Dåligt bordsskick :(

Du, för två veckor sedan vann jag två kilo SportLunch på Lisebergs julmarknad. Den är nästan slut. :meh:

Och så vrålar du åt att jag käkar en (två... tre... OK fem... men vafan - jag har tappat räkningen, OK!? :rage:) liten ruta chokladdoppat tunnbröd? Med pepparkakssmak? Hycklare! :D

SportLunch måste ju vara det sämsta godisnamnet någonsin, eller?

Jag tycker det är så pinsamt så jag klarar inte av att köpa dem - jag skulle förmodligen känna ett behov att förklara för personen i kassan att nej jag tror inte de är nyttiga. Faktiskt. Så det så. Jag vet att det är godis! Varenåmer!? :o

Chokladdoppat knäckebröd hade de provsmakning av på Mormors bageri. Var det sådant, @Monstermom ? Jag fegade ur att smaka...

Det var såna här, nr 76. Goda! :up:
Hade de egna på Mormors? (Får man ens tag på tunnbröd här nere...? :cautious:)

Du får väl rigga lite i förväg, helt enkelt?

Och det var faktiskt inte dumt alls ska jag säga - käkar du inte kexchoklad, eller? :p

Det är ingen tradition här - mer vad som kändes bra när jag kom hem :D - men det är bra mycket rimligare än torr grisrumpa i alla fall! :D
Här åts det saftig lammrygg. Sista biten delades mellan hundarna, och jag kan nu konstatera att alla fyra är sk gaffeltuggare. Inte tog de åt sig när jag sa att det var dåligt bordsskick heller!

Som avslutning slickade de både tallrik och stekpanna.

Nu äter jag choklad. Med händerna. Och sörplar kaffe.

Ja just det. OM. Och om man uppfattas som socialt jobbig för att man alltid ogenerat kliar sig i skrevet så kanske ens möjligheter också minskar.

Med hypotetiska scenarier kan man bevisa vadsomhelst.

Min kollega som pratar med munnen full av mat har för övrigt blivit chef under åren.
Men vaddå etikett? Hur menar du nu? Etikett är väl precis att man inte kliar sig i skrevet, tuggar med öppen mun, pratar trevligt med andra etc...varför inte? Är det nåt fel? Eller har jag missat nåt fundamentalt här?

Du och dina sociala experiment. "Hur agera vid kvävning utan att bryta etiketten". Vad var svaret?

Väntade artigt på att min bordsgranne skulle tugga ur och torka sig diskret med servetten, mimade sedan - med små gester - att jag skulle uppskatta lite hjälp, om han hade intresse av att bistå. En tungkyss senare var det fixat. :up:

(Edit: bild på bordsgrannen till vänster vid detta inlägg.)

Just skrevkliare har jag sagt till om jag vistats i kök med dom.
Att framför mig ogenerat stoppa ner näven innanför byxorna och krafsa runt lite får mig att snällt men bestämt säga: -Och nu går du gosse lille och tvättar händerna innan du rör något i det här köket. Dåligt bordskick bekommer mig inte annars så länge det av hygieniska skäl inte berör någon annan. Smask eller slicka på sin kniv, tja det drabbar ju inte mig.

Vad som är vett och etikett har ju inte bara ändrats genom tiderna utan är också mycket kulturellt betingat. Ett exempel har redan tagits upp att i många asiatiska kulturer ska du inte äta upp eftersom det är ett tecken på att du fortfarande är hungrig. Att rapa för att visa hur gott det är, är ju också ett bevis på etikett i vissa kulturer. Om man ätit tillsammans med tex, en 'fin' kinesisk familj blir man som västerlänning ofta förvånad över just slafset, att folk sträcker sig över andra för att ta för sig, äter med munnen öppen etc.

Förr ansågs det inte fint att äta fisk med kniv och gaffel utan den åts med två gafflar. Likaså att spreta med fingret var bondfasoner! Männens slips började sin bana som en praktisk servett, vore kul att se det idag ;) I Saudiarabien brukade kungen plocka ut det helstekta fårets ögon och ge det till en särskilt favoriserad gäst. :D

Att äta injerabröd med bestick är direkt omöjligt och bulgogi ska ätas insvept i ett salladsblad. I Nordamerika äter du salladen i en separat skål, att blanda den med maten på tallriken är inte comme il faut i vissa kretsar.

Summan av kardemumman är att vad som anses som vett och etikett diffar så mycket från kultur till kultur från en tidsperiod till en annan att det är meningslöst att hetsa upp sig. IMO borde många tagga ner och sluta fundera över om kniv och gaffel hålls i rätt hand, om piggarna är vända rätt, osv. Det viktiga enligt mig är en rolig sammankomst med trevliga och intressanta människor, hur formellt och 'fint' det än är. Sitter du och stressar över piggar eller att någon annan gör det blir du inte en särskilt rolig gäst vilket ändå är meningen med en middagsbjudning/fest/finnare middag. :up:

PS. En rolig anekdot är att när Edward VII åt middag tillsammans med en utländsk dignitär såg han att mannen ifråga åt en del av sin sparris och slängde resten över axeln. Kungen började omedelbart göra detsamma och naturligtvis följde alla gäster med! :D

Men man kan ändå äta fint! Min vän som blev tillsagd av sin chef åt just injera med händerna men åt det tusen gånger slafsigare än alla andra.

Tja, vad är fint? Jag antar att din vän inte var så van att äta med händerna så det tappades en hel del? Eller tog för mycket berebere (gjorde fö det misstaget själv) och bordskick eller inte, grabbade mitt glas och tömde vattenkaraffen. :D Poängen är att vad som anses som fin och korrekt etikett och bordskick är så annorlunda världen och historien igenom att det blir lite löjligt att sitta och reta upp sig.

Japanerna ser med stor undran över svenskars vana att doppa sushi i soja eftersom det är som att hälla halva saltkaret över maten. Inte för att de någonsin skulle andas något om det eftersom det är ytterst oartigt. Däremot att dricka sig stupfull och sjunga (mycket dålig!) karaoke är det inga problem med. Hur stela och obekväma svenskar än är.

Som sagt, som gäst eller värd, det viktigaste är att ha trevligt, eg, inte genom att stressa över bordskick utan kul konversation och trevliga människor.

fint? Jag antar att din vän inte var så van att äta med händerna så det tappades en hel del?
Jo, hon har tidigare bott i Etiopien i flera år. Med din logik skulle hon inte vara van att äta med bestick heller, bara för att hon har dåligt bordsskick även med bestick. Hon har bara dåligt bordsskick helt enkelt.

Jag har varit i länder där man äter med händerna och ingen har ätit som en gris bara för det.

• Gilla
Reactions: Sar

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej buke, Jag har en underbar person i min närhet som jag har märkt mår väldigt dåligt psykiskt. Vi lärde känna varandra för ungefär...
Svar
5
· Visningar
976
Senast: Hallonsoda
·
  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
49 498
Övr. Katt Denna artikel publicerades för en tid sedan i Sveraks medlemstidning "Våra katter" Jag tycker den är så klockren och träffande...
Svar
8
· Visningar
1 620
Senast: Tviggy1081
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur