Dåligt bordsskick :(

Jag tänker mig att det faktiskt är ett större etikettsbrott att påtala någons dåliga bordsskick än ha dåligt bordskick.
Faktiskt inte, det är inget konstigt att säga till när någonting är opassande vid matbordet, men hur du säger det spelar givetvis roll. Jag är väl inte den som säger till främmande, men är det någon man är bekväm med och har möjlighet att påtala sånt diskret, så är det verkligen inget etikettsbrott.
Vanligtvis går jag diskret iväg och byter plats/bord när någon med gräsligt bordsskick sitter i min närhet, men det är inte alltid möjligt.

Därför att den med dåligt bordsskick sannolikt inte stör av illvilja.
Att såra eller förnedra någon genom att tala om att de gör äckliga saker är en medveten handling.
Förnedra? Då är man ordentligt känslig.
Det finns dessutom fler sätt än ren förnedring när man tipsar någon om ett propert beteende vid matbordet, sånt som egentligen borde ha lärts ut från början...

Därför att den med dåligt bordsskick sannolikt inte stör av illvilja.
Att såra eller förnedra någon genom att tala om att de gör äckliga saker är en medveten handling.
Så vi andra ska tiga o lida när folk inte kan uppföra sig ?
Och jag säger inte till för att såra eller förnedra,jag gör det för min egen skull och hoppas att den jag sa till kanske lär sig något till en annan gång.
Funkar inte det så avlägsnar jag mig.

Hur man håller besticken och vilka man använder beror ju på vilken mat man ämnar föra från tallriken och in i munnen. Ärtor t ex. Är ju lämpligt att lägga på gaffelns kupade del, så de inte ramlar av, medan en köttbit spetsas på taggarna och skärs av i lagom storlek från den större biten. Soppa äter man med sked.

Om någon väljer att äta hela måltiden med tesked så stör det mig inte det minsta så länge som personen har förberett maten ( kanske bett den som lagat att skära i mindre bitar) så hen kan äta med tesked på ett trevligt vis.

'Men viktigare än detta tycker jag är att man säger tack, kan du vara snäll pch skicka mig ... " Vill du ha .... Och att man inte pratar med mat i munnen.
Åå detta för tankarna till en vän som hade gjort en operation. Hon fick äta med tesked och sörpla i sig maten. Kan tillägga att hon inte gör det numera.

Förnedra? Då är man ordentligt känslig.
Det finns dessutom fler sätt än ren förnedring när man tipsar någon om ett propert beteende vid matbordet, sånt som egentligen borde ha lärts ut från början...
Klart man inte förnedrar. Sitter jag och äter med några och någon drar en rejäl rap. Ja då säger jag till oavsett om jag känner personen eller inte.

Helt klart är det ett värre etikettsbrott att säga till någon med dåligt bordsskick än att ha dåligt bordsskick! Det handlar inte om något "men varför ska jag", "hur känslig kan man vara" eller något annat, det handlar om god etikett och att säga till är värre. Det får ni nog acceptera, om ni är noga med att veta hur man för sig...

God etikett är att inte låtsas om att det händer något anmärkningsvärt alls.

Helt klart är det ett värre etikettsbrott att säga till någon med dåligt bordsskick än att ha dåligt bordsskick! Det handlar inte om något "men varför ska jag", "hur känslig kan man vara" eller något annat, det handlar om god etikett och att säga till är värre. Det får ni nog acceptera, om ni är noga med att veta hur man för sig...

God etikett är att inte låtsas som att det händer något anmärkningsvärt alls.

:bow:

Magdalena Ribbing skulle instämma :D

God etikett är att inte låtsas som att det händer något anmärkningsvärt alls.

Precis. Om någon bajsar på mattan står man fortfarande och konverserar bredvid.

Jag har sagt det innan och säger det igen. Etikett handlar om att göra alla bekväma i ett sällskap. För att nå detta finns vissa regler (bordsskick, klädkoder etc) så ingen ska känna att de inte vet hur man ska hantera situationen. Det är inte konstigare än så. Man diskuterar inte ämnen som får andra illa till mods, man säger inte saker som får andra illa till mods.

Som värdinna lägger man en stor fläck på duken de första minuterna, så gästerna inte ska känna sig obekväma om/när de spiller.

Enkelt och väldigt trevligt.

Precis. Om någon bajsar på mattan står man fortfarande och konverserar bredvid.

Jag har sagt det innan och säger det igen. Etikett handlar om att göra alla bekväma i ett sällskap. För att nå detta finns vissa regler (bordsskick, klädkoder etc) så ingen ska känna att de inte vet hur man ska hantera situationen. Det är inte konstigare än så. Man diskuterar inte ämnen som får andra illa till mods, man säger inte saker som får andra illa till mods.

Som värdinna lägger man en stor fläck på duken de första minuterna, så gästerna inte ska känna sig obekväma om/när de spiller.

Enkelt och väldigt trevligt.

Exakt. Det handlar inte om att vara bäst och använda det som vapen mot de "sämre". Då har man inte förstått vad det är, och är än värre själv.

(Med det sagt har jag själv skrivit att jag hade sagt ifrån om någon la sin arm i min mat, tex. Men det är inte för att jag tror att det vore en trevlig, "rätt" sak att göra, utan för att jag är ego nog att vilja äta min mat...)

Det verkar snarare som om din uppfostran gör ATT du känner oro. Att du bekymrar dig om att andra inte ska klara av att leva upp till kraven. Det enda som skulle kunna göra mig nervös är att ta med sig en partner som troligtvis skulle dricka för mycket och bli otrevlig.

..eller att själv dricka för mycket och bli otrevlig. * :o :cautious:

(Med det sagt har jag själv skrivit att jag hade sagt ifrån om någon la sin arm i min mat, tex. Men det är inte för att jag tror att det vore en trevlig, "rätt" sak att göra, utan för att jag är ego nog att vilja äta min mat...)

Rätt replik där "ursäkta, jag har tydligen min mat under din arm, finns det någon möjlighet att du lyfter armbågen så tar jag bort min tallrik" :D

Ja, om man gör det vid sittande bord. Att som TS ta upp det på förhand på ett finkänsligt sätt ser jag inget problem med.

Nja, brottet är ju begånget i och med att det påtalas, oaktat scen.

Men jag håller med att det under vissa omständigheter är bättre att påtala OM det går att göra på ett snyggt sätt utan att såra vederbörande. I alla fall om vederbörande faktiskt är mån om sitt anseende.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej buke, Jag har en underbar person i min närhet som jag har märkt mår väldigt dåligt psykiskt. Vi lärde känna varandra för ungefär...
Svar
5
· Visningar
976
Senast: Hallonsoda
·
  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
49 498
Övr. Katt Denna artikel publicerades för en tid sedan i Sveraks medlemstidning "Våra katter" Jag tycker den är så klockren och träffande...
Svar
8
· Visningar
1 620
Senast: Tviggy1081
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10