Känner mig jättesnobbig nu men tycker det tillhör hyfs att äta med kniv och gaffel, utan smask, inte lägga servetten med mat uppåt, hålla sig på tallriken, osv. Skjut mig, för all del, men bordshyfs tycker jag ingår vid trevliga middagar, tex nyår. Och det är avvikande att inte ha förstått det. Det handlar väldigt lite om värdet på en människa, pengar, etc Det handlar om en oförmåga att snappa upp koder, och anledningarna kan vara många, och inte hänga ihop med dålig attityd.
Jag hade tagit upp det med min vän. Sagt som det är, att middagen vi ska på "kräver" hyfsat bordsskick och gett några exempel. Sen hade det förhoppningsvis mynnat ut i en allmän diskussion om hur vi människor har koder för det mesta, mest för att det är en väldigt intressant diskussion. Sen hade min vän fått välja hur hen vill göra på middagen.
Jag utgår från att din vän är en kär vän, en person som du verkligen tycker om och uppskattar. Jag hade själv verkligen uppskattat om andra hade hjälpt mig med sociala koder som jag inte uppfattat. Jag hade tyckt att min vän var omtänksam och ville att jag skulle ha bra förutsättningar att tackla en situation. Visst är det ohyfsat att också rätta och uppfostra andra men tycker det är värre att att inget säga. Och jag utgår nog också från hur mina vänner reagerat; de är härliga människor, stor humor, bra människor, som inte hade dött om jag hade tagit upp det med dem, enskilt, och med kärlek och omsorg, om dem.