Dåligt bordsskick :(

Jag har kramp och vågar inte börja äta. :(

4fL7aL6.jpg
Äter nu jag med. Provade att vända på gaffeln så piggarna pekar neråt. Trodde jag skulle slå ut varenda tand.. :D

Dricker direkt ur flaskan gör jag just nu med. Tur det bara är mina katter här hemma som sällskap just nu.

De flesta jag känner äter nog med gaffeln åt "fel håll". Åh andra sidan har jag inte direkt funderat på hur folk äter. För det mesta går ju inte lunchrasten ut på att det bästa bordskicket utan att få i sig maten på utsagd tid och ta sig tillbaka på kontoret. Annars ingår det ju i ett fint bordskick att lägga ned besticken mellan varje tugga, det har jag verkligen varken tid eller lust med. Skulle någon ta illa vis sig för att jag äter fel skulle jag nog helt enkelt sluta umgås med personen. Skulle jag bli tvungen att gå på tex nobelfesten så får jag väll gå enkurs eller något inför det och sedan genomlida den. Men det verkar vara både sjukt stelt och långdraget så jag hoppas jag slipper :P.

En riktig gentlekvinna kan hantera besticken även i anslutning till en smörgås men det kanske är bäst att du äter med händerna men öppnar munnen minimalt samt stänger den snabbt. Du vill ju inte orsaka något trauma på de andra stackars besökarna på etablissemanget :crazy:

Edit: Glöm inte lillfingret!
Jag tänkte faktiskt på det när jag tog första munnen latte. Jag spretade med lillfingret, undrar om det ka kompensera för eventuella andra brister?

Hur skulle du hantera följande situation:
Din vän, som dessutom är lite nonchalant på ett oskyldigt vis, har ett förfärligt bordsskick.
Jag kan ge några exempel;
Hen pratar med mat i mun, använder besticken på fel sätt, tex stoppar kniven i munnen och har en allmän oreda på sin tallrik vid middagen.
Hur säger man till på ett trevligt och diskret sätt? Gör man det öht? Det är ingen nobellmiddag vi ska på, men ingen annan i sällskapet har ett så ovårdat skick. Jag är lite orolig.
Jag skulle tala om hur man uppför sig. Om då hen typ skrattar åt detta och inte tar råden på allvar så skulle jag inte ta med hen till middagen. Man vill ju inte sitta där o skämmas inför alla andra vid bordet. Å för att inte tala om allt eftersnack som sedan uppkommer och håller i sig i flera månader. Typ kommer ni i håg hen på det där middagen för........och nu kommer hen hit igen eller kommer hen att vara lika förfärlig vid bordet igen

Alltså, det finns två delar av problemet här. Att prata med mat i munnen, eller smaska, är saker jag har sjukt svårt för. Likaså vuxna människor som äter som småbarn och har mat i hela ansiktet. Det är ohyfsat.

Övriga saker som klagas på i trådstarten (har inte läst hela tråden) ser jag som icke-problem. Jag skulle inte ens lägga märke till om någon slickade på skeden eller stoppade kniven i munnen?

Om man vill använda gaffeln som en skyffel, vad är då skillnaden mellan gaffel och sked?
Men varför ska man äta så omständligt? Eller det kanske är praktiskt om man äter typ kött, potatis och sås men min basföda är quinoa, ris, linser och ärtor. Inte så stapelvänlig mat.

Fast om det är mat som tex omelett eller annat som går att dela med bara gaffeln är det ju ok att äta med gaffeln i höger hand som en skyffel, såvitt jag förstått. (Jag gör inte det ändå, men har fått höra att det är mer rätt än mitt sätt med kniv och gaffel.)

Gaffeln vänd med spetsarna nedåt har väl den fördelen att det gör det möjligt att hålla in armbågarna på trånga middagar.

Jag hade blivit rejält förbannad om min vän försökte uppfostra mig på det sättet du funderar på. Låt henne äta hur hon vill. Blir folk sura så är väl det deras problem.
Fast, egentligen? En kollega har faktiskt sagt till mig en gång och jag blev inte sur, utan försöker ändra mig (fast generad såklart). Jag hade dragit tänderna mot gaffeln :) Iofs bryr jag mig faktiskt om mitt bordsskick och vet att i övrigt är det bra så det kanske är därför jag inte blev sur. Men sedan visste jag ju plötsligt någonting jag varit helt omedveten om och kunde ändra det.

Kn: I övrigt äter jag normalt, med kniv och gaffel och spetsar nedåt osv. Det har ibland praktiskt funktion också har jag sett. En gång satt jag bredvid en kille som försökte ta sig an en förrätt med alla bestick bakvända och han kunde inte få upp den på efterrättsskeden heller för den var för stor. Den föll av gaffeln när han skulle spetsa och ta tuggor och kunde inte balansera upp på gaffeln i skyffelmode. En frasig korg av smördeg med svamp i, stor som en handflata. Så jo jag ska väl skämmas, när jag såg att han sneglade på mig så visade jag händerna och hur jag höll besticken och hur jag skar och han tog efter och lyckades få i sig förrätten. Han verkade inte ett dugg sur utan lite lättad.

Om någon håller besticken i fel hand ser jag det inte ens, om det inte är mitt barn :).

Det här med gaffeln mot tänderna - i vilka lägen får man det? Man tuggar ju inte på gaffeln och det borde dessutom göra ont?
Lätt, det är ju bara att bita tag om den och dra av maten med tänderna :D i olika allvarlighetsgrad såklart.

Det kanske kräver spetsmode snarare än skyffel dock.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej buke, Jag har en underbar person i min närhet som jag har märkt mår väldigt dåligt psykiskt. Vi lärde känna varandra för ungefär...
Svar
5
· Visningar
976
Senast: Hallonsoda
·
  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
49 498
Övr. Katt Denna artikel publicerades för en tid sedan i Sveraks medlemstidning "Våra katter" Jag tycker den är så klockren och träffande...
Svar
8
· Visningar
1 620
Senast: Tviggy1081
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10