@Centaur @Alexandra_W Självklart är vi högst medvetna om att det inte finns någon garanti för hur en eventuell katt kommer att bete sig - oavsett ras. Det förstår nog vem som helst tror jag, att man aldrig kan garantera hur ett djur kommer att bete sig. Men som jag nämnde tidigare; om det nu finns en del raser som generellt är mer sociala och hundlika än andra så känns det ju logiskt att börja där (speciellt när det finns andra egenskaper som också passar oss), så blir oddsen i alla fall lite bättre för att vi får en katt med passande temperament. Sedan var det uppfödaren som sa att katten väldigt mycket blir vad man gör den till, särskilt när man köper en unge som man kan forma själv en hel del, men det kanske stämmer endast för sibirier eller så stämmer det inte alls.
Sedan är det sambon som velat ha en katt i flera år
@Centaur, sedan hans förra katt dog. Han är alltså kattmänniska ut i fingetspetsarna och vill inget hellre än att köpa katt, medan jag alltid varit inriktad på hund, så då blir det här en bra kompromiss tycker vi. Så det här med att vi "inte verkar vilja ha katt" är definitivt en feltolkning av vad jag skrivit, i så fall.
Vi skulle heller aldrig kunna ha en hund med gott samvete under rådande förhållanden då vi bor mitt i stan, jobbar heltid båda två, bor i lägenhet och så vidare. Då är en katt som är lite lägre "maintenance", men fortfarande ett härligt sällskap, ett bättre alternativ. Vi är även småallergiska mot hund, kan jag inflika, så det blir inte bättre där.
@mandalaki Jo, det är naturligtvis en dålig början att vara allergisk. I sambons fall var det dock så att hans allergi blev bättre ju längre han hade sin förra katt (en helt vanlig bondkatt); han byggde liksom upp en tolerans och klarade sig efter några veckor fint utan mediciner och liknande. Jag hade en liknande upplevelse när jag bodde tillsammans med en hund i några månader; allergisk i början men kände såsmåningom inte ett dugg. Naturligtvis försvinner allergin aldrig, och det är kanske inte superbra för kroppen att utsätta sig för allergenet så pass mycket, men vi har hört från flera håll att man visst kan bygga upp ett visst försvar mot individuella djur. Sedan är ingen av oss tokigt allergiska heller, utan det är rätt milda allergier vi har, så vi hoppas kunna leva med det.