Dags att så 2014

@Angua - muttra på du.

Jag har 5 grader och regn.
Det är så pass kallt att jag blev orolig för mitt nyinköpta plommonträd som redan står i blom.
Så jag tog en piprensare och gick ut och lekte seminassistent ;). Pillade med piprensaren bland ståndare och pistiller (det är en självfertil sort)
Frukträd och bärbuskar är fulla av knopp men alla humor och bin är som bortblåsta. Det fanns gott om humlor tills det blev snö och kallt vid valborg. Efter det har jag inte sett en enda humla!
Måtte de bara vänta på värme, så de inte dött!

Var på väg att så i landet, men väntar nu på lite bättre tider.

Tråkigt att pollinerarna är borta @tanten :( Vi fick aldrig nån snö men det var många minusgrader en natt. Sen dess har dock många bin och humlor setts till, fjärilar desto färre. Men så har det varit kallare och regnigt också.
Apråpå fjärilar ska det bli intressant att se om ängen i trädgården i framtiden påverkar biodiversiteten. Me hope so! Idag har det ösregnat, så ingen sådd idag. Kanske i morgon! Marken är väldigt blöt och trevlig nu iaf och det är inte så kallt. :)

Och så blev det! Nu ligger fröna och gosar till sig i backen. :) Jag vet inte hur olika frön ser ut men efter att ha öppnat påsen med blåklint och sen tittat i de blandningar jag köpt så kan jag konstatera att det kommer bli mycket blåklint.... :p Kan också berätta att fröna från stor blåklocka kändes som ett skämt, det futtigaste jag sett. De blåste säkert bort nånstans. :p

Är det för sent att sätta frön inne nu när vi kommit in i maj? Hinner det bli något som överlever vintern?
Jag tänkte beställa the-mynta, det är ju en perenn så det kanske inte gör något om den kommer igång sent? Vad tror ni?

Är det för sent att sätta frön inne nu när vi kommit in i maj? Hinner det bli något som överlever vintern?
Jag tänkte beställa the-mynta, det är ju en perenn så det kanske inte gör något om den kommer igång sent? Vad tror ni?
Jag har inte sått ett enda frö än. Ska snart till att pilla ner persilja och grönkål. Samt squashsorterna.
Ute ska jag snart så morötter och spenat. vi har just nu 5 grader om dagarna och noll på nätterna så inget växer ändå. Risken finns att fröna ruttnar i jorden istället för att gro.

Här vill jag inte sätta ut nåt före juni pga risken för nattfrost. Zon IV.

Sant @tanten jag har ju faktiskt inte heller satt ut något på friland än, tänkte inte så långt igår kväll... :o

Idag har det gått iväg en beställning till Impacta - prickig temynta, extra storbladig persilja och såpnejlika på ingång :banana:

Sant @tanten jag har ju faktiskt inte heller satt ut något på friland än, tänkte inte så långt igår kväll... :o

Idag har det gått iväg en beställning till Impacta - prickig temynta, extra storbladig persilja och såpnejlika på ingång :banana:
Såpnejlika! Akta dig!"

Ifall du inte visste - den har en förmåga att bete sig ungefär som kirskål. Där du satt den, där förblir den. Du blir aldrig av med den. Så välj ställe med omsorg :)

Idag har jag fått min fösta jordgubbs blomma! Ska kanske tala om att jag har 3 plantor som bor i pensionärkuvösen.
Dom på friland blommar inte .

Hur har du fuskat ? Min får nog inga bär för den har ingen att "para" sig med,om inte solen kommer tillbaka snabbt och jag får vara bi/hummla.

Hur har du fuskat ? Min får nog inga bär för den har ingen att "para" sig med,om inte solen kommer tillbaka snabbt och jag får vara bi/hummla.
Vem var det riktat till??

Om du menar mig så är mitt plommonträd - Czar - självfertilt. den behöver alltså ingen kompis av annan sort.

Jordgubbar gör bär ändå, utan pollinering.

