggning. En bekant till mig är slaktare och han rekommenderar samtliga hästägare att komma och kika på hur tarmarna ser ut på hästar som ätit pellets. :cool:

Har också hört att bindningsmaterialet i pelleterad foder inte är bra och fodrar aldrig med det själv... :)

Som sagt, det är oftast bara melass som bindemedel, inget syntetiskt.

Aldrig i livet att mina hästar ens få komma i närheten av kraffts pelleterade foder , typ groov och dom där.

JAg tror dig för jag har hört exakt samma sak av ett par veterinärer och foderforskare som har deltagit vid ett antal obduktioner gällande dessa pellets och påverkan av tarmarna.

Senast ändrad av en moderator:

Álin skrev:
Eh, va?? Det var något nytt. Varför ska man inte göra det då? :confused:

Jag antar att hon menar att hästen inte själv producerar sitt saliv vid uppblött foder.

tott skrev:
Undrar samma sak.
Det finns ju så mycket olika foder från KRAFFT. Tycker det verkar som om de totalt okunniga generaliserar stort här.

När jag säger kraffts pelleterade foder menar jag det dom producerar själva typ groov , grund och allt vad dom heter inte det dom köpt upp typ lucernen och matildahavren.

*knapplån*
Jag har gett Kraffts pelleterade foder som komplement till grovfoder till ca 15-20-talet hästar under de senaste 8-10 åren. Har aldrig sett några problem pga dem. Jag tror de problem som berörs här i tråden handlar om folk som inte har analyserat sitt grovfoder och beräknat fodergivan av Krafft-pellets efter detta. Mitt snart 5-åriga sto har sen 1,5 års ålder ätit Krafft-pelleterad mat (Krafft Protein eller Breed beroende på analysvärden på höet) och hon mår alldeles prima!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
520
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 273
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
999
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 440
Senast: Hgfy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar