Dåligt bordsskick :(

Egentligen bryr jag mig inte.

Vad menar du med allmän oreda bland sin tallrik?
Hur definerar du hanterar sina bestick fel?

Jag kan i många fall använda gaffeln som en kniv. Kan även plocka upp en större bit och bita av med mina tänder, dock sker det sistnämnda mest när jag sitter själv och äter eller om jag äter med mamma.

Något jag däremot inte tål är det man smaskar. Får allergipådrag typ. Min systerson gjorde det för inte så länge sedan och jag blev förvånad då han äter väldigt fint och bra annars. Dessvärre hade han massa smärtsamma blåsor i hela munnen som gjorde det mer hanterbart att äta med öppen mun men det var inte ett extremt smaskande utan man hörde det någon gång då och då.

Jag har tidigare sagt saker som "Jag räcker dig gärna vattnet, för nu har du din ärm i min soppa", det fungerade hyfsat, men jag vill bli tydligare, för det togs mer emot som ett skämt.
Jag vill säga det mer konkret att min vän, man tar helst av sig jacka och liknande vid middagsbordet och man sträcker sig inte över halva bordet för att roffa åt sig en skål, tallrik eller vatten.
Jag är bra på att skoja bort saker, sen glöms dom bort till nästa gång.

Egentligen borde jag sagt till för längesedan, men istället har mest tittat bort, eller ner i min tallrik.

Jag skulle låta min vän själv få stå för att denne har dåligt bordsskick.

Att man noterar någons bordsskick och även retar sig på det har jag full förståelse för. Jag hade en kollega som tog byttan med mat i ena handen, gaffeln i andra, öppnade munnen och skyfflade in stora tuggor samtidigt som hon pratade med mat i munnen. Det såg hemskt ut men jag sa aldrig något eftersom det inte ligger på mig att uppfostra en vuxen människa.

Men "fina i kanten". I sammanhanget låter det mer som en grupp med dömande snobbar, faktiskt. En normalt funtad, väluppfostrad människa dömer inte andra efter deras bordskick, och om man uppfattar tuggande med öppen mun som obehagligt (det gör jag också) så är det inget man låtsas om. Jag ser verkligen inte hur du på ett bra sätt skulle kunna förvarna din vän om att hens uppfostran inte duger för de personer hen snart ska möta över middag.
Bordsskick, som så mycket annat, var ju till för att skapa tydliga gränser mellan fint folk och publas.

Vidrigt att det tydligen lever kvar i vissa kretsar...

Jag skulle låta min vän själv få stå för att denne har dåligt bordsskick.

Att man noterar någons bordsskick och även retar sig på det har jag full förståelse för. Jag hade en kollega som tog byttan med mat i ena handen, gaffeln i andra, öppnade munnen och skyfflade in stora tuggor samtidigt som hon pratade med mat i munnen. Det såg hemskt ut men jag sa aldrig något eftersom det inte ligger på mig att uppfostra en vuxen människa.
Samtidigt som man ser hur det far matrester rakt ner i soppan som alla ska ta av :S

Bordsskick, som så mycket annat, var ju till för att skapa tydliga gränser mellan fint folk och publas.

Så ser inte jag det, jag ser bordsskick som respekt för alla andra som delar mat och bord.
Jag vill inte se vad du har i munnen, jag vill inte höra vad du har i munnen, jag vill inte ha din tuggade mat, saliv eller matrester i min tallrik.

Så ser inte jag det,jag vill bara kunna äta ihop med folk utan att kräkas (smask o matvändande med öppen mun) eller få spader (tänder mot metall)
Och börjar dom sen spilla i min mat eller lägga sina kroppsdelar i dom anser jag att jag har rätt att säga till,utan att anses som finare än någon annan.

Det där är en sanning med modifikation. Det handlar ju också om att man inte ska vara till obehag för sin omgivning. Lustigt nog har jag bara hört ditt argument från folk med ett bordsskick som anses dåligt av många.

Nej. Inte ett dugg.

Men uppenbarligen gör Ts och många andra det.
Ts och andra kanske också har misphonia och då kan man inte hjälpa att man blir irriterad och äcklad eftersom det är ett hjärnfel man har.

Jag önskar innerligt att jag var ok med ljud och inte behövde fly från rummet när ett trigger ljud uppstår, det är enormt påfrestande i vardags livet.

Fast det är ju något helt annat än att använda gaffeln åt fel håll, eller (gu nåde!) använda fel gaffel till förrätten! :eek:
Hur dom använder besticken struntar jag i,bara dom inte biter i dom,jag bryr mig heller inte om ifall dom äter/dricker med saker i fel ordning, för min del kan dom sleva in maten i munnen med sked.bara det sker snyggt o smaskfritt.

Bjöd med en vän till midsommarfirande med släkt o familj. Han fick sitta i ena hörnet och jag i det andra. Han smakar som fan :yuck:

Min extrapappa smaskar som jag vet inte vad, så jag åt aldrig familjemiddag, åt alltid efter de var klara eller framför tvn. Sorgligt.
Pratade med mamma om det och hon sa till honom men han har nog smaskat sen han var född så det var ju inte med flit det liksom bara hände och att sitta och sparka på mammas ben varje sekund så hon säger till är ju ännu otrevligare än att bara äta sen.

Är jag ute på en middag med någon jag inte känner som smaskar, kompis till pojkvän etc så går jag på toan så länge jag kan/orkar och lugnar mig lite testar om jag kan sitta ner och äta igen, funkar det inte så gör jag en ursäkt, hästar är bra ''hästen är orolig jag måste åka iväg, trevligt att träffas:D''
Sen vägrar jag att äta med den personen igen.
Jag gör hellre så än att lägga in pikar om att det är äckligt osv

Hur dom använder besticken struntar jag i,bara dom inte biter i dom,jag bryr mig heller inte om ifall dom äter/dricker med saker i fel ordning, för min del kan dom sleva in maten i munnen med sked.bara det sker snyggt o smaskfritt.

Nej, det bryr jag mig nog inte heller om. Det jag ser som problematiskt, är som sagt att slicka på besticken, dra med tänderna mot gaffeln, vifta med skitiga bestick så det flyger matrester och allt vad har med bestick att göra i liknande situationer, listan kan göras ganska lång.
Eller att hålla en bit mat spettad på gaffeln, och istället för att använda kniv, så tuggar man av bit för bit direkt från gaffeln. Nej tack, sånt är svårsmält vid denna middag.

Det där är en sanning med modifikation. Det handlar ju också om att man inte ska vara till obehag för sin omgivning. Lustigt nog har jag bara hört ditt argument från folk med ett bordsskick som anses dåligt av många.

Jättelustigt, kan dock glädja bordsskickssnobbarna i tråden med att jag både vet på vilket håll gaffeln ska användas, har kniven i rätt hand tom när jag äter ensam och inte tuggar med öppen mun. Men ändå kan se det intressanta i historiska företeelser som lever kvar!:up:

Nej, det bryr jag mig nog inte heller om. Det jag ser som problematiskt, är som sagt att slicka på besticken, dra med tänderna mot gaffeln, vifta med skitiga bestick så det flyger matrester och allt vad har med bestick att göra i liknande situationer, listan kan göras ganska lång.
Eller att hålla en bit mat spettad på gaffeln, och istället för att använda kniv, så tuggar man av bit för bit direkt från gaffeln. Nej tack, sånt är svårsmält vid denna middag.
Ska jag vara ärlig så hade jag aldrig satt mig i den sitsen,men gjort är gjort,så jag tycker du ska vara rak o ärlig o säga till att antingen äter man som folk o får följa med eller så äter man med svinen.

Jättelustigt, kan dock glädja bordsskickssnobbarna i tråden med att jag både vet på vilket håll gaffeln ska användas, har kniven i rätt hand tom när jag äter ensam och inte tuggar med öppen mun. Men ändå kan se det intressanta i historiska företeelser som lever kvar!:up:
Fast handen på hjärtat,är det verkligen snobberi att lära sig själv o sina barn att äta som folk?

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej buke, Jag har en underbar person i min närhet som jag har märkt mår väldigt dåligt psykiskt. Vi lärde känna varandra för ungefär...
Svar
5
· Visningar
976
Senast: Hallonsoda
·
  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
49 498
Övr. Katt Denna artikel publicerades för en tid sedan i Sveraks medlemstidning "Våra katter" Jag tycker den är så klockren och träffande...
Svar
8
· Visningar
1 620
Senast: Tviggy1081
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka