J
javill
Nu har jag bokat in mig på fem tackor (tacklamm från ifjol) och de ska alla vara dräktiga med ett lamm var och är beräknade att lamma om 4 veckor. Jag hade tänkt att jag ville ha hit får när betet var i gång och lammen födda men, det blev betydligt dyrare. Så jag tänkte att jag kunde använda de pengarna till annat till fåren. Förhoppningsvis går lamningarna bra. *peppar peppar* Jag har ägnat vintern åt att plöja igenom bibliotekets alla fårböcker men, känner nu att jag inte kan något om får.
Fårhuset de ska bo i permanent är inte klart så de ska få bo i lilla lösdriften när de kommer, ska hämtas nu i påsk. Det är ca 25 kvm. Tänker att jag halmar hela ytan men, hur tjockt ska det vara? Är det bättre att lägga torv i botten? Brukar ha det så till hästarna. Tänkte ha alla fåren inne tills de lammat och lammen är tre veckor gamla. Räcker det? Tackorna lär ju behöva kraftfoder så jag hör vad de får nu, vad ska jag tänka på när det gäller mineraler? Räcker det med mineralsten? Är livrädd att de ska få någon brist. Vad behöver jag till lamningarna? En fråga till, har ni något bra tips på liten höhäck inomhus?
Tack på förhand från snart ny fårbonde.
En sak till ska de avmaskas? De kommer att släppas på helt rent bete.
Fårhuset de ska bo i permanent är inte klart så de ska få bo i lilla lösdriften när de kommer, ska hämtas nu i påsk. Det är ca 25 kvm. Tänker att jag halmar hela ytan men, hur tjockt ska det vara? Är det bättre att lägga torv i botten? Brukar ha det så till hästarna. Tänkte ha alla fåren inne tills de lammat och lammen är tre veckor gamla. Räcker det? Tackorna lär ju behöva kraftfoder så jag hör vad de får nu, vad ska jag tänka på när det gäller mineraler? Räcker det med mineralsten? Är livrädd att de ska få någon brist. Vad behöver jag till lamningarna? En fråga till, har ni något bra tips på liten höhäck inomhus?
Tack på förhand från snart ny fårbonde.
En sak till ska de avmaskas? De kommer att släppas på helt rent bete.