Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Säger bara: tur att jag aldrig befinner mig i sammanhang där man behöver fundera på sånt. (Och de extraknäckande bordsskickspoliserna får väl sura hur mycket de vill över hur jag håller mina bestick.)Fö ska man, på tal om bordskick, inte dricka soppa med skeden rätt fram utan smutta från sidan.![]()
Det är nog rätt väl känt - men jag har alltid skitit högaktningsfullt i det. Man får ju inte i sig något från sidan. Dessutom känns sörpelrisken större därifrån.Fö ska man, på tal om bordskick, inte dricka soppa med skeden rätt fram utan smutta från sidan.![]()
Fö ska man, på tal om bordskick, inte dricka soppa med skeden rätt fram utan smutta från sidan.![]()
Jag märkte faktiskt inte så mycket knasigt. Förmodligen mest för att jag var så koncentrerad på mitt eget och frågade maken gång på gång om man får göra ditt och datt. Tydligen har han bläddrat i Ribbings bok någon gång.Ja idag blir det helt klart extra komplicerat att äta julmaten!![]()
Ja det är min uppfattning också men det var tydligen Margareta själv som sagt detta vad jag förstod.I Sverige är det kutym att passera med ryggen mot. Men i andra kulturer kan det vara mycket oartigt, strax under att slå någon i ansiktet.
Ja det är min uppfattning också men det var tydligen Margareta själv som sagt detta vad jag förstod.
Jag har Asperger och har därför svårt att snappa upp olika sociala koder. Nu menar jag inte enbart angående bordsskick, men jag hade verkligen inte uppskattat om en av mina vänner självvalt tog rollen som min "mentor " för att se till att jag inte gör bort mig.
Sen beror det väl på vad det faktiskt är som avses med dåligt bordsskick. Är det på nivån att prata med mat i munnen eller att hålla gaffeln på fel sätt? Det ena tycker jag man kan säga till om, men inte det andra.
Intressant och knyter onekligen an till diskussionen här. Och Ribbing menar ju att man kan ta upp det med personen i fråga, på ett vänligt sätt.Angående diskussionen om bordskick kan påverka ens jobbmöjligheter, Magdalena Ribbings spalt, rubriken Måltiddsmerit. Jag kan inte länka till endast det inlägget och ville få med folks kommentarer också.
http://blogg.dn.se/etikettfragan/kategori/maltider/page/5/
Och när jag såg Gilmore Girls sade Emily att skeden för man från sig i soppan. Inte mot sig.Fö ska man, på tal om bordskick, inte dricka soppa med skeden rätt fram utan smutta från sidan.![]()
Är detta artigt?
När tråden ändå är uppe.
När jag äter middag hemma hos ett par så ska gästerna ta mat först. Jag är sist tillkommen i gruppen så det är viktigt att jag tar först. De vill vara artiga.
Jaha. Sist ska värdparet ta mat. De är väldigt långsamma. Sen ska de hälla upp dryck. De är väldigt långsamma.
Sen hälsas alla välkomna och vi får äta.
Hur varm tror ni att min mat är i det läget? Jag förstår att värdparets mat fortfarande är varm. Men defenitivt inte min
Är detta verkligen ett fint och artigt förfarande?
Nä det skulle verkligen aldrig gå hem att de tog mat före mig. Men det skulle de förtjänar efter alla år med kall matNej det tycker jag inte, om man häller upp drickat först och hälsningar ta tag is och att alla bara får gå och ta sig och sätta sig ner och äta direkt så är det fint/artigt tycker jag.
Men att ta så lång tid att någons mat blir jlummen/kall är ju inte lika trevligt
Svårt att ta upp med dem.
Du kan inte bara säga att du gärna tar sist då du vill ha riktigt het mat.
Eller kanske kan du påbörja ''välkomningen'' så att den tas före, jag är lite socialt handikappad så lyssna inte på mig egentligen![]()
Efter att jag läst i den här tråden bestämde jag mig för att försöka skärpa upp mitt bordsskick lite. Var på julmiddag hos svärföräldrarna och tyckte det var en lämplig start. Värst vad många frågor man får och förväntas svara direkt på när man precis stoppat in något i munnen!
Har aldrig tänkt på det innan, men idag blev det ett par konstiga tysta tillfällen, men jag tänkte att det får det vara värt, de får vänta innan jag svarar.