Dåligt bordsskick :(

Rekommendationen att inte skära grönsaker tycker jag är onödigt knöligt. Det är väldigt oaptitligt att se någon knöla in ett nästan helt salladsblad i luckan :D

För att inte tala om brysselkål - jag ser hur de sprätter iväg långväga i ens försök att dela dom med gaffel - men det är klart, man får nog in en hel i munnen om det skulle knipa.

Och sparris gudbevars - skitlätt att dela med gaffel. Verkligen

Hade problem med ruccolan i min lunchsmörgås, faktiskt. Smörgåsen rostades ju så vid ett par tillfällen hängd en lös ruccolaslamsa mellan min mun och smörgåsen, det kändes verkligen inte bra!
Snyggt :D Jag tappade en bit sushi i knät, en på golvet och en annan i soyan (och fick stänk på min vita blus) till lunchen. Dessutom åt jag lite med händerna och hade flera gånger lite rå fisk hängande ur munnen. :D Tur att jag åt ensam :)

Fast seriöst, bortsett från att sitta och tugga med öppen mun och som niffes kompis sitta med mat runt munnen och låta som man äter ur ett tråg så tycker jag det är väldigt irriterande med människor som sitter och sträcker sig över min tallrik, äter så deras mat hoppar på bordsgrannar, bord och tallrikar samt får för sig att ta för sig med egna bestick och glömma bort vilket som hör till den egna tallriken och vilket som hör till serveringen. :yuck:

Att sitta med besticken i "fel" händer eller gaffeln med piggarna upp är sånt man inte ser eller kommenterar, likaså hur folk äter på tallriken.

Hade sambons kompis här på lunch idag och tänkte på denna tråden. Han pt helt okej, men han hade liksom mat på läpparna utan att suga bort den :D
Lite äckligt, hade nog aldrig tänkt på det om det inte varit för denna tråden.
Är själv en sån som alltid har papper bredvid tallriken :)

Jag tycker alltför få utgår från TS vän. Det är bara TS som känner hen. Så då undrar jag, vad vill vännen?

Om vännen dagen efter ofrivilligt råkar få höra ett samtal där man beskärmar sig över hens bordsskick, hur skulle vännen då reagera?
Två extrema varianter:
A: Lägga upp ett asgarv och strunta i det
B: Må dåligt och vilja gå och gömma sig i ett hörn.

Om alternativet är A så låt vännen vara i fred
Vid alternativ B, tipsa vännen
Lite så...

TS har ju beskrivit att vid tidigare kommentarer (om att inte lägga armarna i/på andras tallrikar tror jag det var...) har det tagits emot som en skojig kommentar, så det lär väl inte vara annorlunda inför denna middag heller gissar jag.

*allmänt*
Det som beskrevs i trådstarten må jag säga dock var något helt annat än det som dykt upp senare i tråden. Det värsta där var väl att prata med mat i mun (vilket jag som sagt tycker är otrevligt), resten var knappt ens petitesser. Senare har det framkommit att vännen räcker sig slarvigt över andras tallrikar, det flyger mat omkring, har mat i ansiktet, tar från serveringsfat med bestick som varit i munnen och jag vet inte vad... (Ursäkta om jag blandat ihop saker, det har varit några olika rätt gräsliga beskrivningar längs vägen.) Det är ju en helt annan sak än att någon har besticken fel! Hade jag fått något sådant till bordsgranne hade jag sagt ifrån, gränsen går vid att jag inte kan äta min egen mat för att någon smutsar ner den. Helt klart ett etikettsbrott från min sida men jag hade helt enkelt inte klarat av det.

Jag har svårt att föreställa mig den nivån på slask-och-smask som beskrivs här, jag är inte särskilt noga med mitt bordsskick (jag kan mer än jag bryr mig om att använda, och när jag äter själv är det gärna med en tallrik i knät i soffan! :eek: :laugh:) men att vara nonchalant mot de andra vid bordet begriper jag mig inte på. Jag blir upprörd när någon använder samma serveringsbestick till olika rätter, istället för att använda de som finns till varje servering! :rage:

Det låter som en sjukt trevlig tillställning, man kanske tom kan komma undan kallprat med hänvisning till att man låtsas att man inte finns? :D
Det fanns regler för det också i den där guiden!

• Bra samtalsämnen är enkla. Vädret, kallt, varmt, höst,vår. Bygden, landskapet, miljön, hemmet, inredning, musik, filmer, teater etc.
Jag som brukar välja Sverigedemokraterna, tiggare, bröstförstoringar och LCHF som samtalsämnen på finare tillställningar.

Det fanns regler för det också i den där guiden!

• Bra samtalsämnen är enkla. Vädret, kallt, varmt, höst,vår. Bygden, landskapet, miljön, hemmet, inredning, musik, filmer, teater etc.
Jag som brukar välja Sverigedemokraterna, tiggare, bröstförstoringar och LCHF som samtalsämnen på finare tillställningar.
Glömde en grej: Jag brukar inleda med Hej, säger du hen eller inte? :)

Samma här, hos oss var det väldigt strikt vid matbordet, men det är jag evigt tacksam för.
Jag får aldrig jobbiga blickar och har lätt att hantera dyra middagsbjudningar utan att behöva känna mig vilsen och jag känner aldrig oro inför middagar med helt främmande folk. Bordsskick är ett ganska bra socialt redskap att ha med sig genom livet, eller att förbättra senare i livet!

Det verkar snarare som om din uppfostran gör ATT du känner oro. Att du bekymrar dig om att andra inte ska klara av att leva upp till kraven. Det enda som skulle kunna göra mig nervös är att ta med sig en partner som troligtvis skulle dricka för mycket och bli otrevlig.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej buke, Jag har en underbar person i min närhet som jag har märkt mår väldigt dåligt psykiskt. Vi lärde känna varandra för ungefär...
Svar
5
· Visningar
976
Senast: Hallonsoda
·
  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
49 498
Övr. Katt Denna artikel publicerades för en tid sedan i Sveraks medlemstidning "Våra katter" Jag tycker den är så klockren och träffande...
Svar
8
· Visningar
1 620
Senast: Tviggy1081
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10