Dags att så 2014

har för säsongen sedvanlig odlarångest ;) VAAAARRRFÖÖÖÖÖÖR har jag massa annat i livet som tar tid och som gör att jag inte bara kan gräva land och pilla med odlingarna? Va, va? Har inte hunnit göra något på en hel vecka ju! .

Så som jag håller med!
Jag besväras av arbete. Tycker det är totalt onödigt just nu.

men va faan.
Sådde grönkål och grobarheten var "skaplig" enl påsen.

Nu har det gått några dagar och det har kommit upp MASSOR redan. Tror baske mig vartenda förbaskat frö har grott. Inte alls planerat eftersom jag ska vara bortrest i tre dagar. Kan inte ställa dem svalt och mörkt eftersom de redan kommit upp och jag kan inte vattna på tre dagar.Behåller plastfolien på och hoppas på det bästa.

Samma med kryddtagetes som jag sådde på skoj eftersom det egentligen är för sent. Kom upp på två dagar.

Måndag - det blir stora så- och trädgårdsdagen. Har tagit semester för att vila upp efter tre intensiva dagar i Sandviken. :)

Blir avis på odlingsresultatet. Tror jag har 5-6 plantor endast av rudbeckia efter en hel påse med måååånga frön... är väl dags att plantera ut dem snart dock och hoppas de tar sig och sedan även fröar av sig!

Sedan jag sådde ängsfröblommor på friland har det regnat MASSOR. Det har kommit rediga störtskurar varje dag. Så det har iaf inte regnat konstant, men rejält med skurar. Marken på tomten är dock väldigt genomsläpplig och sandig så jag hoppas på det bästa. Det har iaf börjat gro på de områden där jag sådde, det syns mycket tydligt. Främst klöver. Kan dock inte avgöra om det är en effekt av att jag krattat omkring och vilande frön fått fjutt, eller om det är frön från mina påsar... :p Ska också åka bort, till att börja med i två veckor. Kommer bli mycket intressant att se om nånting trevligt tagit sig när jag kommer tillbaka!

operation avhärdning av plantor har börjat. Pluggboxarna och rosmarinen åker ut på trappen, resten kör jag latvarianten på och öppnar fönstren. Brukar fungera bra.
Snart så!

Varit hemifrån tre dagar och kommer hem till en armé av zucchini! Heja heja! Det kommer bli så bra i min odlingshög i hagen :)
Så nu planteras de om i småkrukor, flyttar ut på balkongen och förbereds för det stora äventyret i stallet.
Det har även blivit fullt i rädis-hinken. Måste gallra (jag hatar att gallra, vill ju ha alla plantor :p)
Min balkong är snart en djungel, kommer bli underbart i sommar! Men mina fina vindor verkar ha dött.. Till och med svartögonen är ledsna.. Hoppas de återhämtar sig, annars får jag väl börja om och hålla tummarna att de hinner växa till sig

Jag har satt alla de frön som jag tänkte driva upp inomhus ute i odlingslådor istället, jag vill ha plats att skära limpa på bänken i alla fall - snacka om att ha för litet kök :meh:.
Kan det vara ett argument till maken att vi måste bygga ut köket tro...:angel: eller investera i en växthus :up:.

Måste man gallra persilja och dill? Sa jag att jag inte har gröna fingrar eller kunskap ?! (och här skulle det vara en glad smiley om jag haft några)

Nu är det tillräckligt varmt bestämde jag mig för och drog ut broccoli och vitkål som jag förkultiverat i en pallkrage. Jorden tog tyvärr slut så måste inhandla nytt idag och då ska jag sätta ut förkultiverad purjolöl och så morötter och rödbetor. Har även mangold, brytbönor och lite annat jag vill sätta ut. Herregid, minapallkragar räcker inte till :D

Har även flera tomatplantor, paprikor och chilis som nu fått flytta ut i "växthuset" (ett sådant där för 149 kr på rusta med plastöverdrag typ). Inomhus ligger det gojibär, timjan och rosmarin och gottar sig i minidrivhuset.
Funderar på att köpa ett riktigt växthus men funderar på var den skulle få plats, tomten är bara 500 kvm :grin:

Känns som att jag kanske tagit mig lite vatten över huvudet :angel:

Nya upplevelser.
Hög tid att förkultivera squashen. Öppnar fröpåsen och den är TOM!

Mejlade Impecta - få se om de sänder ny påse.

Min finaste ampeltomat har börjat trycka ut en liten liten tomat, som en ärta ungefär. Den första från i år! Hoppas det blir många till.

Hur ska jag göra med flytten till växthuset? Hade ju liksom tänkt plantera ner dom i min fina bänk jag byggde där inne. Måste man släpa dom ut på morgonen och in på kvällen? Vi pratar ungefär tjugo stycken tomatplantor i tioliters hinkar och burkar.

Sådde kryddtimjan, blåklint och ringblomma i söndags. Igår hade redan en hel del timjan börjat kika fram :) ! Hittills verkar det vara ett bra år för växter, tror jag? Milt och blött, och nu ska det ju bli varmt och soligt också.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka