Dåligt bordsskick :(

Av respekt för den som bjuder... Det är det trixiga. Att man förstår att man bör uppföra sig korrekt gentemot flera personer och kanske inte bara tänka på vad man själv tycker. TS gjorde det bästa hen kunde av situationen.
Av respekt för de som bjuder så hade jag inte utsatt dem för vännen, vad är det för respekt att visa dåligt uppförande?

Jag håller med, men är glad för att hon sa till ändå. Hur många år ska man behöva öka lidandet i världen? Men jag säger inte själv till någon. Inte ens mat i skägget.

(Men däremot säger jag till utanför bordsskick. Toapapper som hänger i kjolen o spruckna jumpabyxor och sådant)

Jag har som sagt själv gränser där jag säger till, men det jag vänder mig mot är att det skulle vara "rätt" på något sätt. Är man själv väldigt mån om att visa gott hyfs bör man veta att det inte hör till att rätta andra bara.

Av respekt för de som bjuder så hade jag inte utsatt dem för vännen, vad är det för respekt att visa dåligt uppförande?
Det är en prioriteringsfråga. Hade Ts hittat råd här som fungerar hade hen kunnat delta tillsammans med sin vän utan att oroa sig. Det var ju därför hen startade tråden. Ts ansåg alltså att det var värt ett försök för att uppfylla värdparets önskan att få ts med på bjudningen. Inte jättekonstigt tycker jag, bara tråkigt att det inte gick så som ts hade önskat.

Så fort etikett gör att man har det mindre trevligt har man börjat missa poängen, som ditt värdpar.:grin: Hur stort är sällskapet?
5-10 personer brukar vi vara. Idag åt vi julbord och de var så ivriga att passa upp mig så att allt skulle bli rätt så när jag hade tagit maten och satt mig vid bordet hade de inte själva ens greppat en tallrik. Det blev en lång väntan på skål och välkommen...

Apropå länkarna:
Stoppa kräftkniven i munnen anses ok?! :confused::eek:
Det är ju generellt sett den vassaste kniven som används vid ett matbord och borde innebära en betydande risk för blodvite. Särskilt i kombination med snaps som ju brukar kunna förekomma i samband med just kräftor.

Haha! Nej, såklart inte :)

Ja, jag är kluven. Jag vill ju givetvis förvarna min vän eftersom flera av dom är lite "fina i kanten".
Samtidigt vet jag att det kan vara ett ganska känsligt ämne, OM man lägger fram det på fel sätt.
Jag hade däremot blivit ledsen ifall min vän struntat i att säga någonting i den omvända rollen.
Men vi har olika lätt att hantera kritik.
Har du funderat på att "uppfostra" dina andra vänner och talat om för dem att deras pedanteri i samband med måltider kan uppfattas som fisförnämnt!

Faktiskt inte, det är inget konstigt att säga till när någonting är opassande vid matbordet, men hur du säger det spelar givetvis roll. Jag är väl inte den som säger till främmande, men är det någon man är bekväm med och har möjlighet att påtala sånt diskret, så är det verkligen inget etikettsbrott.
Vanligtvis går jag diskret iväg och byter plats/bord när någon med gräsligt bordsskick sitter i min närhet, men det är inte alltid möjligt.
Det hade jag upplect som oerhört oförskämt. Både att påtala bordsskick (ja kanske inte smaskande, dräglande etc) och att byta plats. Det är möjligt att det är okej enligt någon ettikettsregel någonstans men i min värld är det högst oartigt.

Sedan kan man fråga sig om ettikettbokens regler är korrekta och allmängiltliga eller de bara är allemängiltliga i vissa kretsar.

Vem har då mest rätt?

Jag kan absolut begå etikettsbrott. Som en oerhört grov protest mot något. Att någon sitter och är oförskämd och till slut väljer jag att bryta och gå från bordet. Etikettsbrott, men min protest som inte drabbar någon annan (till skillnad från att jag skäller ut vederbörande efter noter).

Någon smaskar och slabbar så mycket att jag i tyst protest byter bord, för att markera. Etikettsbrott där jag grovt protesterar mot det som händer. Alternativet är att säga till.

Jag är medveten om att jag går mot god etikett, men väljer ändå att protestera på det sättet.

Men herregud, inte handlar det här om att jag ska säga till någon okänd under själva middagen?
Nu var det min VÄN det handlar om. Jag förvarnade innan gårdagens middag, och när det sen gick sådär under själva middagen så var det liksom inget mer med det.
Förstår inte varför du försöker få mig att låta som någon tyrann som sitter där och påpekar en massa. Lägg ner nu va? :rofl:
Hade jag fått nyss om att en vän lagt ut en sådan här tråd på ett forum om mig hade det varit en f.d vän.

Jag tycker Ribbing har rätt i att det viktigaste man kan lära sina barn är ett bra bordsskick. Det behöver ju inte vara några överdrivna saker, men tugga med stängd mun och inte prata med mat i munnen! Ska det vara så svårt??
Viktigare än att vara snälla, inte slåss, inte ljuga, intge stjäla, folks lika värde....

Alltså, givetvis tycker jag att man ska lära ut ett hysat bordsskick, men det är mycket som är viktigare. "Min son sitter i fängelse för stöld, misshandel och våldäkt, men bra bordsskick har han."

Viktigare än att vara snälla, inte slåss, inte ljuga, intge stjäla, folks lika värde....

Alltså, givetvis tycker jag att man ska lära ut ett hysat bordsskick, men det är mycket som är viktigare. "Min son sitter i fängelse för stöld, misshandel och våldäkt, men bra bordsskick har han."

Varför måste man välja? Varför kan inte alla dessa vara viktigt i ett modernt samhälle med stenhård konkurrens?

Fast just slask-och-smask är ett problem i de flesta sammanhang där man äter tillsammans, inte bara på finmiddagen utan även i personalmatsalen och när man hälsar på svärföräldrarna. Det kan vara stigmatiserande och ställa till med saker i privatlivet och arbetslivet. Hur ofta bjuds det inte på fika vid jobbintervjuer till exempel? Trist att gå miste om jobbet för att man tuggar kanelbullen med öppen mun.
Nu är just slask och smask det folk påpekat att de skulle påtala...

TS drog i ursprungsinlägget upp oreda på tallriken och felanvända bestick. Om någon anser att jag smaskar och påtalar det så hade jag försökt bättra mig. Om någon anser att jag använder besticken fel och "har ordning på talriken" hade jag undrat vad de pysslat med. Jag förutsätter att det inte handlar om nobelmiddagen eller något liknande.

Så kan det mycket väl vara.
Som sagt, folk är olika känsliga. Vissa bryr sig inte vad andra tänker och känner alls i vissa situationer.
Som dina vänner som visade sitt obehag ;). Det är oartigt och ettikettsbrott i min värld.

Alltså det finns två sidor av myntet, jag vet inte exakt vad det är för normer ni har och vilka ettikettsbott som vekligen gjorts.

Exempelvis att ta mat med egna bestik från uppläggningsfat bör man inte göra, problem blir det dock bara om personen använt besticken till annat innan och/eller bestiken rör vid annan mat än den man själv tar för sig. Dvs att ta ett ägg eller en köttbulle är annorlunda än att sleva upp gröt med sin egen sked. Du är så ospecifik att det är svårt att se på vilken nivå felen ligger på.

9 av 10 och då dricker jag direkt ur mjölkkartongen, mosar ihop lämplig mat(potatis och torsk med äggsås! :d ) till en gegga på tallriken för att sleva i mig med gaffeln samt diskuterar frejdigt alla möjliga känsliga ämnen vid bordet. Men kanske inte vid finare bjudningar, vid behov skärper jag till mig. Lite.
Jag lyckades med 10 av 10, det funkade bra med logik.

Toalettbesöket gjorde mig osäker tills jag insåg att det är oartigare att göra nummer ett eller två vid bordet än på toaletten oavsett när under måltiden det sker.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej buke, Jag har en underbar person i min närhet som jag har märkt mår väldigt dåligt psykiskt. Vi lärde känna varandra för ungefär...
Svar
5
· Visningar
976
Senast: Hallonsoda
·
  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
49 498
Övr. Katt Denna artikel publicerades för en tid sedan i Sveraks medlemstidning "Våra katter" Jag tycker den är så klockren och träffande...
Svar
8
· Visningar
1 620
Senast: Tviggy1081
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka