Jo, när jag tänker efter så minns jag att min barndomsväns katt faktiskt mest höll sig i sovrummet och köket, bara väldigt sällan var han intresserad av att komma ut i vardagsrummet eller ens trädgården. Så det är nog inte så mycket storleken på ytan, utan mer hur mycket stimulans det finns tillgängligt helt enkelt.
Men är det så med kattunge alltså, att man rekommenderas att inte ha en ensam? Vad gör folk då, är det liksom normen att skaffa två katter i samma vända? Känns lite övermäktigt tycker jag...
Tack för ärlig input! Jag är lite pedant av mig emellanåt, så vi kanske borde fundera på något korthårigt trots allt... Men sibirierna är ju så fluffiga och goa! Om ändå fluffet kunde stanna på kroppen istället för i soffan!
Siameser har vi fått rekommenderade, men jag måste skamset erkänna att jag har svårt för deras utseende. Det är ytligt och hemskt, jag vet, men med tanke på att jag aldrig varit särskilt förtjust i katter överhuvudtaget till att börja med så skulle det i alla fall hjälpa att skaffa en som kan smälta mitt hjärta initialt med sitt utseende... Även om det givetvis är temperament, hälsa och annat som är allra viktigast när det väl kommer till kritan.
Nämen det var det som fick mig att inse mitt misstag - jag googlade för att läsa mer och tänkte att "vad konstigt, sådär såg ju inte hans burmor ut alls!". Sedan trillade den berömda poletten ner...
Burman låter ju jättego, och så är den korthårig! Redan där har den vunnit lite mark, haha. Skriver upp den på listan!
Toppen, tusen tack! Noterar även detta i mitt lilla katt-dokument
Hmm, så kastrering kan påverka hur pass allergena de är alltså? Intressant!
Vad gäller omplacering så är det en fin tanke, men jag skulle vara orolig för att vi trots allt inte klarade av den när den väl kom hem (alltså även om vi "testat" den på katthemmet). Och så är vi relativt oerfarna kattägare (sambon hade katt i ett par år för länge sedan, men det är allt) båda två, så att få en stackare som redan gått igenom en del skulle kännas lite nervöst. Men jag ska ta upp det med sambon, absolut!
Alltså gud, jag känner mig som en sådan där "Hej, jag har ridit i ett år och nu tänkte jag köpa en unghäst. Någon som har tips?"... Jag anade
aldrig att det fanns såhär mycket att lära sig om katter och kattägande! Feromoner, vad är ens det?! Tur att det dröjer åtminstone ett halvår-år innan det ens är aktuellt för en eventuell katt att komma in i våra liv, så man hinner plugga lite menar jag!