Jag försår som bara den, lyckades tappa alla mina gurksläkten i golvet precis när det var färdigsått :banghead: så där har jag en lotterisådd med jord och fröer i en och samma låda, hade 5 sorter med 3 krukor av vardera med 4 frön i varje. Vet inte hur jag tänkte, för de ska ju stå på olika ställen... vill minnas att de är mariga att flytta på, hilfe! För övrigt har jag kålen, baljväxterna och sallaterna kvar, plus sötfänkål och diverse kryddor som jag får se om jag ids förså. Har grävt och ogräsrensat som en tok på sistone (har säkert burit 70-80 liter rotogräs till hönsen redan) men fortfarande i helgen var det tjäle kvar längs kanten på trädgårdslandet så jag kan inte sätta ut något alls ännu. Trots fler hyllor har jag förstås akut platsbrist och vet inte riktigt hur jag ska ställa mig för att få plats med allt innan det går att sätta ut... Mitt trädgårdsland är 14*10 m uppdelat i 4 fyrkanter varav det är tänkt att stå växthus i en så det blir tre kvar på ca 3*3,5 m att odla frilandsväxter i.

Okej, här kommer ett erkännande. Jag som inte trodde jag kunde odla något överhuvudtaget, tog ju i rejält från början med mina tomatfrön. Tänkte att några dör iallafall. Men icke.

Plantorna är överallt nu. Har fyllt halva köksbordet, köksbänken, alla fönster, plantor i duschen.. Det är väldigt mycket plantor :cautious: Sååå.. Vi var illa tvungna att börja bygga ett drivhus på stallväggen. Och när jag ändå var igång så förodlade jag vitkål, smörgåsgurka (Äsch, sån knottrig :D) och någon typ av blommor. Och så ringblommor. Ingen aning om hur det här kommer sluta.

Tomaterna har vuxit fint, många av dom blommar. Får dock vänta en stund med att plantera ut i drivhuset, bor i zon 6. Det är dock finväder på gång nästa vecka så då kanske det börjar bli dags.

På tal om det här med att odla pumpa i gödselstacken. Är det bara pumpa som trivs där eller finns det annat som trivs också?

Hur gör man? Köpa pumpafrön och vänta tills det regnar?

På tal om det här med att odla pumpa i gödselstacken. Är det bara pumpa som trivs där eller finns det annat som trivs också?

Hur gör man? Köpa pumpafrön och vänta tills det regnar?
Man stoppar ner frön i skapligt stor kruka (max ett eller två frön i varje kruka). När de vuxit till sig - vilket går snabbt - ioch all risk för nattfrost är över sätter man ut dem.

Jag ska så mina pumpasläktingar på måndag när jag kommer hem från Landsbygdsriksdagen och räknar med att sätta ut dem i första delen av juni.

Du kan sätta squash, pumpa och spaghettipumpa i gödselstacken. De trivs utmärkt.

har för säsongen sedvanlig odlarångest ;) VAAAARRRFÖÖÖÖÖÖR har jag massa annat i livet som tar tid och som gör att jag inte bara kan gräva land och pilla med odlingarna? Va, va? Har inte hunnit göra något på en hel vecka ju! Å så de förbaskade skitlederna som gör att jag inte kan hålla på så mycket som jag vill varje gång.

*försöker aaaaannndaaaaas*

Har en rosbuske som ska planteras i kväll, det får räcka för idag. Och beundra tulpanerna som är på gång att slå ut ;) I morgon ska jag så mer squash. I slutet av veckan och helgen ser det ut att bli sol och vackert så då får det bli mer gjort. Funderar på att hiva ut kålrabbi och fänkålsplantorna i landet direkt, får bygga tunnel åt dem om det blir frostrisk. Behöver pluggboxarna till annat och jag har platsbrist i övrigt. Kålplantorna ska jag börja avhärda i morgon så de kan åka ut snart de med.

@tanten Nu var jag lite ivrig, så innan jag läste här gick jag ut och grävde en bit ner i stacken tills det var varmt, snörde i pumpafrön, täckte och vattnade. Hoppas det kommer upp något. Har plantor precis överallt inne så jag har inte direkt plats att förodla. Nästa vecka är det lovat nånstans kring tjugo grader så jag får hålla tummarna att gödselvärmen räcker till dess..

Att man aldrig lär sig läsa på lite inna! :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Unghästfasoner?

Omröstningar

Tillbaka