Dåligt bordsskick :(

Har du lärt dig det här i tråden? Eller pratar du om din vän?

Här har jag nog inte sett någon som är obrydd över dåligt bordsskick?
Om du inte ser någon i den här tråden så är det enkelt gissat att jag talar om gårdagens situation. I båda fallen.

Märker man inte att folk tittar bort när någon slafsar i sig maten och talar med öppen mun? När någon avstår från att ta mer mat efter att en annan använt sina bestick till att plocka mer mat ur den allmänna tallriken? Alla är vi olika, men sånt märker dom flesta jag känner iaf. Mend et finns undantag.

Nu närmar vi oss med rekordfart en av mina favoritgrenar här: "Inget exempel är för långsökt för Buke". :D
@sveas exempel att bli av med en chans till ett bra jobb för att man tuggar med öppen mun tycker jag faktiskt inte känns så långsökt. Jättemånga rekryteringar sker via nätverk och om man uppfattas som socialt jobbig för att man t ex har dåligt bordsskick så lär man få färre sådana möjligheter. Jag hade velat att mina vänner berättade för mig om jag uppförde mig på ett sätt som förstörde den typen av chanser. Då kan jag i alla fall själv utvärdera om jag vill ändra på vad jag gör.

Om du inte ser någon i den här tråden så är det enkelt gissat att jag talar om gårdagens situation. I båda fallen.

Märker man inte att folk tittar bort när någon slafsar i sig maten och talar med öppen mun? När någon avstår från att ta mer mat efter att en annan använt sina bestick till att plocka mer mat ur den allmänna tallriken? Alla är vi olika, men sånt märker dom flesta jag känner iaf. Mend et finns undantag.

Det är svårt att veta vad du pratar om, eftersom du också beskrev att du inte ville gå "hårdare" på din vän för att inte göra hen ledsen...

Jo, det kan man säkert märka. Min invändning var att dina två saker inte går ihop, antingen syns något så det finns något att märka, eller så visar man inget och då kan de andra heller inte missa något.

Det är svårt att veta vad du pratar om, eftersom du också beskrev att du inte ville gå "hårdare" på din vän för att inte göra hen ledsen...

Jo, det kan man säkert märka. Min invändning var att dina två saker inte går ihop, antingen syns något så det finns något att märka, eller så visar man inget och då kan de andra heller inte missa något.
Jag gick inte på hårdare, men tycker helt klart att min varning igår borde ha nått fram? Eller hur?
Vi är alla olika bra på att läsa av situationer, som sagt, min vän är lite nonchalant i flera situationer, så därför kändes det viktigt att ta upp saken redan innan. Vi känner varandra tillräckligt för att det ska vara ok. Sen att det inte nådde fram är en annan sak.

Hade jag varit i min väns situation igår så hade jag märkt att det finns visst obehag, lätt att notera om man är försöker läsa av andras kroppsspråk.

Förstår inte vad du blir förvirrad över?

Jag gick inte på hårdare, men tycker helt klart att min varning igår borde ha nått fram? Eller hur?

Jag vet inte? Jag har ju ingen aning om vad som blev sagt.

Vi är alla olika bra på att läsa av situationer, som sagt, min vän är lite nonchalant i flera situationer, så därför kändes det viktigt att ta upp saken redan innan. Vi känner varandra tillräckligt för att det ska vara ok. Sen att det inte nådde fram är en annan sak.

Hade jag varit i min väns situation igår så hade jag märkt att det finns visst obehag, lätt att notera om man är försöker läsa av andras kroppsspråk.

Förstår inte vad du blir förvirrad över?

Att om man inte visar något finns inget att missa. Visar man något så syns det utåt även om det missas.

Exakt. Det finns till och med en historia kring det där, om när drottningen gjorde en liten miss för att en närsittande gäst just hade gjort just den missen. Jag minns bara inte vad den gick ut på.

Samma tanke går ju igen när brudens mamma, värdinnan, har en blygsam klänning för att ingen gäst ska behöva känna att hon själv är den sämst klädda.

Med det sagt: som vanligt tycker jag att etikett är trams och till för folk som antingen a) inte kan uppföra sig, b) vill stila med att Jag kan minsann etiketten. Jag hänvisar sällan till att sunt förnuft räcker, men umgänge vid matbordet är ett sådant fall.

Nobelmiddagen. En gäst ställde handväskan på bordet, Da Queen gjorde snabbt likadant.

@sveaJättemånga rekryteringar sker via nätverk och om man uppfattas som socialt jobbig för att man t ex har dåligt bordsskick så lär man få färre sådana möjligheter.

Ja just det. OM. Och om man uppfattas som socialt jobbig för att man alltid ogenerat kliar sig i skrevet så kanske ens möjligheter också minskar.

Med hypotetiska scenarier kan man bevisa vadsomhelst.

Min kollega som pratar med munnen full av mat har för övrigt blivit chef under åren.

Ja just det. OM. Och om man uppfattas som socialt jobbig för att man alltid ogenerat kliar sig i skrevet så kanske ens möjligheter också minskar.

Med hypotetiska scenarier kan man bevisa vadsomhelst.

Min kollega som pratar med munnen full av mat har för övrigt blivit chef under åren.
Ja, min mening var bara att just detta med dåligt bordsskick realistiskt kan vara en begränsande faktor, inte bara ett hypotetiskt scenario/tankeexperiment. Jag har själv anställt ett antal personer och hade helst undvikit sådana som andra blir obekväma av att sitta nära när de äter, och baserat på reaktionerna i tråden skulle jag inte vara ensam om att tänka så. Sen är det självklart inte bara jag som rekryterar och just din matpratande kollega bedömdes av någon som är mindre känslig för just det eller så hade hen kvalitéer som vägde upp den delen.

Skitsur för att någon ber dig sluta skrapa tänderna mot besticken?
Hur surt tror du inte det är att behöva lyssna på det hemska ljudet av tandgnissel vid matbordet? Jag kan tycka att man får anpassa sig lite, om man äter ihop med andra.
Men alltså, folk gör väl allt möjligt som kan uppfattas som störande? Själv tycker jag det är mer "väluppfostrat" att inte anmärka på andras beteende på det här sättet.

Men alltså, folk gör väl allt möjligt som kan uppfattas som störande? Själv tycker jag det är mer "väluppfostrat" att inte anmärka på andras beteende på det här sättet.
På vilket sätt? Har jag någonstans sagt att jag har anmärkt på sådant förkastligt beteende vid bordet? Eller inför andra? Sluta älta och hitta på saker, tack.

I mitt fall så hjälpte det föga att säga till. Vill inte gå på hårdare, för då finns risk för att personen tar illa vid sig, så det får vara :P
Kan det vara så att din vän är medveten men helt enkelt inte tycker att det finns ett problem?
Jag har fått höra ibland att jag borde göra si eller inte göra så och det har aldrig fått mig att ändra mig.
Jag är ju väl medveten om hur man äter "fint", ibland bryr jag mig bara inte.

Kan det vara så att din vän är medveten men helt enkelt inte tycker att det finns ett problem?
Jag har fått höra ibland att jag borde göra si eller inte göra så och det har aldrig fått mig att ändra mig.
Jag är ju väl medveten om hur man äter "fint", ibland bryr jag mig bara inte.
Ja, alltså som jag tidigare påpekat så bryr sig inte min vän heller speciellt mycket om vad andra tycker.
Nu är middagen förbi och jag försökte iaf.

Ja, min mening var bara att just detta med dåligt bordsskick realistiskt kan vara en begränsande faktor, inte bara ett hypotetiskt scenario/tankeexperiment. Jag har själv anställt ett antal personer och hade helst undvikit sådana som andra blir obekväma av att sitta nära när de äter, och baserat på reaktionerna i tråden skulle jag inte vara ensam om att tänka så. Sen är det självklart inte bara jag som rekryterar och just din matpratande kollega bedömdes av någon som är mindre känslig för just det eller så hade hen kvalitéer som vägde upp den delen.
Men det har ju fortfarande inte hänt? Alltså att du fått höra att en sökande äter som en gris. Alltså är det fortfarande inte realistiskt, utan hypotetiskt. Vilket skulle kunna vara ett tecken på att folk faktiskt kan hantera den irritation de i stunden känner inför en persons bordsskick.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej buke, Jag har en underbar person i min närhet som jag har märkt mår väldigt dåligt psykiskt. Vi lärde känna varandra för ungefär...
Svar
5
· Visningar
976
Senast: Hallonsoda
·
  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
49 498
Övr. Katt Denna artikel publicerades för en tid sedan i Sveraks medlemstidning "Våra katter" Jag tycker den är så klockren och träffande...
Svar
8
· Visningar
1 620
Senast: Tviggy1081
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10