Dåligt bordsskick :(

Varför förutsätts det att alla som vänder gaffeln skyfflar? Jag skyfflar absolut inte. Jag rapar inte, tuggar inte med öppen mun eller sträcker mig över mina bordsgrannar heller.

Jag håller även virknålen på fel sätt. Jag gör fel när jag stickar osv. Ändå har jag alltid varit bäst i klassen på det. Trots att jag är högerhänt spelar jag golf, skjuter bågskytte samt åker snowboard som en vänsterhänt.
Jag är bara lite felkopplad. Inte dum i huvudet.
Alltså, nej, jag skriver bara skyffelmode för att beskriva riktningen på gaffeln. Eftersom det liksom blivit benämningen i tråden.

Det anses väl väldigt elegant att äta all mat delbar med gaffel, med enbart gaffel i höger hand. Har jag förstått, någonstans ifrån. Jag är ändå en envis knivochgaffelirätthand person, oavsett sällskap. (om inte servitrisen sätter morakniven i bordsskivan framför mig såklart)

De flesta jag känner äter nog med gaffeln åt "fel håll". Åh andra sidan har jag inte direkt funderat på hur folk äter. För det mesta går ju inte lunchrasten ut på att det bästa bordskicket utan att få i sig maten på utsagd tid och ta sig tillbaka på kontoret. Annars ingår det ju i ett fint bordskick att lägga ned besticken mellan varje tugga, det har jag verkligen varken tid eller lust med. Skulle någon ta illa vis sig för att jag äter fel skulle jag nog helt enkelt sluta umgås med personen. Skulle jag bli tvungen att gå på tex nobelfesten så får jag väll gå enkurs eller något inför det och sedan genomlida den. Men det verkar vara både sjukt stelt och långdraget så jag hoppas jag slipper :P.
Nej det är USA tror jag. Ta gaffel i vänster hand, kniv i höger, skära en bit, lägga ned besticken, byta hand, ta gaffel i höger hand, ta matbiten ät den. Lägg ned bestick, byt hand. Har jag läst (ngnstans, gud vet var)

@Badger: Morakniv är ett specialfall och där bör man helt enkelt kolla hur värden och värdinnan gör. Delar man kniven på flera personer är det stort etikettsbrott att stoppa den i munnen. Om man ändå måste göra det torkar man av den lite diskret på bordsduken eller på sina byxor eller kjol/klänning :)

Men gör man det? Jag försöker föreställa mig hur det skulle kännas men kommer bara fram till att det skulle kännas obehagligt. Och behöver man verkligen dra av maten?
Nej! Det gör man ju absolut inte! det låter förfärligt som många i tråden redan sagt :D. Och det är verkligen inte nödvändigt. Det är ju det man inte ska göra. :)

@Badger: Morakniv är ett specialfall och där bör man helt enkelt kolla hur värden och värdinnan gör. Delar man kniven på flera personer är det stort etikettsbrott att stoppa den i munnen. Om man ändå måste göra det torkar man av den lite diskret på bordsduken eller på sina byxor eller kjol/klänning :)
Och skär dig inte i tungan! och spruta blod på värden :D (därav inte stoppa kniven i munnen, en gång var de vassa)

Nej det är USA tror jag. Ta gaffel i vänster hand, kniv i höger, skära en bit, lägga ned besticken, byta hand, ta gaffel i höger hand, ta matbiten ät den. Lägg ned bestick, byt hand. Har jag läst (ngnstans, gud vet var)
Man lärde ut det på lundsberg har jag för mig att jag såg en dokumentär ifrån för några år sedan.
http://www.vett-och-etikett.com/vett-och-etikett.asp?tips=Servett,-placering-och-meny Här fanns det fler instruktioner. Man får inte skära grönsaker och om man skär köttet ska det göras vinkelrätt mot bordskanten. Man ska helst inte märkas vid bordet så upphör gärna att existera under måltiden.

Jag är säkert anal hemsk människa men alltså nej, gaffeln ska inte slå mot tänderna. Ännu värre när folk liksom biter i gaffeln för att få av maten.

OBS skulle dock aldrig säga till nån om det MEN HUR SVÅRT ÄR DET!?
Nej, jag fattar det. Men vad jag inte fattade var i vilket läge gaffeln gör det. :D

Vi ska äta lussebullar här om en halvtimma, jag får ta med kniv och gaffel och pröva.

Man lärde ut det på lundsberg har jag för mig att jag såg en dokumentär ifrån för några år sedan.
http://www.vett-och-etikett.com/vett-och-etikett.asp?tips=Servett,-placering-och-meny Här fanns det fler instruktioner. Man får inte skära grönsaker och om man skär köttet ska det göras vinkelrätt mot bordskanten. Man ska helst inte märkas vid bordet så upphör gärna att existera under måltiden.
Hualigen! :o Klippte ut ett stycke:

Inte synas
Det bästa sättet vid ett middags eller bankettbord är att uppträda på ett sådant sätt att man knappt finns där. Då blir alla bordsgrannar obesvärade och det fungerar störningsfritt.

Herreguuuud! Ni kan ju ingenting i den här tråden! HUR kan ni missa att informera om det här:

• Grönsaker äts med kniv och gaffel, men det anses inte fint att skära grönsaker, de kan delas med gaffeln.
  • Detsamma gäller potatis.
  • Skär du den med kniv, kan det tolkas som om den inte är kokt tillräckligt.
Hur skulle det ha gått om jag inte hittat till ETIKETTDOKTORN? :arghh:

http://www.vett-och-etikett.com/vett-och-etikett.asp?tips=Ata-korrekt

Om TS sedan skickar länken till sin kompis så är problemet löst. (Kompisen kommer aldrig att komma iväg på middagen, hon kommer att ha fullt upp med sitt pluggande).

Rekommendationen att inte skära grönsaker tycker jag är onödigt knöligt. Det är väldigt oaptitligt att se någon knöla in ett nästan helt salladsblad i luckan :D
Hade problem med ruccolan i min lunchsmörgås, faktiskt. Smörgåsen rostades ju så vid ett par tillfällen hängd en lös ruccolaslamsa mellan min mun och smörgåsen, det kändes verkligen inte bra!

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej buke, Jag har en underbar person i min närhet som jag har märkt mår väldigt dåligt psykiskt. Vi lärde känna varandra för ungefär...
Svar
5
· Visningar
996
Senast: Hallonsoda
·
  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna... 65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
52 951
Övr. Katt Denna artikel publicerades för en tid sedan i Sveraks medlemstidning "Våra katter" Jag tycker den är så klockren och träffande...
Svar
8
· Visningar
1 658
Senast: Tviggy1081
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Akvarietråden V
  • Alternativ till försäkring