Dåligt bordsskick :(

Nu är det ju 2016 så vilken hand man har gaffeln i borde ju inte spela så stor roll kan jag tycka! Värre var när pappa gick i skolan i början på 70-talet, han vägrade ha gaffeln i rätt hand så därför fick han ett eget bord i matsalen som straff. Han äter fortfarande med gaffeln i fel hand :p

OM jag hade känt att det var mitt bord att uppfostra min vän (för något annat handlar det inte om enligt mig) hade jag sagt något i stil med "den här middagen är verkligen lite utöver det vanliga, så det kan vara bra att putsa upp bordsskicket tre grader". Kommer det följdfrågor hade jag gett exempel.

Men det hade verkligen suttit långt inne för mig. Och enbart i syfte att försöka underlätta en fungerande samvaro under middagen.

Nä. Alltså jag vet ju hur man ska göra men inte fan lyckas jag. Nu har jag iofs gett upp, tycker folk ska strunta i hur jag håller min gaffel.

Man borde ha lärt dig när du var barn så hade det blivit enklare än att du försöker lära dig som vuxen.

Lägger till att det beror ju på hur du använder gaffeln. Använder du den som skyffel med stora högar mat på ser det inte särskilt trevligt ut. Mina f d kollegor som ätit så har fått gapa så att man ser både tonsiller och halvtuggad mat.

TS, tror du inte att din vän själv kommer känna på sig att hen inte kan sitta och vifta med besticken etc.? Hen kommer säkert att ändra sig när det blir uppenbart hur andra gör. När ni två äter tillsammans är det antagligen mer avslappnat och personen behöver inte bry sig. På middagen är det ny miljö, nya bekantskaper och de flesta människor kan ju ändå ändra sig lite så att man passar in.

Nä sked skulle kännas helt fel, det har jag till gröt och sånt.

Jag byter gärna redskap när jag ser eller känner att ett inte funkar... Det kanske är att betrakta som brott för TS, troligen i nivå med att använda gaffeln på fel håll.

Å andra sidan: på bättre middagar serverar de inte mat som inte går att hantera med de redskap som ligger till buds för gästerna. Det är en del av middagsplaneringen.

Jag byter gärna redskap när jag ser eller känner att ett inte funkar... Det kanske är att betrakta som brott för TS, troligen i nivå med att använda gaffeln på fel håll.

Å andra sidan: på bättre middagar serverar de inte mat som inte går att hantera med de redskap som ligger till buds för gästerna. Det är en del av middagsplaneringen.
Ja, alltså det skulle jag göra om det kändes bättre så det är inte av nån princip. Men det funkar bra att äta med en "felvänd" gaffel. Fast jag tycker ju att den är rättvänd, att det är helt ologiskt att vända den upp och ner.

Ja, alltså det skulle jag göra om det kändes bättre så det är inte av nån princip. Men det funkar bra att äta med en "felvänd" gaffel. Fast jag tycker ju att den är rättvänd, att det är helt ologiskt att vända den upp och ner.

Om man vill använda gaffeln som en skyffel, vad är då skillnaden mellan gaffel och sked?

• Gilla
Reactions: Sar
Men varför ska man äta så omständligt? Eller det kanske är praktiskt om man äter typ kött, potatis och sås men min basföda är quinoa, ris, linser och ärtor. Inte så stapelvänlig mat.
Det är där jag fastnar. Jag får upp tre riskorn på gaffeln om jag har taggarna nedåt. Jag håller också gaffeln fel. Ibland känns det lite fel i nya sällskap. Men bara för att jag håller gaffeln fel sitter jag inte och skyfflar in massa mat med öppen mun.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej buke, Jag har en underbar person i min närhet som jag har märkt mår väldigt dåligt psykiskt. Vi lärde känna varandra för ungefär...
Svar
5
· Visningar
976
Senast: Hallonsoda
·
  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
49 498
Övr. Katt Denna artikel publicerades för en tid sedan i Sveraks medlemstidning "Våra katter" Jag tycker den är så klockren och träffande...
Svar
8
· Visningar
1 620
Senast: Tviggy1081
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10
  • Valp 2024