Dags för får!

J

javill

Nu har jag bokat in mig på fem tackor (tacklamm från ifjol) och de ska alla vara dräktiga med ett lamm var och är beräknade att lamma om 4 veckor. Jag hade tänkt att jag ville ha hit får när betet var i gång och lammen födda men, det blev betydligt dyrare. Så jag tänkte att jag kunde använda de pengarna till annat till fåren. Förhoppningsvis går lamningarna bra. *peppar peppar* Jag har ägnat vintern åt att plöja igenom bibliotekets alla fårböcker men, känner nu att jag inte kan något om får. :crazy:

Fårhuset de ska bo i permanent är inte klart så de ska få bo i lilla lösdriften när de kommer, ska hämtas nu i påsk. Det är ca 25 kvm. Tänker att jag halmar hela ytan men, hur tjockt ska det vara? Är det bättre att lägga torv i botten? Brukar ha det så till hästarna. Tänkte ha alla fåren inne tills de lammat och lammen är tre veckor gamla. Räcker det? Tackorna lär ju behöva kraftfoder så jag hör vad de får nu, vad ska jag tänka på när det gäller mineraler? Räcker det med mineralsten? Är livrädd att de ska få någon brist. Vad behöver jag till lamningarna? En fråga till, har ni något bra tips på liten höhäck inomhus?

Tack på förhand från snart ny fårbonde. :)

En sak till ska de avmaskas? De kommer att släppas på helt rent bete.

Sv: Dags för får!

Det är ca 25 kvm. Tänker att jag halmar hela ytan men, hur tjockt ska det vara?
Ca 40 cm

Är det bättre att lägga torv i botten?
Nej..Det är inte kul att få torv fulla ullen :crazy:

Tänkte ha alla fåren inne tills de lammat och lammen är tre veckor gamla. Räcker det?
Beror på utetemperatur och bete

vad ska jag tänka på när det gäller mineraler?
Fri tillgång på krystalyx

Räcker det med mineralsten?
Se ovan

Vad behöver jag till lamningarna?
engångshandskar utifall du behöver lägesrätta något lamm/hjälpa till att dra ut lamm, lammtonic, nappflaska, lammnäring etc

En fråga till, har ni något bra tips på liten höhäck inomhus?
Ska lägga ut bild på en sedan :)

En sak till ska de avmaskas? De kommer att släppas på helt rent bete.
Ja det ska de.

Gnist skrev:
Nej..Det är inte kul att få torv fulla ullen :crazy:

Fri tillgång på krystalyx

engångshandskar utifall du behöver lägesrätta något lamm/hjälpa till att dra ut lamm, lammtonic, nappflaska, lammnäring etc

Ska lägga ut bild på en sedan :)

Ja det ska de.

Tack för alla bra tips! Nu undrar jag bara vad krystalyx är? En slags mineraler kanske? Finns det där man köper kraftfoder? Undrar också vad lammtonic är? Lammnäring är det typ Lammolact?

Avmaskar man tackorna innan de lammar eller när de lammat och hur långt innan de släpps på bete? Jag får väl höra med dem jag köper av när de avmaskades sist också förstås.

javill skrev:
Tack för alla bra tips! Nu undrar jag bara vad krystalyx är? En slags mineraler kanske? Finns det där man köper kraftfoder? Undrar också vad lammtonic är? Lammnäring är det typ Lammolact?

Avmaskar man tackorna innan de lammar eller när de lammat och hur långt innan de släpps på bete? Jag får väl höra med dem jag köper av när de avmaskades sist också förstås.

Krystalyx är mineraler i melassform, fåren älskar det ;)
Lammtonic är små flaskor, med alla mineraler/vitaminer etc som svaga lamm behöver, går att beställa från LG-produkter om inte granngården/ var du nu köper foder från har det hemma.

Ideala är ju att tackorna är avmaskade direkt innan de kommer till dig. Då behöver du inte avmaska dem förän till hösten. Lammen bör dock avmaskas en gång under betesperioden.

Lammolact är ok att använda. Det är i det närmaste detsamma som lammnäring.

Saltsten måste de också ha, både när de går på "bädden" och sedan ute på betet. Kopparfri sådan är att rekomendera.

Gnist skrev:
Saltsten måste de också ha, både när de går på "bädden" och sedan ute på betet. Kopparfri sådan är att rekomendera.

Antar att saltsten inte är detsamma som mineralsten? Tänker som till hästar säger man ju att det helst ska vara rent salt. Ska till vår foderaffär och handla hem allt idag tänkte jag så jag är förberedd så gott det går. Ska kika om de ha någon enkel foderhäck också. Imorgon ska jag ströa och på söndag (troligen) ska jag hämta fåren. :) Det är verkligen spännande.

Helt korrekt, så är saltsten och mineraler inte samma. Får du inte tag på krystalyx, så finns det mineralbaljor också. Fast mina får gillar inte dem speciellt mycket, men i brist på annat så..

javill skrev:

Här är Lg produkters hemsida, tyvärr har de inte alla sakerna på denna sidan men beställ deras katalog, sen kan man ringa och fråga Lasse om det är något ,det han inte vet är inte värt att veta!

www.lgprodukter.se

Hej!
Vad är det för ras du ska få hem? Det spelar stor roll, jag har t.ex gutefår och de mår bara bra av att vara ute (mina har möjlighet att vara ute hela dagarna). Är de klippta eller inte?

Vi har djupströbädd och det är bra tycker jag. När skiten brinner så värmer den. Du måste dock tänka på att ströa på ordentligt med halm och att tackor som lammar krafsar upp hela bädden i värsta fall.

Jag tar in mina nyllamningar i en liten lamningsbox för att de ska få få starka band och vara ifred och för att de nylammade tackan ska få äta ifred. Där ska tackan vara i lika många dagar som hon har lamm, om allt går bra vill säga.

Viktigt är att tackorna ska ha selen 2 och 4 veckor innan de lammar. Detta för att lammen inte ska drabbas av muskelnedbrytning!! Tyvärr är det receptbelagt. Jag har sett att det finns selen på granngården, men vet ej om det är "rätt".

Lycka till!!

Iris71 skrev:
Hej!
Vad är det för ras du ska få hem? Det spelar stor roll, jag har t.ex gutefår och de mår bara bra av att vara ute (mina har möjlighet att vara ute hela dagarna). Är de klippta eller inte?

Vi har djupströbädd och det är bra tycker jag. När skiten brinner så värmer den. Du måste dock tänka på att ströa på ordentligt med halm och att tackor som lammar krafsar upp hela bädden i värsta fall.

Jag tar in mina nyllamningar i en liten lamningsbox för att de ska få få starka band och vara ifred och för att de nylammade tackan ska få äta ifred. Där ska tackan vara i lika många dagar som hon har lamm, om allt går bra vill säga.

Viktigt är att tackorna ska ha selen 2 och 4 veckor innan de lammar. Detta för att lammen inte ska drabbas av muskelnedbrytning!! Tyvärr är det receptbelagt. Jag har sett att det finns selen på granngården, men vet ej om det är "rätt".

Lycka till!!

Det är gotlandsfår som vi ska ha. Jag ska bara ha dem inne tills de lammat klart och lammen är tillräckligt stora för att klara sig ute och väder och bete är ok men, det hoppas jag att det är då. Tanken med att ha dem inne är också att lära känna dem lite bättre. De kommer från ett ställe med hur många får som helst så jag gissar på att de inte är sådär jättetama.

Jag har en storbal med halm och hoppas att den räcker. Annars får jag jaga rätt på mer. Borde inte vara några problem.

Liknande trådar

Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 221
Senast: Efwa
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 809
Senast: Red_Chili
·
Övr. Katt Sambon och jag har börjat titta lite på att skaffa en sibirisk katt, då vi båda är allergiska och då jag egentligen inte är någon stor...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
16 860
Senast: Mabuse
·
Övr. Barn *Ursäkta att det blir så långt* Först vill jag skriva, för er som har missat det, att vi har fruktansvärt dålig kommunikation, så att...
Svar
10
· Visningar
5 654
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama