Dåligt bordsskick :(

Hur man håller besticken och vilka man använder beror ju på vilken mat man ämnar föra från tallriken och in i munnen. Ärtor t ex. Är ju lämpligt att lägga på gaffelns kupade del, så de inte ramlar av, medan en köttbit spetsas på taggarna och skärs av i lagom storlek från den större biten. Soppa äter man med sked.

Om någon väljer att äta hela måltiden med tesked så stör det mig inte det minsta så länge som personen har förberett maten ( kanske bett den som lagat att skära i mindre bitar) så hen kan äta med tesked på ett trevligt vis.

'Men viktigare än detta tycker jag är att man säger tack, kan du vara snäll pch skicka mig ... " Vill du ha .... Och att man inte pratar med mat i munnen.

Alltså, det finns två delar av problemet här. Att prata med mat i munnen, eller smaska, är saker jag har sjukt svårt för. Likaså vuxna människor som äter som småbarn och har mat i hela ansiktet. Det är ohyfsat.

Övriga saker som klagas på i trådstarten (har inte läst hela tråden) ser jag som icke-problem. Jag skulle inte ens lägga märke till om någon slickade på skeden eller stoppade kniven i munnen?
Inte? Sånt stör mig något så förskräckligt.
Det är otroligt äckligt att se en tunga slicka rent bestick, ibland blir det geggaränder på besticken. :(
jag har väldigt svårt för sånt och blir illa till mods, tappar matlusten.

Det fanns regler för det också i den där guiden!

• Bra samtalsämnen är enkla. Vädret, kallt, varmt, höst,vår. Bygden, landskapet, miljön, hemmet, inredning, musik, filmer, teater etc.
Jag som brukar välja Sverigedemokraterna, tiggare, bröstförstoringar och LCHF som samtalsämnen på finare tillställningar.

Du glömde veganism. Iofs är ju det endast tillämpligt om det är någon vegan/vegetarian närvarande.

Det finns två saker som stör mig oerhört när jag äter middag med någon och det är högt smaskande och grisighet. Med grisighet menar jag folk som spiller överallt, maten trillar av tallriken, sånt som inte ska ätas, typ fettkanter osv läggs utanför tallriken rakt på bordet. Har en vuxen bekant som bokstavligen har 1/3 av måltiden på bordet runt tallriken när h*n har ätit klart. Man skulle kunna tro att man haft en 3-åring till bords...

Inte? Sånt stör mig något så förskräckligt.
Det är otroligt äckligt att se en tunga slicka rent bestick, ibland blir det geggaränder på besticken. :(
jag har väldigt svårt för sånt och blir illa till mods, tappar matlusten.

Jag tittar ju inte direkt på andra när de äter? Om de inte utstöter konstiga/äckliga ljud (smask). Om de stoppar kniven i munnen istället för gaffeln märker jag inte det.

Fast det handlar inte om att "uppfostra", utan att hjälpa vännen passa in i gruppen under middagen, då jag är helt säker på att det här inte kommer uppskattas, det är inte passande helt enkelt. När bara jag och "hen" äter så bryr jag mig inte hur bordsskicket ser ut.
I en omvänd situation så hade jag helt klart tackat och tagit emot min väns råd. Jag har inga problem med att ta emot hjälp från vänner som menar väl.
Svårt det där. Jag förstår vad du menar och att vid vissa tillfällen är det (hur fånigt många än tycker det är) viktigt med bordsskick. Jag har vänner som har dåligt bordsskick i vanliga fall, men de funkar utmärkt i "kräsna sällskap" eftersom de inte har några problem att uppföra sig när de måst så att säga.
Jag skulle inte säga till vännen med dåligt bordsskick utan hålla tummarna för att hen märker av vibbarna i sällskapet självmant. :)

Det finns två saker som stör mig oerhört när jag äter middag med någon och det är högt smaskande och grisighet. Med grisighet menar jag folk som spiller överallt, maten trillar av tallriken, sånt som inte ska ätas, typ fettkanter osv läggs utanför tallriken rakt på bordet. Har en vuxen bekant som bokstavligen har 1/3 av måltiden på bordet runt tallriken när h*n har ätit klart. Man skulle kunna tro att man haft en 3-åring till bords...
Öht människor som sitter och dissikerar maten och ser allmänt äcklade ut över allt de serveras gör att min aptit försvinner.
De kanske tycker att de är fina som är petiga med maten och minsann inte äter något olämpligt.
Men uää för att ha dem i bordet.

Jag struntar helt i om gaffeln är upp och ner eller i vilken hand man håller vad. Men smask, tugga med öppen mun, sträcka sig över allt och alla är ganska ohyfsat. Att lägga tygservetten i knät innan man börjar äta och att lämna den på stolen istället för på bordet om man går på toa är sådant jag lärt mig hemifrån (föräldrar som tycker sånt är viktigt) men inte räknar med att andra kan och därför inte stör mig på.

Men gör man det? Jag försöker föreställa mig hur det skulle kännas men kommer bara fram till att det skulle kännas obehagligt. Och behöver man verkligen dra av maten?
Nu har du säkert redan fått frågan men hur gör man annars? Tänk en köttbit spettad på en gaffel. Snuttar du av den? Eller suger av kanske? :o :rofl:

Jag drar av men jag vetetusan om jag skrapar några tänder. Det låter ju som du säger ganska obehagligt.

Nu har du säkert redan fått frågan men hur gör man annars? Tänk en köttbit spettad på en gaffel. Snuttar du av den? Eller suger av kanske? :o :rofl:

Jag drar av men jag vetetusan om jag skrapar några tänder. Det låter ju som du säger ganska obehagligt.
Man äter utan att skrapa med tänderna, inte svårare än så :)

Fast, egentligen? En kollega har faktiskt sagt till mig en gång och jag blev inte sur, utan försöker ändra mig (fast generad såklart). Jag hade dragit tänderna mot gaffeln :) Iofs bryr jag mig faktiskt om mitt bordsskick och vet att i övrigt är det bra så det kanske är därför jag inte blev sur. Men sedan visste jag ju plötsligt någonting jag varit helt omedveten om och kunde ändra det.

Kn: I övrigt äter jag normalt, med kniv och gaffel och spetsar nedåt osv. Det har ibland praktiskt funktion också har jag sett. En gång satt jag bredvid en kille som försökte ta sig an en förrätt med alla bestick bakvända och han kunde inte få upp den på efterrättsskeden heller för den var för stor. Den föll av gaffeln när han skulle spetsa och ta tuggor och kunde inte balansera upp på gaffeln i skyffelmode. En frasig korg av smördeg med svamp i, stor som en handflata. Så jo jag ska väl skämmas, när jag såg att han sneglade på mig så visade jag händerna och hur jag höll besticken och hur jag skar och han tog efter och lyckades få i sig förrätten. Han verkade inte ett dugg sur utan lite lättad.

Om någon håller besticken i fel hand ser jag det inte ens, om det inte är mitt barn :).
Ja jag hade blivit skitsur. Och rätt opepp på fortsatt umgänge.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej buke, Jag har en underbar person i min närhet som jag har märkt mår väldigt dåligt psykiskt. Vi lärde känna varandra för ungefär...
Svar
5
· Visningar
976
Senast: Hallonsoda
·
  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
49 498
Övr. Katt Denna artikel publicerades för en tid sedan i Sveraks medlemstidning "Våra katter" Jag tycker den är så klockren och träffande...
Svar
8
· Visningar
1 620
Senast: Tviggy1081
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka