Dåligt att vara utan mamma/pappa en dag?

Mitten

Trådstartare
Min dotter är 6 månader och hela min värld. Både jag och min sambo jobbar som konsulter, och hittills har jag varit hemma och mammaledig. Nu vill min chef att jag skall komma tillbaka på 3 dagar/vecka, och jag vill ju gärna dela med min sambo så vi jobbar halva veckan var. Problemet är att hans chef vill helst inte ha 2 dagar bara, utan 3. Vi vill alltså jobba 3 dagar var - vilket ger en dags överlapp!
Nu har min svärmor erbjudit sig sen långt tillbaka att ta Elina en dag i veckan. Hemma hos oss, dvs komma på morgonen och ta henne hela dagen tills vi kommer hem.Det är ju ett fint erbjudande och skulle lösa våra "problem".

Jag vill ju jobba lite för att vara en bättre mamma när jag väl är hemma, men jag KAN ju tacka nej till att jobba och vara hemma ett tag till (då blir det minst 5 månader heltid till). Frågan är rätt och slätt - kan det här vara DÅLIGT för min dotter? Farmor har träffat henne minst en gång i veckan sedan hon föddes, och är väldigt engagerad, så det är nog inga problem där, utan det jag undrar är om hon kan må dåligt av att ha en dag utan varken mig eller sin pappa? Hon kommer alltså få 2 dagar pappa, 2 dagar mamma, 1 dag farmor och hela helgen mamma och pappa då.
Eller är det rentav bra för att hon knyter an till ytterligare en person liksom?

Tankar, vetenskapliga som ovetenskapliga, väldigt välkomna! Det här skulle alltså ske när hon är 7 månader då.

Sv: Dåligt att vara utan mamma/pappa en dag?

Om du inte ammar eller det finns andra praktiska hinder tror jag inte det är skadligt alls. Hon är ju van vid din svärmor sen innan.

amma gör vi tyvärr inte längre :( så det är bara den emotionella frågan.. jag känner mig lite som en dålig mamma som lämnar bort henne en hel dag i veckan! Å andra sidan kommer jag istället vara hemma mer senare då, alltså jobba deltid sedan när det blir dagisdags (när hon är 1,5 år).
Man vill ju bara göra rätt :crazy:

I många europeiska länder lämnar man barnen på dagis tidigare än så. Jag har en vän i Schweiz som var mammaledig i fem månader innan hon var tvungen att börja jobba heltid. (Det tyckte hon var en lång mammaledighet. I t ex Italien är det mycket kortare än så.)

Hon fick alltså lämna sin femmånadersbebis på morgonen och kunde inte hämta honom förrän vid 18, dock gick hon dit och ammade på lunchen.

Få svenska kvinnor skulle vilja ha det på det viset (inte jag heller) men faktum är att hon har en underbar liten kille som verkar hur harmonisk som helst.

Jag tycker att er lösning låter toppen!

Lycka till

Förresten, det är väl underbart att familjen hjälper till! Så är det ju också i många länder. Finns många fördelar med det också. Du är absolut ingen dålig mamma!

I så fall så är jag världens sämsta mamma som lämnade bort min dotter första gången över natten när hon var 2 veckor gammal. ;)

Min mamma har haft min dotter nästa varannan helg ända sedan hon var liten, hon är idag 10 år gammal. Kan inte se något negativt. Hon har min mamma att vända sig till också om det skulle behövas. Trygga vuxna kan man inte få för många av :)

Jag tycker absolut inte att det är dåligt. Så länge det är med en person som hon är van vid och det är hon ju. Varför inte prova ett tag och se hur det fungerar?

Hej,

Jag tycker inte att det är att vara dålig mamma, eller så.
Min son har från dagen han var 7 månader varit 1 dag i veckan hos svärmor då jag och sambon jobbat 3 dagar i veckan vardera.

Det har funkat helt perfekt!!!!

Sonen var van med svärmor sedan innan. Han älskar att vara där 1 dag i veckan, det är han fortfarande även fast han nu börjat på dagis.

Det löste många problem för oss, och lösningen ser jag som den allra bästa.

Jag tycker det låter jätte bra! Du (Ni) är absolut inga dåliga föräldrar för hon är med svärmor 1 dag i veckan. När min kompis var barnflicka i spanien så började de på dagis vid 4 månaders ålder!

I många europeiska länder lämnar man barnen på dagis tidigare än så. Jag har en vän i Schweiz som var mammaledig i fem månader innan hon var tvungen att börja jobba heltid. (Det tyckte hon var en lång mammaledighet. I t ex Italien är det mycket kortare än så.)

Hon fick alltså lämna sin femmånadersbebis på morgonen och kunde inte hämta honom förrän vid 18, dock gick hon dit och ammade på lunchen.

Få svenska kvinnor skulle vilja ha det på det viset (inte jag heller) men faktum är att hon har en underbar liten kille som verkar hur harmonisk som helst.

Jag tycker att er lösning låter toppen!

Lycka till

Åh vad jobbigt att behöva lämna på dagis så tidigt :cry: Kanske mest jobbigt för mamma och pappa men ändå!
Skönt att så många verkar vara positiva, jag försöker tänka så att i urminnes tider har ju den äldre geneationen hjälpt till med den yngre. Och det har vi ju tappat lite idag, och det KÄNNS jobbigt att hon inte skall vara med mig eller med pappan, men jag tror (hoppas?) att det är så nyttigt med den här kontakten med "the extended family".

Hej,

Jag tycker inte att det är att vara dålig mamma, eller så.
Min son har från dagen han var 7 månader varit 1 dag i veckan hos svärmor då jag och sambon jobbat 3 dagar i veckan vardera.

Det har funkat helt perfekt!!!!

Sonen var van med svärmor sedan innan. Han älskar att vara där 1 dag i veckan, det är han fortfarande även fast han nu börjat på dagis.

Det löste många problem för oss, och lösningen ser jag som den allra bästa.

Åh vad skönt med någon som hade samma lösning :D Och det skulle också blir från 7månadersdagen precis, vad lustigt!
Svärmor har pratat om att få vara barnvakt 'på schema' sen jag var gravid, haha. Sambon är enda barnet och hon AVGUDAR Elina. Jag har ju lite kontrollbehov, men de får jag väl ta och släppa på då :crazy: (det är ju mitt problem ingen annans liksom).

Har i England ar det supervanligt att mor/farforaldrarna passar barnbarnen, ofta 5 dagar/vecka (for dagis ar sa dyrt). Sa jag tycker det later som en utmarkt losning! Det ar val jattebra att din dotter far en annu battre kontakt med din mamma an vad hon annars hade fatt :idea:

Åh vad jobbigt att behöva lämna på dagis så tidigt :cry: Kanske mest jobbigt för mamma och pappa men ändå!
Skönt att så många verkar vara positiva, jag försöker tänka så att i urminnes tider har ju den äldre geneationen hjälpt till med den yngre. Och det har vi ju tappat lite idag, och det KÄNNS jobbigt att hon inte skall vara med mig eller med pappan, men jag tror (hoppas?) att det är så nyttigt med den här kontakten med "the extended family".

Jadu, och 5 manader ar anda inte sa illa. Dar jag bor ar det helt normalt att lamna en 6-veckors :eek: pa dagis - hela dagarna - fast det verkar som om det langsamt andras till det battre... tack och lov....

Åh vad skönt med någon som hade samma lösning :D Och det skulle också blir från 7månadersdagen precis, vad lustigt!
Svärmor har pratat om att få vara barnvakt 'på schema' sen jag var gravid, haha. Sambon är enda barnet och hon AVGUDAR Elina. Jag har ju lite kontrollbehov, men de får jag väl ta och släppa på då :crazy: (det är ju mitt problem ingen annans liksom).

Bara att släppa taget, våga lita på svärmor, och njuta av att ha denna hjälp och uppbackning. Alla vinner på det i längden.
Lycka till!!

Tycker det låter som en jättebra ide att låta Elina vara med farmor en dag i veckan.
Om ni alla känner att det känns okey så prova.

Vår dotter var mycket med mormor & morfar när hon var mindre (är fortfarande, trippar dit på egen hand, ibland utan att säga något) så hon är jättetrygg med dem. Hon är även väldigt trygg med min syster som hon varit en del med.
Vår son, som nu är 1 år, är tyvärr inte lika trygg på samma sätt med andra än med mamma & pappa (jag & sambon). Det har blivit bättre nu de senaste.
Vi har tyvärr inte varit lika mycket hos mina och sambons föräldrar som vi var med första barnet. (vi köpte eget hus strax innan sonen föddes så det har varit fullt upp med att boa in sig och så)

Jag hade min kompis son från han var runt sex månader till han var runt 12 månader en dag i veckan och från 1 år till 18 månader två dagar i veckan när hans mamma jobbade.
Han var mycket hemma innan med så han kände ju mej och min familj väl.
Det var verkligen en jättebra lösning:laugh:
Som ensamstående kunde hon dra ut på föräldraledigheten betydligt längre än vad hon hade kunnat annars.
(Tanken var när de bestämdes att hon skulle börja jobba då, så skulle barnets pappa vara hemma med sonen, nu blev det inte så, han var helt enkelt inte intresserad av att vara pappa:mad::cry: utan de gick isär när sonen var nästan sex månader.)

Hennes son är fortfarande mitt lilla extra barn:love: han blir sju nu i vinter och ringer mej och frågar om han kan få komma och leka:love:

Jag tror att du skulle må väldigt bra av att jobba några dagar i veckan och jag tror inte en sekund på att det på något vis skadar ett barn att vara hos någon annan än mamma/pappa en dag i veckan om barnet känner personen väl sedan innan.

Jag tror att ju fler vuxna som älskar ett barn desto bättre mår barnet, och vem kan motstå att älska ett barn man har umgåtts med en hel dag i veckan under såpass lång tid?:love: det blir väldigt speciellt och man får en väldigt nära relation.

Jag är väldigt glad att jag fick chansen att få gosa bebis ett tag till och få en liten försmak för att bli mormor/farmor om en så där 5-10 år:angel:

Det kan säkert fungera bra men jag hade själv inte valt den lösningen.
Skulle det vara möjligt att ni jobbade 2,5 dagar var och sedan kom mormor och skötte 2h i "överlappningen".

Jag tycker det helt beror på hur barnet fungerar ihop med sin farmor! Känner hon sig trygg med henne ser jag inte att det skulle vara något större problem, men ni kan ju börja testa med några timmar utan att du eller sambon är med, se efter hur hon reagerar på det.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 652
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 214
Senast: malumbub
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 338
Senast: monster1
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 194
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar