Dags att täcka hästarna?

Sv: Dags att täcka hästarna?

min 21år gammla ponny går med täcke året om hädanefter. Han är som sagt gammal, blir lätt stel. Är han inte täckad får han extremt mkt päls och visst det går att klippa. Men han tycker inte det är jätte roligt så han går täckad nu pga åldern som ger stelhet och dom är ute länge på dagarna.
jag säger, häldre täcke så han kan gå ute MÅÅÅÅNGA timmar (07.00- 20.00/21.00)
Nu går han med fleece täcke plus regntäcke(ofodrat)
Lär bli mera när det blir kallare.
Har nu senaste veckorna varit närmare -grader senare på EM.

min 21år gammla ponny går med täcke året om hädanefter. Han är som sagt gammal, blir lätt stel. Är han inte täckad får han extremt mkt päls och visst det går att klippa. Men han tycker inte det är jätte roligt så han går täckad nu pga åldern som ger stelhet och dom är ute länge på dagarna.
jag säger, häldre täcke så han kan gå ute MÅÅÅÅNGA timmar (07.00- 20.00/21.00)
Nu går han med fleece täcke plus regntäcke(ofodrat)
Lär bli mera när det blir kallare.
Har nu senaste veckorna varit närmare -grader senare på EM.

ÅRET om?

varför skulle man ö.h.t behövaman klippa en 21 årig gammal ponny som vad jag förstår på inlägget inte ens rids och tränas aktivt?

varför skulle den frysa i minusgrader? kylan i sig har inget att göra med hur de hanterar temperaturen.

man kan inte säga "hästar ska inte behöva täcken!" eller "alla hästar måste ha täcken på vintern!" utan att se till individen. hästar är, precis som människor, olika.

Det stämmer i teorin, men tyvärr är det just det argumentet som gör att väldigt många hästar går övertäckade. människan använder nämligen det argumentet utan att ha bakomliggande kunskap eller ens veta hur man bedömer om en häst fryser, - ofta i förebyggande syfte, och sen hänvisar man till argumentet "min häst är en individ, och just denna individ (har jag själv, bestämt) behöver täcke. :cool:

det är i och för sant, så jag skulle säga att vi båda har en viss poäng :D
själv försöker jag gå efter individen i största möjliga mån. jag vet inte exakt hur man bedömer om en häst fryser, men själv slänger jag hellre på hästen ett fodrat regntäcke än får in en krake som man inte ens får röra för att hon har för ont. min gamla häst gick otäckad i princip året om, förutom ett par enstaka tillfällen varje vinter. men hon hade också bättre (skogs)hagar som skydd än vad denna haft hittills.

kl

Jag har 2 nyklippta (helklippta) hästar. Dom har ofodrade regntäcken ute, fleecetäcke inne på natten. Dagarna är varma här, lite kallare på natten.

En häst kommer halvklippas i morgon och kommer nog klara sig utan täcke. Det är såpass varmt ännu och tanken är att det ska ha växt ut tillräckilgt tills det blir kallt så hon kan gå utan mesadels av vintern också. Hon är dräktig och tränas inte så hårt.

2-åringen går självklart utan täcke och kommer göra det under hela vintern.

Jag har inget schema jag följer angående täcken... det beror ju på hästen!

Min nordsvensk har redan satt mkt päls och blir redan supersvettig av ett simpelt litet pass på 30 min. Så han kanske ska klippas redan i helgen om maskinen vill fungera. Men detta innebär inte att han kommer ha täcke på sig. Han ska endast spårklippas och senast han var spårklippt var det -10 (eller mer) hela vintern och han gick otäckad hela vintern. Han biter sönder täckena om man lägger på dem :p

Dock är jag sedan snart 2 veckor ägare till ett fullblod. Vi känner på varandra ännu men han verkar inte frusen av sig, så han går mest utan täcke. När han är påklädd så är det ett tunt regntäcke de dagar de regnar mycket (de går ännu ute på nätterna).

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 403
Senast: alazzi
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 232
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 756
Senast: Efwa
·
Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 387
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka