Dåligt bordsskick :(

Efter att jag läst i den här tråden bestämde jag mig för att försöka skärpa upp mitt bordsskick lite. Var på julmiddag hos svärföräldrarna och tyckte det var en lämplig start. Värst vad många frågor man får och förväntas svara direkt på när man precis stoppat in något i munnen!

Har aldrig tänkt på det innan, men idag blev det ett par konstiga tysta tillfällen, men jag tänkte att det får det vara värt, de får vänta innan jag svarar.

Ja idag blir det helt klart extra komplicerat att äta julmaten! :D
Jag märkte faktiskt inte så mycket knasigt. Förmodligen mest för att jag var så koncentrerad på mitt eget och frågade maken gång på gång om man får göra ditt och datt. Tydligen har han bläddrat i Ribbings bok någon gång.

Däremot fick jag höra, när vi pratade om vett och etikett, att om man ska gå över/förbi/vad det nu blir på en biograf ska man fråga folk om man ska gå med röven eller skrevet mot dem när man passerar. I vissa kulturer är det tydligen standard att vända skrevet till och i andra är det röven. Tänk att passera sådär 5-10 pers, man kommer ju aldrig fram! "Hej, ursäkta, röven eller skrevet i fejjat?" "Röven" "okej. Och durå? Röven eller skrevet?" :rofl:

Ja det är min uppfattning också men det var tydligen Margareta själv som sagt detta vad jag förstod.

I normala sammanhang i Sverige gör jag om seden bjuder. Är jag i uppenbart udda sammanhang, kulturellt, i Sverige frågar jag innan jag börjar passera (någon jag känner då). Samma sak utomlands, jag tar reda på vad seden bjuder just där.

Jag har Asperger och har därför svårt att snappa upp olika sociala koder. Nu menar jag inte enbart angående bordsskick, men jag hade verkligen inte uppskattat om en av mina vänner självvalt tog rollen som min "mentor " för att se till att jag inte gör bort mig.

Sen beror det väl på vad det faktiskt är som avses med dåligt bordsskick. Är det på nivån att prata med mat i munnen eller att hålla gaffeln på fel sätt? Det ena tycker jag man kan säga till om, men inte det andra.

Jag har också asperger man jag känner lätt när någon blir irriterad på mig, tex om jag klankar med besticken eller vad som helst.

Det handlar heller inte om att något försöker läxa upp dig utan enkelt att de inte vill bli äcklade när någon äter.
Det är ju sjukt äckligt när man ser hela tuggmoset i någons mun.

Är detta artigt?

När tråden ändå är uppe.

När jag äter middag hemma hos ett par så ska gästerna ta mat först. Jag är sist tillkommen i gruppen så det är viktigt att jag tar först. De vill vara artiga.

Jaha. Sist ska värdparet ta mat. De är väldigt långsamma. Sen ska de hälla upp dryck. De är väldigt långsamma.

Sen hälsas alla välkomna och vi får äta.

Hur varm tror ni att min mat är i det läget? Jag förstår att värdparets mat fortfarande är varm. Men defenitivt inte min :meh:

Är detta verkligen ett fint och artigt förfarande?

Är detta artigt?

När tråden ändå är uppe.

När jag äter middag hemma hos ett par så ska gästerna ta mat först. Jag är sist tillkommen i gruppen så det är viktigt att jag tar först. De vill vara artiga.

Jaha. Sist ska värdparet ta mat. De är väldigt långsamma. Sen ska de hälla upp dryck. De är väldigt långsamma.

Sen hälsas alla välkomna och vi får äta.

Hur varm tror ni att min mat är i det läget? Jag förstår att värdparets mat fortfarande är varm. Men defenitivt inte min :meh:

Är detta verkligen ett fint och artigt förfarande?

Nej det tycker jag inte, om man häller upp drickat först och hälsningar ta tag is och att alla bara får gå och ta sig och sätta sig ner och äta direkt så är det fint/artigt tycker jag.

Men att ta så lång tid att någons mat blir jlummen/kall är ju inte lika trevligt :D

Svårt att ta upp med dem.
Du kan inte bara säga att du gärna tar sist då du vill ha riktigt het mat.

Eller kanske kan du påbörja ''välkomningen'' så att den tas före, jag är lite socialt handikappad så lyssna inte på mig egentligen :angel:

Nej det tycker jag inte, om man häller upp drickat först och hälsningar ta tag is och att alla bara får gå och ta sig och sätta sig ner och äta direkt så är det fint/artigt tycker jag.

Men att ta så lång tid att någons mat blir jlummen/kall är ju inte lika trevligt :D

Svårt att ta upp med dem.
Du kan inte bara säga att du gärna tar sist då du vill ha riktigt het mat.

Eller kanske kan du påbörja ''välkomningen'' så att den tas före, jag är lite socialt handikappad så lyssna inte på mig egentligen :angel:
Nä det skulle verkligen aldrig gå hem att de tog mat före mig. Men det skulle de förtjänar efter alla år med kall mat :angel:

Attans, jag skall ju jula hos en bukefalist i morgon, vågar jag? Hur skall jag bete mig med bestick? Normalt använder jag både kniv o gaffel. Kniv skrapar jag oftast av mot gaffeln men det händer att jag stoppar den i munnen, beroende på mat o konsistens. Är jag ett miffo?

Till fisk vill jag ha fiskbestick, inte två gafflar.

Efter att jag läst i den här tråden bestämde jag mig för att försöka skärpa upp mitt bordsskick lite. Var på julmiddag hos svärföräldrarna och tyckte det var en lämplig start. Värst vad många frågor man får och förväntas svara direkt på när man precis stoppat in något i munnen!

Har aldrig tänkt på det innan, men idag blev det ett par konstiga tysta tillfällen, men jag tänkte att det får det vara värt, de får vänta innan jag svarar.

Min mamma var vansinnig på pappa när vi hade middagar för han var expert på att skåla precis när hon tagit en tugga :D jag tror dock inte att det var medvetet :p

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej buke, Jag har en underbar person i min närhet som jag har märkt mår väldigt dåligt psykiskt. Vi lärde känna varandra för ungefär...
Svar
5
· Visningar
976
Senast: Hallonsoda
·
  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
49 498
Övr. Katt Denna artikel publicerades för en tid sedan i Sveraks medlemstidning "Våra katter" Jag tycker den är så klockren och träffande...
Svar
8
· Visningar
1 620
Senast: Tviggy1081
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10