Dags att täcka hästarna?

Sv: Dags att täcka hästarna?

Det är dock väldigt vädligt sällan man täckar för lite. Tror aldrig jag sett en häst som varit för lite täckad i förhållande till sin päls. Snarare att man ser stackare som går övertäckade redan nu..

10-12 grader är rekommenderad stalltemperatur. Då ska hästen inte ha täcke, men många sätter på tjocka täcken redan vid ett par grader lägre.. Säger ju sig självt att det är att övertäcka.

Finns många studier om täcken och hur hästen avger värme. Sen är ju alla individer men jag överlag övertäckar folk sina hästar. Typ "boxgrannen har ju dubbla 200gramstäcken på sin, då har jag det också"
Väldigt lätt också att vi människor lägger på ett extra täcke bara för att VI tycker det är kallt..

Nja det var bara rent allmänt.

Hos oss är det tvärtom, och helst i vårt stall. I hållande regn och blåst i flera dagar och de har inte ens regntäcke. Men i stan står de med 300-400 grams inomhus och det är ju verkligen att ta i, absolut. Finns ju sunt förnuft också.

ok, Tack!
Då skadar det inte att ha täcke på inne på natten.

Men...Jag tänkte på det att om de sätter päls efter ljus och inte temp, då betyder det att när det blir mindre ljus sätter de mer päls eller:confused:
Om man har täcke då blir det ju ännu mindre ljus på de ställen där man inte vill ha päls..:confused:
Eller?? Kom på detta nu. Eller?? Det är säkert inte så här men teoretiskt sett...Vad säger ni?

Ne skadar tycker jag verkligen inte. Men om du vet att du ska klippa sedan är det mkt mindre jobb om du låter honom gå utan eller bara med regntäcke tills all päls är satt, klipper och sedan täckar efter det?

Ja asså på hösten blir det mörkare och mörkare och de sätter mer och mer päls. Pälssättningen styrs av hormoner (som förmodligen sätts igång/känner av UV-strålning) och signaler som skickas till hjärnan.

Min pålle fick i veckan på sig en tunt termo täcke. Temperaturen har inte stigit över 10 grader på dagarna och ännu kallare på nätterna. (dörrar och fönster står öppna på natten) Hästen har shivering och mår bäst av att hållas varm och nu står han dessutom i sjukhage sen nästen 2 månader och börjar bli lite tunn. Men till helgen skulle det bli varmare plus sol så då blir de tunnare täcke.

Mitt fullblod bor i östergötland, här är det ca 5 grader på morgonen och går sen snabbt upp till ca 10-12 grader dagtid. Han går utan täcke utom de dagar det regnar, då har han ofodrat regntäcke. detta pga att vinterhagen saknar skydd. Han får gå utan täcke tills han satt klart vinterpälsen vilket brukar vara avklarat i början/mitten av november. då blir det täcke när han är klippt sen, använder dock aldrig särskilt tjocka täcken, det räcker med regntäcke alternativt ett mkt lätt fodrat täcke om det är minusgrader.

Mitt halvblod (dock med mkt fullblod i och därav "fullblodspäls"..) går fortfarande utan täcke, vid regn har hon 100g-fodrat regntäcke. Jag bor i Västernorrland.
Temperaturen har senaste veckan varit omkring 7-12 grader, mulet väder men nästintill ingen nederbörd.. Täckena är påslängda på de flesta hästar häromkring.

Oavsett hur kallt JAG tycker att det har varit, så har hästen varit varm och go varenda dag utan täcke :) Nu i helgen åker dock klippmaskinen fram, och sedan blir det 100-200g täcke ute och ett tunnare inne.

-När tycker du det är dags att börja täcka?
Beror helt på hur hösten artar sej. Hade täcke på tjejen då det regnade en hel del nyligen. Min tjej fryser lätt. Och den hage hon hade då hade inga vindskydd.

-Temperatur?
Vanligast att hon fryser och får täcke är mellan +05 och -05 grader. Då är det råast i luften.

-Väder?
Men det krävs regn innan hon får täcke. Jag vill att min tjej får en ordentlig päls inför vintern då hon går ute dygnet runt i vanliga fall.
Nu har hon oxå vindskydds hagar att gå i för att skydda sej mot regnet.

-Månad?
Månad har absolut ingen betydelse. Enbart täcke vid behov.
Spelar ingen roll om det är 20+ eller 20-. Hon fryser inte av bara köld. Det är vanligast att hon blir kall september och oktoer. Men det kan variera efter hur vintern är. Det är regn som påverkar henne. Snön kyler inte ner henne på samma sätt. Då har hon ju fått vinterpäls.

Just som någon påpekade så är det inte ljuset på hela hästen utan hur mycket ljus hjärnan får - alltså kan man hålla ljuset tänt lite längre i stallet.
Jag tycker det tar några "säsonger" innan man får bort mammutpälsen med täcke. Men har man hållt på med täcke ett tag så blir pälsen mindre och mindre för vart år.

Just som någon påpekade så är det inte ljuset på hela hästen utan hur mycket ljus hjärnan får - alltså kan man hålla ljuset tänt lite längre i stallet.
Jag tycker det tar några "säsonger" innan man får bort mammutpälsen med täcke. Men har man hållt på med täcke ett tag så blir pälsen mindre och mindre för vart år.

Precis, det kan ta ngn säsong innan hästen vänjer om sig, t ex om man flyttar den från söder till norr eller tvärtom. Men det handlar inte om vanligt ljus, utan UV-strålning. Vissa stuterier har UV, typ solarium, för att kunna ha kontroll på brunster t ex.

-När tycker du det är dags att börja täcka?
-Temperatur? vid kallare än - 15 grader får varmblodsstoet vintertäcke på sig, kallblodstravarn får aldrig täcke om det "bara" är kallt ute
-Väder? Vid regn/snö/slask får bruden täcke på sig, ej kallblodet
-Månad? Jag går efter hur vädret är, inte hur vädret borde vara :p

Eftersom några av våra hästar går ute dygnet runt fortfarande pga stallrenovering (arab+halvblod) så har de börjat täckas.

När det regnar har de täcken dygnet runt, annars slipper de täcken på dagen och har ofodrat resp.200gr på natten beroende på väder.

Fungerar bra men ska bli skönt att få in dem!

Jag går inte efter några "tumregler" när jag börjar täcka, dvs. månaden, temperaturen och vädret spelar inte så stor roll, utan det är snarare när jag märker att hästen kommer in och är spänd i musklerna eftersom hon fryser. vädret är ju naturligtvis den bakomliggande orsaken men det kan variera väldigt.

nu ha det t.ex. regnat och varit blåsigt i ett par veckor, och därför har hästen också gått med ett tunt fodrat regntäcke under den perioden. soliga dagar går hon utan, för då fryser hon inte heller = spänner sig inte.

bekymrar mig inte så mycket om vinterpälsen, det är ingen tävlingshäst, och hellre att hon blir rejält lurvig än att hon fryser och får ont.

min häst går fortfarande ute dygnet runt och har aldrig täcke går aldrig med täcke på vintern och har aldrig behövt.

och han är ändå Polsk Arab

säger som min ridlärare.

Täckestillverkarna har lyckats vända ett helt folk.

hästar behöver inte täcken det är vi so mtar på dem täcken när vi själva fryser.

jag täckar om hästen är rakad eller har jättetun vinterpäls, kan även täcka med regntäcket i regnvädret men helst hekt utan täcke

Jag bor i Uppsala, vädret är mulet och småregnigt, inte speciellt kallt än.

Mina hästar får täcke när de behöver det, alltså när jag märker att de fryser, aldrig innan och aldrig av annan anledning.
De går utan täcke än så länge och jag räknar inte med att behöva täcka än på några veckor. I valackens fall klipper jag honom när han börjar få för tjock päls och täckar sen.

Tycker det är en väldig hysteri kring det här, folk täckar sina hästar när det inte ens behövs bara för att de själva fryser.

KL

Jag bor i Östergötland och min arab går med ofodrat regntäcke i hagen sedan någon vecka tillbaka, och han har ett vanligt fleecetäcke inne.

När det börjar krypa ner mot 5+ till -5 så åker 200g utetäcket på, och han får stå med 150-200 g inne också.

Mer än -5 så åker det varma täcket på. tror det är 400g eller nåt i det, och samma inomhus. Stalltäcket på ca 400 g som jag inte har hittat ännu dock.

Det är dock väldigt vädligt sällan man täckar för lite. Tror aldrig jag sett en häst som varit för lite täckad i förhållande till sin päls. Snarare att man ser stackare som går övertäckade redan nu..

Håller helt med. Min kommer undvika täcke så länge det är möjligt. Han ska inte klippas för hans päls blir inte extremt lång/tjock.

kl

-När tycker du det är dags att börja täcka?Min har gått med 200g täcke i ngn vecka,har tagit av det ibland när det är för varmt.
-Temperatur?ca 12 grader.Egentligen tycker jag att det är för varmt,hade det varit min förr ponny så hade han varit för varm.Men denna pållen har väldigt tunn päls och jag vill inte att han ska sätta någon tjock päls,17 årig valack som ska igång i tävlingskondis.

både ponnyn och hästen har haft på sig regntäcke i säkert 2 veckor de går fortfarande ute dygnet runt och det har regnat till och från varje dag. just temperatur har inte så mycket med det att göra, hästarnas tillstånd är avgörande om det blir täcke eller ej. de behöver ingen värme utan bara skydd mot regnet.

hästar behöver inte täcken det är vi so mtar på dem täcken när vi själva fryser.
man kan inte generalisera sådär. min häst går inte att rida om hon går otäckad när det är sånt här väder, hon spänner sig så fort det bara duggregnar. då ställer hon sig blickstill och stoppar in hovarna så långt in under magen det bara går, och när hon sen kommer in kan man inte ens lägga handen på henne utan att hon tydligt visar hur spänd hon är och hur ont hon har. ett tunt regntäcke däremot och plötsligt är hon mjuk och avslappnad i ryggmusklerna, oavsett väder.
det handlar inte om att FRYSA, det handlar om att bli BLÖT och KALL på samma gång, iallafall i mitt fall.

sen blir det kanske bättre för damen i vinter, eftersom hon nu kommer ha tillgång till ligghall när hon är ute på dagarna.

man kan inte säga "hästar ska inte behöva täcken!" eller "alla hästar måste ha täcken på vintern!" utan att se till individen. hästar är, precis som människor, olika.

*KL*

Min häst går utan täcke än.
Det har inte regnat på flera veckor, annars får hon ha regntäcke ute.
Tycker det beror på vad det är för häst.
Att det bara är kallt i luften gör inte så mycket tycker jag. Däremot om det regnar och blåser så vill jag ha täcke på hästen.
Sen får jag se hur mycket päls min nya häst sätter, förr om åren har hon sett ut som en nallebjörn, med MASSOR av päls, men då gick hon ute längre på dagarna också.
Vill inte att hon sätter för mycket päls pga om hon blir svettig sen när man rider. Men det återstår att se.

Vintertäcket kommer inte på förrens när det blir några minusgrader.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 403
Senast: alazzi
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 232
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 756
Senast: Efwa
·
Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 387
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka