E
ElinaLovgren
Sv: Dags att täcka hästarna?
Nja det var bara rent allmänt.
Hos oss är det tvärtom, och helst i vårt stall. I hållande regn och blåst i flera dagar och de har inte ens regntäcke. Men i stan står de med 300-400 grams inomhus och det är ju verkligen att ta i, absolut. Finns ju sunt förnuft också.
Det är dock väldigt vädligt sällan man täckar för lite. Tror aldrig jag sett en häst som varit för lite täckad i förhållande till sin päls. Snarare att man ser stackare som går övertäckade redan nu..
10-12 grader är rekommenderad stalltemperatur. Då ska hästen inte ha täcke, men många sätter på tjocka täcken redan vid ett par grader lägre.. Säger ju sig självt att det är att övertäcka.
Finns många studier om täcken och hur hästen avger värme. Sen är ju alla individer men jag överlag övertäckar folk sina hästar. Typ "boxgrannen har ju dubbla 200gramstäcken på sin, då har jag det också"
Väldigt lätt också att vi människor lägger på ett extra täcke bara för att VI tycker det är kallt..
Nja det var bara rent allmänt.
Hos oss är det tvärtom, och helst i vårt stall. I hållande regn och blåst i flera dagar och de har inte ens regntäcke. Men i stan står de med 300-400 grams inomhus och det är ju verkligen att ta i, absolut. Finns ju sunt förnuft också.