Dåligt bordsskick :(

Samma här, hos oss var det väldigt strikt vid matbordet, men det är jag evigt tacksam för.
Jag får aldrig jobbiga blickar och har lätt att hantera dyra middagsbjudningar utan att behöva känna mig vilsen och jag känner aldrig oro inför middagar med helt främmande folk. Bordsskick är ett ganska bra socialt redskap att ha med sig genom livet, eller att förbättra senare i livet!
Mina föräldrar var rätt obrydda och jag har nog ibland rätt så kasst bordsskick men vet du att jag klarar mig lika bra som du vid fina middagar. Orolig har jag aldrig varit.

Jag tycker att det finns en skillnad i att äta "korrekt" gällande vilken hand man har kniv och gaffel i och om man håller gaffeln på rätt eller fel håll. Sådant tycker jag på riktigt inte att man ska behöva bry sig om längre (om man inte är på typ nobelmiddagen eller liknande).

Däremot tillhör jag skaran som inte klarar av när folk smaskar. Det kryper i hela kroppen på mig. Jag måste säga till eller gå ifrån.

Tänder mot metall är precis lika illa. Om någon biter i sin gaffel för att få av maten så kan jag inte låta bli att säga till. Det är som naglar mot svarta tavlan. Jag ryser och får ont i tänderna av ljudet. För mig handlar det mer om att ha respekt mot människan man äter med än att det skulle handla om någon form av snobberi.

Känner mig jättesnobbig nu men tycker det tillhör hyfs att äta med kniv och gaffel, utan smask, inte lägga servetten med mat uppåt, hålla sig på tallriken, osv. Skjut mig, för all del, men bordshyfs tycker jag ingår vid trevliga middagar, tex nyår. Och det är avvikande att inte ha förstått det. Det handlar väldigt lite om värdet på en människa, pengar, etc Det handlar om en oförmåga att snappa upp koder, och anledningarna kan vara många, och inte hänga ihop med dålig attityd.

Jag hade tagit upp det med min vän. Sagt som det är, att middagen vi ska på "kräver" hyfsat bordsskick och gett några exempel. Sen hade det förhoppningsvis mynnat ut i en allmän diskussion om hur vi människor har koder för det mesta, mest för att det är en väldigt intressant diskussion. Sen hade min vän fått välja hur hen vill göra på middagen.

Jag utgår från att din vän är en kär vän, en person som du verkligen tycker om och uppskattar. Jag hade själv verkligen uppskattat om andra hade hjälpt mig med sociala koder som jag inte uppfattat. Jag hade tyckt att min vän var omtänksam och ville att jag skulle ha bra förutsättningar att tackla en situation. Visst är det ohyfsat att också rätta och uppfostra andra men tycker det är värre att att inget säga. Och jag utgår nog också från hur mina vänner reagerat; de är härliga människor, stor humor, bra människor, som inte hade dött om jag hade tagit upp det med dem, enskilt, och med kärlek och omsorg, om dem.

Känner mig jättesnobbig nu men tycker det tillhör hyfs att äta med kniv och gaffel, utan smask, inte lägga servetten med mat uppåt, hålla sig på tallriken, osv. Skjut mig, för all del, men bordshyfs tycker jag ingår vid trevliga middagar, tex nyår. Och det är avvikande att inte ha förstått det. Det handlar väldigt lite om värdet på en människa, pengar, etc Det handlar om en oförmåga att snappa upp koder, och anledningarna kan vara många, och inte hänga ihop med dålig attityd.

Jag hade tagit upp det med min vän. Sagt som det är, att middagen vi ska på "kräver" hyfsat bordsskick och gett några exempel. Sen hade det förhoppningsvis mynnat ut i en allmän diskussion om hur vi människor har koder för det mesta, mest för att det är en väldigt intressant diskussion. Sen hade min vän fått välja hur hen vill göra på middagen.

Jag utgår från att din vän är en kär vän, en person som du verkligen tycker om och uppskattar. Jag hade själv verkligen uppskattat om andra hade hjälpt mig med sociala koder som jag inte uppfattat. Jag hade tyckt att min vän var omtänksam och ville att jag skulle ha bra förutsättningar att tackla en situation. Visst är det ohyfsat att också rätta och uppfostra andra men tycker det är värre att att inget säga. Och jag utgår nog också från hur mina vänner reagerat; de är härliga människor, stor humor, bra människor, som inte hade dött om jag hade tagit upp det med dem, enskilt, och med kärlek och omsorg, om dem.
Jag har Asperger och har därför svårt att snappa upp olika sociala koder. Nu menar jag inte enbart angående bordsskick, men jag hade verkligen inte uppskattat om en av mina vänner självvalt tog rollen som min "mentor " för att se till att jag inte gör bort mig.

Sen beror det väl på vad det faktiskt är som avses med dåligt bordsskick. Är det på nivån att prata med mat i munnen eller att hålla gaffeln på fel sätt? Det ena tycker jag man kan säga till om, men inte det andra.

Samma här, hos oss var det väldigt strikt vid matbordet, men det är jag evigt tacksam för.
Jag får aldrig jobbiga blickar och har lätt att hantera dyra middagsbjudningar utan att behöva känna mig vilsen och jag känner aldrig oro inför middagar med helt främmande folk. Bordsskick är ett ganska bra socialt redskap att ha med sig genom livet, eller att förbättra senare i livet!
Fast det verkar ju som om det där "strikta" vid matbordet snarare ställer till det för dig, i och med att du går och oroar dig för en kompis bordsskick.

Om någon sagt till mig inför en middag jag skulle på att mitt bordsskick är ett problem hade jag antagligen blivit nervös och suttit och oroat mig för att göra "fel" och det är ju inte så kul.

Om vännerna förfasar sig väldigt eller använder "iskalla blickar" så är det heller inte vidare kul.

De flesta tar hinten och skärper till sig, det är som sagt inte ditt ansvar hur personen äter och eventuellt blir bemött för sitt ätande.

Många har överseende med personer med dåligt bordsskick och en del säger ifrån om det blir "för mycket".

Om personen är vuxen är det nog trevligast för alla att slippa diskussionen om att du tror att dens bordsskick är ett problem på middagen ni skall på.

Angående taggarna på gaffeln upp eller ned: Blir folk verkligen upprörda av det? Jag tappar klart mindre mat om jag har taggarna upp. Iallafall om det är många små delar typ ris och ärter. Jag trodde att man anpassade det efter det som fungerar bäst. Och jag har inget minne av att jag fått en extra sked på restaurang eller finare middagar för att lättare få tag på smådelar och sås, gaffel är det som gäller. Jag varierar mellan att spetsa och "skopa" :-).

Att det är en tillställning som kräver bordsskick kommer nog att framgå om det är ett problem utan att du påpekar det. Och har din vän inte antenner som fångar upp det så hjälper det antagligen inte att du varnat före.

Vad är det för fancy slags tillställning du ska på? Jag äter regelbundet ute på krogar och restauranger som anses vara några av landets bättre. Jag tycker att stämningen brukar vara ganska avslappnad. Har nog aldrig tänkt på hur folk hanterar kniv och gaffel, om ngn doppar brödet i såsen eller likn. Jag tycker rent generellt att även lyxkrogar och restauranger anammat en lite mer modern och avslappnad stämning och atmosfär. Detta med att man delar på maten, smakar av varandra osv är också ngt som kommit stort på senare tid, även på de "finare" restaurangerna. Atmosfären är klart lyxig men andas mer avslappnad lyx!

Jag har Asperger och har därför svårt att snappa upp olika sociala koder. Nu menar jag inte enbart angående bordsskick, men jag hade verkligen inte uppskattat om en av mina vänner självvalt tog rollen som min "mentor " för att se till att jag inte gör bort mig.

Sen beror det väl på vad det faktiskt är som avses med dåligt bordsskick. Är det på nivån att prata med mat i munnen eller att hålla gaffeln på fel sätt? Det ena tycker jag man kan säga till om, men inte det andra.
Jag har nog (har fått erbjudande om utredning) också drag av Aspergers och har kämpat hårt med att fånga upp sociala koder. Till skillnad från dig har jag varit väldigt tacksam när jag fått hjälp med det. Tyvärr är det ju inte tillräckligt med en sk hint, utan ibland har någon fått förklara.

Det är lite konstigt att ta så illa upp, tycker jag. Sociala koder är ju det där kittet som gör att grupper kan samverka tillsammans. Subtilt men ibland väldigt påtagligt. Jag lider nog mer av att trampa i klaveret än att människor som på ett vänligt och omtänksamt sätt hjälper mig. Men alla är vi olika.

Vad är det för fancy slags tillställning du ska på? Jag äter regelbundet ute på krogar och restauranger som anses vara några av landets bättre. Jag tycker att stämningen brukar vara ganska avslappnad. Har nog aldrig tänkt på hur folk hanterar kniv och gaffel, om ngn doppar brödet i såsen eller likn. Jag tycker rent generellt att även lyxkrogar och restauranger anammat en lite mer modern och avslappnad stämning och atmosfär. Detta med att man delar på maten, smakar av varandra osv är också ngt som kommit stort på senare tid, även på de "finare" restaurangerna. Atmosfären är klart lyxig men andas mer avslappnad lyx!
Jag tolkade inlägget mer som att det går utanför ramen rejält. Inte att personen tog soppa mot sig, med skeden i tallriken. En annan level än avslappnat skick på finkrog. Är det på den nivån är det ju betydligt bajsnödigare.

Nu när jag tänkt efter lite så inser jag nog att jag faktiskt aldrig reflekterat över mina vänners bordsskick. Förmodligen en kombo av att det inte är ngt extremt utstickande och att vi ofta brukar ha ganska livliga diskussioner att fokusera på :D

Jag tolkade inlägget mer som att det går utanför ramen rejält. Inte att personen tog soppa mot sig, med skeden i tallriken. En annan level än avslappnat skick på finkrog. Är det på den nivån är det ju betydligt bajsnödigare.

Så kan det ju vara iofs! Kniven i munnen (en snabbis under ordnade former hehe) kan väl inte räknas dit, inte heller felvänd gaffel?
Slicka tallriken däremot hade jag nog varken gjort hemma på middag hos någon eller på Riche ;)

Åh jag älskar den här tråden. Alltså jag tycker att du @Sporthorse inte ska ta på dig att fixa till din kompis inför en middag - din kompis får äta som hen vill och ta ansvar för det och resten av sällskapet får hantera det helt enkelt.

MEN

Jag har haft en kompis med världens sämsta jävla bordsskick så jag fattar precis känslan! Jag och min kompis hade en sån relation att det funkade att säga till så ja, jag sa till snorofta. Likaså gjorde andra vänner. Hennes bordsskick var så illa att många av oss tappade aptiten. Och då var vi ändå från typ tio olika länder (varav två var från länder där man äter med händerna) så uppenbart var hennes dåliga bordsskick nåt som förolämpade över landsgränserna :p.

Min kompis tog för övrigt aldrig till sig av kritiken mer än i nån minut och jag vet att hennes chef på en konferens en gång sa till henne att hon inte kunde representera organisationen utåt om hon inte hyfsade till sig. Det var liksom så jävla illa bara.

Jag har aldrig blivit uppfostrad gällande mitt bordsskick. Ändå har jag aldrig känt blickar vid middagar. Och detta trots att jag faktiskt har kniv och gaffel i "fel" hand pch ofta använder gaffeln som skyffel. Kanske beror mer på sällskapet än bordsskicket.... Tur att jag omger mig med människor som accepterar mig trots att jag är bordskicksutmanad!

Det är där jag fastnar. Jag får upp tre riskorn på gaffeln om jag har taggarna nedåt. Jag håller också gaffeln fel. Ibland känns det lite fel i nya sällskap. Men bara för att jag håller gaffeln fel sitter jag inte och skyfflar in massa mat med öppen mun.
Haha inte jag heller för jag kan inte gapa så stort eftersom en visdomstand trycker mot käkmuskeln
Sen kan jag inte tugga så stora mängder mat i taget eftersom alla kindtänder nere är trasiga eller borta

Nu när jag tänkt efter lite så inser jag nog att jag faktiskt aldrig reflekterat över mina vänners bordsskick. Förmodligen en kombo av att det inte är ngt extremt utstickande och att vi ofta brukar ha ganska livliga diskussioner att fokusera på :D

Inte jag heller, däremot brukar jag hamna efter med ätandet pga roliga diskussioner ;) :D

Drickandet brukar jag inte hamna efter med... :cautious:

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej buke, Jag har en underbar person i min närhet som jag har märkt mår väldigt dåligt psykiskt. Vi lärde känna varandra för ungefär...
Svar
5
· Visningar
976
Senast: Hallonsoda
·
  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
49 498
Övr. Katt Denna artikel publicerades för en tid sedan i Sveraks medlemstidning "Våra katter" Jag tycker den är så klockren och träffande...
Svar
8
· Visningar
1 620
Senast: Tviggy1081
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur