Dåligt bordsskick :(

Blev tvungen att leta reda på henne - det finns ett test! :D

Alla rätt här (så då är jag bättre än 88% av pöbeln under mig!), hur går det för andra? :laugh:
Jag fick 9 av 10, men det är en sak i teorin och en annan IRL när man ska stångas med olika bestick, mängder av glas och underlig mat som man knappt vet hur man ska ta sig an.

Jag fick 9 av 10, men det är en sak i teorin och en annan IRL när man ska stångas med olika bestick och underlig mat som man knappt vet hur man ska ta sig an.

Ja givetvis, testet är ju bara på skoj. :D
Det är ju inte precis så att man får svarsalternativ att välja på i verkligheten heller. :p

Men det var en fantastiskt rolig människa bara, jag vet inte riktigt vad det är med henne men hon förtjänar då att han sin spalt, kolumn eller vad det nu är! :laugh:
Kolla jultölp!

Jag tänker mig att det faktiskt är ett större etikettsbrott att påtala någons dåliga bordsskick än ha dåligt bordskick.
Exakt. Det finns till och med en historia kring det där, om när drottningen gjorde en liten miss för att en närsittande gäst just hade gjort just den missen. Jag minns bara inte vad den gick ut på.

Samma tanke går ju igen när brudens mamma, värdinnan, har en blygsam klänning för att ingen gäst ska behöva känna att hon själv är den sämst klädda.

Med det sagt: som vanligt tycker jag att etikett är trams och till för folk som antingen a) inte kan uppföra sig, b) vill stila med att Jag kan minsann etiketten. Jag hänvisar sällan till att sunt förnuft räcker, men umgänge vid matbordet är ett sådant fall.

Nu har du säkert redan fått frågan men hur gör man annars? Tänk en köttbit spettad på en gaffel. Snuttar du av den? Eller suger av kanske? :o :rofl:

Jag drar av men jag vetetusan om jag skrapar några tänder. Det låter ju som du säger ganska obehagligt.
Man drar väl av köttet med tänderna utan att skrapa gaffeln?

Jag vet inte, men jag får testa med julskinkan sedan.

Skitsur för att någon ber dig sluta skrapa tänderna mot besticken?
Hur surt tror du inte det är att behöva lyssna på det hemska ljudet av tandgnissel vid matbordet? Jag kan tycka att man får anpassa sig lite, om man äter ihop med andra.
Finns det fler områden där du försöker styra upp dina vänner?

Ditt försökt till att försöka framställa mig som en översittare har misslyckats.
Fast jag undrar. För mig är dina resonemang halvt galna. Du tycker att du har rätt att lära dina vänner "det som borde lärts in från början" eller hur du nu uttryckte det. Herregud vilken vänskap. :crazy:

Dessutom verkar du ju lära dem fel. Det är inte okej, som flera påpekat, att kritisera etikettsbrott vid matbordet.

Exakt. Det finns till och med en historia kring det där, om när drottningen gjorde en liten miss för att en närsittande gäst just hade gjort just den missen. Jag minns bara inte vad den gick ut på.

Samma tanke går ju igen när brudens mamma, värdinnan, har en blygsam klänning för att ingen gäst ska behöva känna att hon själv är den sämst klädda.

Med det sagt: som vanligt tycker jag att etikett är trams och till för folk som antingen a) inte kan uppföra sig, b) vill stila med att Jag kan minsann etiketten. Jag hänvisar sällan till att sunt förnuft räcker, men umgänge vid matbordet är ett sådant fall.
Men herregud, inte handlar det här om att jag ska säga till någon okänd under själva middagen?
Nu var det min VÄN det handlar om. Jag förvarnade innan gårdagens middag, och när det sen gick sådär under själva middagen så var det liksom inget mer med det.
Förstår inte varför du försöker få mig att låta som någon tyrann som sitter där och påpekar en massa. Lägg ner nu va? :rofl:

Fast jag undrar. För mig är dina resonemang halvt galna. Du tycker att du har rätt att lära dina vänner "det som borde lärts in från början" eller hur du nu uttryckte det. Herregud vilken vänskap. :crazy:

Dessutom verkar du ju lära dem fel. Det är inte okej, som flera påpekat, att kritisera etikettsbrott vid matbordet.
Vet du vad, det är meningslöst att diskutera när du påstår saker som aldrig skett.

Vet du vad, det är meningslöst att diskutera när du påstår saker som aldrig skett.
Uppenbarligen var det flera som fick samma intryck som jag, t ex när du skrev:
Hur surt tror du inte det är att behöva lyssna på det hemska ljudet av tandgnissel vid matbordet? Jag kan tycka att man får anpassa sig lite, om man äter ihop med andra.

------
För övrigt har du missförstått mig också ett par gånger i den här tråden så du läser kanske inte så bra du heller.

Uppenbarligen var det flera som fick samma intryck som jag, t ex när du skrev:

------
För övrigt har du missförstått mig också ett par gånger i den här tråden så du läser kanske inte så bra du heller.

Och exakt hur får den meningen dig att tro att det jag undrar gör att jag skulle kritisera någon?
Jag kritiserar sällan personer, om dom inte ber mig om det. Även när jag undervisar ridning så försöker jag fokusera på bra saker snarare än att kritisera.
1. Hänsyn ska visas åt båda hållen, inte enbart till den med dåligt bordsskick.
2. Det finns fler än det dåliga sättet att framföra sina budskap på.
3. Det tillfällen då man inte påtalar något alls, som i gårdagens fall.
4. Hade du läst hela tråden så hade du förstått att problemet löste sig så gott det gick igår. Vid själva middagen gick det väl sådär, men då fick det liksom vara. Too late to be sorry!

Och exakt hur får den meningen dig att tro att det jag undrar gör att jag skulle kritisera någon?
Jag kritiserar sällan personer, om dom inte ber mig om det. Även när jag undervisar ridning så försöker jag fokusera på bra saker snarare än att kritisera.
1. Hänsyn ska visas åt båda hållen, inte enbart till den med dåligt bordsskick.
2. Det finns fler än det dåliga sättet att framföra sina budskap på.
3. Det tillfällen då man inte påtalar något alls, som i gårdagens fall.
4. Hade du läst hela tråden så hade du förstått att problemet löste sig så gott det gick igår. Vid själva middagen gick det väl sådär, men då fick det liksom vara. Too late to be sorry!
Men jag har läst tråden, både igår och idag, det vet jag väl bäst själv?

Det var antagligen den här meningen som fick flera av oss att tro att du tyckte det var rätt att säga till folk i stunden: Skitsur för att någon ber dig sluta skrapa tänderna mot besticken?

Man drar väl av köttet med tänderna utan att skrapa gaffeln?

Jag vet inte, men jag får testa med julskinkan sedan.
Jag jag brukar ta spjärn med tänderna liksom. Men som sagt kan jag inte riktigt minnas att jag skrapar några tänder. Det låter väldigt obehagligt. Jag kommer verkligen att studera folk på julbordet idag. Jag upplever dem normalt ganska städade. Alltså på nivån att jag och min familj är nästan helt ensamma om att inte bära dojor inomhus när man är på släktträff så det hade ju varit kul om deras bordsskick är knas :D

Jag jag brukar ta spjärn med tänderna liksom. Men som sagt kan jag inte riktigt minnas att jag skrapar några tänder. Det låter väldigt obehagligt. Jag kommer verkligen att studera folk på julbordet idag. Jag upplever dem normalt ganska städade. Alltså på nivån att jag och min familj är nästan helt ensamma om att inte bära dojor inomhus när man är på släktträff så det hade ju varit kul om deras bordsskick är knas :D
Ja idag blir det helt klart extra komplicerat att äta julmaten! :D

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej buke, Jag har en underbar person i min närhet som jag har märkt mår väldigt dåligt psykiskt. Vi lärde känna varandra för ungefär...
Svar
5
· Visningar
976
Senast: Hallonsoda
·
  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
49 498
Övr. Katt Denna artikel publicerades för en tid sedan i Sveraks medlemstidning "Våra katter" Jag tycker den är så klockren och träffande...
Svar
8
· Visningar
1 620
Senast: Tviggy1081
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10