Dåligt att vara utan mamma/pappa en dag?

Sv: Dåligt att vara utan mamma/pappa en dag?

Jag tycker det låter som en utmärkt lösning! Vi hade det på liknande sätt när vår dotter var liten innan hon började på dagis. I vårt fall var det hennes farfar som hade henne en dag i veckan, och hon var lite äldre än din dotter, ca 9 mån när vi började, men det tror jag egentligen inte spelar så stor roll. Det viktigaste för barnet är ju faktiskt inte att det är just mamma eller pappa, utan att det är en vuxen person som barnet känner sig tryggt med. Jag tror snarast att det är BRA för barnet att knyta an till fler vuxna än "bara" mamma och pappa!

För min egen personliga del så tycker jag att det var en väldigt trivsam tid när jag jobbade halvtid och var hemma halvtid (alltså den period som dottern passades av sin farfar 1 dag/v). Det var jätteskönt att komma iväg och jobba och få stimuleras lite intellektuellt igen, samtidigt som jag värdesatte "hemmadagarna" med dottern mer än under mammaledigheten. Så för vår familj var den här lösningen jättebra!

Det kan säkert fungera bra men jag hade själv inte valt den lösningen.
Skulle det vara möjligt att ni jobbade 2,5 dagar var och sedan kom mormor och skötte 2h i "överlappningen".

Det är lite svårt med jobbet att jobba en halv dag ... plus att det med resor och sånt inte skulle bli så mycket bättre ändå. Men min sambo kommer vissa av dagarna, beroende på vad han har att göra på jobbet, kunna jobba hemifrån på 'farmors dag' eller kunna jobba halva den dagen hemma. Då är han ju iallafall där men farmor har ansvaret, liksom. Men det kommer nog inte gå alla dagar.

jag är lite kluven, har svårt att lämna Elina mer än någon halvtimme, men jag tror ändå att det kommer vara bra för henne att komma såpass nära sin farmor.

Till saken hör att det är svårt för oss att låta sambon vara hemma helt, för vi förlorar så mycket pengar på det :crazy: och på det här sättet skulle han få mer tid med henne. Annars skulle han få vara hemma typ 2-3 månader nästa sommar bara, men nu får han ju vara halva veckan med henne, det är ju viktigt för honom!

Vi har iallafall bestämt oss för att försöka! Så från 1 nov till årets slut kör vi på! Två månader är ju överlevnadsbart, så får vi göra en omfundering i januari, då kan det bli så att jag går hem på heltid igen beroende på hur det ser ut med jobbet.

Tack för alla åsikter, det ger mig lite perspektiv!

Så länge ditt barn är i trygga händer och får den omsorg h*n behöver är det inga problem. Som redan påpekats: i massor av andra länder i världen lämnas barn bort mycket tidigare än så och så var det även i Sverig för inte så himla många år sedan.

Min dotter är hos sin mormor en dag i veckan när jag jobbar och har varit det ett par månader nu. (Hon är 7 månader)
Det fungerar jättebra, hon är precis lika glad och nöjd hos mormor som hemma, enda haken för hennes del är att hon får hoppa över amningsmellanmålet på dagen och bara äta tråkig mat men det bekymret får ju inte Elina :p

Elinas stora problem kommer väl vara att hinna vila mellan alla farmors lekar och ömhetsbetygelser :p. Hon lär ju få mer stimulans än med tråkmamma hemma hela dagarna som låter henne leka ensam på filten, haha!

Amanda var hos mormor igår och dom hade bakat bröd, lagat mat, varit i stallet, promenerat till affären och hälsat på gammelmorfar utöver äta/sova/leka.
Mamma skulle köra hem henne lagom till att jag slutade men när jag kom hem ringde dom och meddelade att hon blev kvar ett par timmar till annars skulle ju inte hennes morfar hinna leka med henne så det blev ett par timmars lek och krypträning till.
(Jag saknade dock ungen så jag höll på att spricka så jag masade mig till gymet för att få tiden att gå)
Sen kom hon hem glad och nöjd men hon sov som en stock i natt :D

Det är lite svårt med jobbet att jobba en halv dag ... plus att det med resor och sånt inte skulle bli så mycket bättre ändå. !
Man kan jobba halvtid utan att behöva jobba halva dagar.
Jag träffade ett par på öppna förskolan där de helt enkelt delade upp det så att de jobbade varannan dag. Det blev 2 dagar varannan vecka och 3 dagar den andra veckan.
Då hade de ju dessotom uppdelningen klar för framtiden om vem som skulle ta vilka VAB-dagar, när det blir aktuellt.

amma gör vi tyvärr inte längre

Men då så är det ju bara bra.
Vid 6 månader så är det en utmärkt tid att infroducera andra människor i barnets liv.
Sedan slår den dörren igen för att återigen öppnas vid året.

Om du inte passar på nu så kan du inte lämna henne förrän dörren öppnas igen.
Vill du ha det så?

Men då så är det ju bara bra.
Vid 6 månader så är det en utmärkt tid att infroducera andra människor i barnets liv.
Sedan slår den dörren igen för att återigen öppnas vid året.

Om du inte passar på nu så kan du inte lämna henne förrän dörren öppnas igen.
Vill du ha det så?

Absolut inte, hennes farmor har varit så engagerad hela vägen (sedan graviditeten) och står och stampar för att få ta en mer aktiv roll :D Jag tror inte hon kan vänta tills Elina är ett år :rofl:
Jag hoppas att allt kommer lösa sig smidigt för alla parter, annars får jag ju helt enkelt sluta jobba igen. Om det går vägen tror jag att Elina kommer ha en oändlig källa till glädje i sin farmor, och all hennes erfarenhet hon samlat på sig.

Separationsångest införs hos barn vid runt 8 månader.
Det är den du behöver vara före.
Annars så kommer barnet inte att acceptera att du är borta över dagen.
Oavsett vad farmor tycker.

Jo, jag har hört det, men hoppas att vi 'hinner före'. Elina är inte blyg alls än så länge, och korta stunder har det gått bra med farmor, så jag försöker att inte skriva fan på väggen :crazy:. Och vi börjar ju testa om 2 veckor.
Den som lever får se :D

Det kommer säkert gå jättebra för din dotter och farmorn. Det blir nog värre för dig :p

När vår förste son var 8 månader började jag jobba en dag/vecka. Då tog mormor (min mamma) hand om honom. De hade träffats mycket och han var väldigt trygg med henne. Hon var med honom hela terminen och sen från han var 1 år 8 mån tills han var 2 år och 2 månader också en dag/vecka, alltså i två olika omgångar. De har en väldigt bra och trygg relation fortfarande. Nu är han snart 3 år och ska starta i dagis i januari. Jag tror det kan gå bra för er. Jag ammade då när sonen var 8 mån men givetvis år han annat också. Den som led värst var jag för mina bröst värkte. Som tur är kunde jag gå hem tidigare än 8 timmar (är lärare) och de första veckorna gick jag rätt tidigt för att öka på tiden på arbetet senare när brösten var mer vana vid att inte amma så mycket. Amningen de andra dagarna drogs också ned något och han blev ju äldre hela tiden.

Det är en jättebra lösning tycker jag.
Dels för att jag tror att dottern behöver dina lediga dagar mer längre fram, dels för att en bra kontakt med farmor ger en extra trygghet genom hela uppväxten. I vuxenlivet också kanske.

Tänkte uppdatera den här gamla tråden lite :)
Nu har det gått två månader, farmor och farfar har haft Elina varje onsdag och det har inte varit problem en enda gång! Tvärtom märker man att hon blir lyckligare och lyckligare över att se farmor och farfar för varje gång. Hon är verkligen jättetrygg med dem, och även pappabanden har stärkts. De dagar jag är hemma hittar vi på allt möjligt och är mer aktiva än vi var förr när jag var hemma alla dagar. Så det var en jättebra lösning för oss, och jag har tackat ja till att fortsätta så i januari också. Det kommer göra att jag inte behöver jobba heltid första året på förskolan heller, så vi får mer tid ihop och mindre tid på förskolan :).

Vad härligt att det funkat så bra! :) Och kul för lilltjejen att hon får så tajta band med farmor och farfar tidigt. Jag tror bara det är bra för dem att ha flera kärleksfulla vuxna som är där i vardagen för dem.

Du är inte en dålig mamma! Tycker det låter som en jättebra lösning :) Skönt att höra att det funkar så bra :) (Men jag tror alla har skuldkänslor/ångest över att lämna ifrån sitt barn, det är säkert genetiskt och inbyggt i kroppen)

Vad härligt att det funkat så bra! :) Och kul för lilltjejen att hon får så tajta band med farmor och farfar tidigt. Jag tror bara det är bra för dem att ha flera kärleksfulla vuxna som är där i vardagen för dem.

Just nu ligger min mormor och håller på att dö :( och då tänker jag mycket på mina band med henne, jag var mycket hos henne när jag var liten och mina föräldrar skilde sig, för att mamma inte riktigt orkade med. De banden är ju kvar idag och jag blir mer o mer övertygad om att Elina kommer att få ut mycket av allt umgänge med farmor och farfar!
Det svåraste är ju att som mamma släppa lite kontroll, men det är ganska skönt när man väl vågat. Däremot har jag egentligen inga som helst behov av egentid eller att vara borta från Elina alls, varje ledig minut vill jag umgås med min mysiga lilla familj.

Tänkte uppdatera den här gamla tråden lite :)
Nu har det gått två månader, farmor och farfar har haft Elina varje onsdag och det har inte varit problem en enda gång! Tvärtom märker man att hon blir lyckligare och lyckligare över att se farmor och farfar för varje gång. Hon är verkligen jättetrygg med dem, och även pappabanden har stärkts. De dagar jag är hemma hittar vi på allt möjligt och är mer aktiva än vi var förr när jag var hemma alla dagar. Så det var en jättebra lösning för oss, och jag har tackat ja till att fortsätta så i januari också. Det kommer göra att jag inte behöver jobba heltid första året på förskolan heller, så vi får mer tid ihop och mindre tid på förskolan :).

Precis min erfarenhet. Tänk på att "Det krävs en hel by för att uppforstra ett barn" inte är helt dumt uttryck. Eller att de viktiga band de skapar nu verkligen kommer att växa och bestå. Så är det hos oss men med mormor/morfar mest.

Jag är ledsen för din mormor :( Hoppas att Elina en dag har samma starka band till sin äldre generation.

Apropå anknytning till först föräldrarna och sen en större grupp är jag sugen på att läsa en bok som heter Anknytning i praktiken. Det finns en artikeln om den i en gravidtidning jag fick av min BM. Den verkar diskutera samma saker som vi pratat om här.

Min skrutt kommer tyvärr inte att få samma band tidigt till sina mor- och farföräldrar som jag hade (sjuka, döda resp mycket olämpliga) och det sörjer jag över. Min mormor såg till att jag fick doser av kärlek och mat när inte mina föräldrar klarade av det. Så jag försöker hitta andra kärleksfulla vuxna som kan vara storfamilj runt henom. Mina vänner t ex, och sen känns det bra att dagispersonalen är väldigt ömsint. Det värmer att se dem säga "Hej skrutten :love:" och pussa på kinden vid morgonlämningen.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 652
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 214
Senast: malumbub
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 338
Senast: monster1
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 194
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar