Dags att så 2014

@tanten Impecta är livsfarligt! Jag kan lätt plocka ihop fröer för flera hundra innan jag inser att det inte finns en chans i världen att de får plats på min lilla balkong..

just nu är jag sugen på att köpa en liten bärbuske, typ jätteblåbär eller nåt, och ha i en stor kruka på balkongen. Men då måste någon av de andra bort och det vill jag ju inte :p

Jag bor långt norrut så här har odlingssäsongen inte riktigt kommit igång ännu. Dessutom är jag för lat för att driva upp plantor inomhus så jag sår bara på friland. Brukar inte vara något speciellt jag sår, mest vanliga grönsaker som sallad, morot, ärter, rödbeta o.s.v.

Men i år har jag tänkt prova på något nytt, nämligen kålrabbi :) Har av någon konstig anledning kommit på att jag vill pröva det fastän jag aldrig ens smakat en kålrabbi :D Har någon här odlat det någon gång eller åtminstone smakat, är det värt att odla?

Hoppas även att jag får tag på en liten tomatplanta (ampeltomat) i år som jag kan ha i mitt miniväxthus :)

Kålrabbi är supergott och lättodlat. Har en hel pluggbox full med lila kålrabbi som ska ut när de närmaste frostnätterna är över. Blir krispig grönsak med mild smak som är god både rå och i grytor, wok tex.

Är väldig oorganiserad i år. Har spets och savojkålsplantor och några blue hubbard och gurkplantor inne, så broccoli, kålrabbin och fänkål. Ska så sommarsquash två sorter i helgen. Mejram har börjat titta upp, funderar på grekisk oregano också, har kungsmynta men den är bara god färsk, inte torkad.

Ute har jag sått sallad, rädisor, spenat, majrovor, lök, jordärtskockor och en del potatis, bondbönor men jag ligger efter med rensande och fixande (jävla kirskål!) eftersom jag gör om kryddlandet och fixar en rosenrabatt också utöver lite annat. Jag sa att jag var oorganiserad va?
Så ska jag göra en gurklist. Och meja ner hallon som inget ger och täcka med presenning. Och lite annat smått och gott :)

Jag blir ju hungrig av att läsa vad ni odlar därhemma :p

Köpte fler petunior på marknaden idag. Kommer nog bli bra i min bollkruka!

Alla mina klätterväxter på balkongen ser ledsna ut. Tror de fryser på nätterna.. Hoppas de tar sej igen snart! Annars får jag börja om

Jaha, när planterar man ut sina miniplantor av rudbeckia då? :) Det var ju minusgrader förra veckan en natt men det hotet borde väl vara över nu verkar det som... Ska jag?

Jaha, när planterar man ut sina miniplantor av rudbeckia då? :) Det var ju minusgrader förra veckan en natt men det hotet borde väl vara över nu verkar det som... Ska jag?

Ha en backup plan. Risken finns ju för minusgrader om nätterna ett tag till, men det går ju att täcka i så fall, ex med bubbelplast, fiberduk eller liknande.

Ha en backup plan. Risken finns ju för minusgrader om nätterna ett tag till, men det går ju att täcka i så fall, ex med bubbelplast, fiberduk eller liknande.
Usch på er.

Jag bor i svealand, zon 4, men räknar med att ha risk för nattfrost åtminstone tre-fyra veckor till.

Vi har ett långt land...

Jag bor på relativt hög höjd och zon fyra, tror jag. Men i närområdet växlar det mellan zon ett och fem beroende på var man befinner sig i förhållande till Vättern. :p vi har mer inlandsklimat med mer snö och även mer värme än stan som har mildare vintrar och mer kustlikt klimat. tack vare skydd från skog runt tomten har jag väldigt gynnsamt klimat i trädgården jämfört med mer öppna tomter i närheten som ligger mitt på en åker, men det förtar ju dock inte risken för nattfrost helt... Så de får nog bo inne ett litet tag till. :)

Ska beställa lite fröer (från Impecta som nämndes ovan :) ). Det blir kryddtimjan, lavendel, ringblomma och gammaldags blåklint. Hoppas att jag - odlingsnovisen - kan få det till att gro i min rabatt :) ! Och snart planerar jag att sätta ut mina pumpaplantor också, under fiberduk för säkerhets skull.

Dagens fråga! Det börjar bli dags att kasta ut lite ängsfröer här nu. Ska jag passa på nu när det är lite småregnigt kommande veckan eller vänta på varmare väder? Det ska inte bli minusgrader, prognosen säger 5-13 grader och varierat väder. Är väl bra om marken är lite fuktig?

Jag bor på relativt hög höjd och zon fyra, tror jag. Men i närområdet växlar det mellan zon ett och fem beroende på var man befinner sig i förhållande till Vättern. :p vi har mer inlandsklimat med mer snö och även mer värme än stan som har mildare vintrar och mer kustlikt klimat. tack vare skydd från skog runt tomten har jag väldigt gynnsamt klimat i trädgården jämfört med mer öppna tomter i närheten som ligger mitt på en åker, men det förtar ju dock inte risken för nattfrost helt... Så de får nog bo inne ett litet tag till. :)

Låter som vi inte bor alltför långt ifrån varandra, vi har zon 5 här (även om vi bor vid Stråken så stora delar av trädgården går nog som zon 4) Mina plantor får bo i fönstret ett tag till. Har en fikonbuske ute som är inbäddad i bubbelplast som jag hoppas klarat frostnätterna vi har haft nu, men den vill börja växa så den kunde inte vara kvar i källaren.

Fröerna skulle jag kasta ut nu när det regnar igen. Prognosen ser ju lovande ut vad gäller att hålla sig på rätt sida nollan, även om det inte är så varmt.

@Chili Jag hade nog passat på om någon dag, när det kommit ännu mer regn. Marken blir lite mjukare och inte lika stor risk att fröna spolas bort direkt i nästa skur.

Vad tycker ni jag ska sätta utanför stalldörren när penséerna och påskliljorna gjort sitt? Har en stor lerkruka precis utanför stalldörren. Har satt dahlia i småkrukor på väggen, ska jag kanske nöja mej med bara ringblomma och/eller atlasblomma? Gulorange och rosavitt ihop, kan bli fint kanske.

Funderar på att så idag, nu vankas det 20 grader varmt och sol i slutet på nästa vecka. Var iväg och utökade mitt frösortiment så nu har jag ängsblandningar från tre olika företag samt kompletterar med prästkrage, stor blåklocka, kornvallmo, rölleka "Cerise queen", blåklintsmix och spånadslin. :) Av mamma ska jag få en himla massa aklejafrön också. Hade tänkt beställa från Pratensis men det blev aldrig av, så får hoppas det är trevliga blandningar nu. De skriver ju tyvärr inte på påsen vad den innehåller...

Det syns dessutom mycket tydligt att jag rensat bort och härjat på en del av ytan men inte där jag tänker mig potatisland i framtiden. I potatislandet växer det nu lupiner till tusen trots att vi harvade förra året och allt låg och solbrändes under den varma sensommaren/hösten. :p Men de kan väl få stå där och svaja tills det är potatisdax nån gång i framtiden... Förstår inte hur folk inte kan få lupiner att ta sig. De överlever ju vad som helst. :p

20 grader och sol låter trevligt, här säger de max 15 och regn *muttrar*

Har rensat klart det sista i kryddlandet, kirskål kan var irriterande, men jag HATAR kvickrot och revsmörblommor :rage: :rage: Har grävt rätt djupt och rensat noga så får vi se vad som händer. Hela perennrabatten är övertagen av kvickrotshelvetet eftersom jag inte kunde gräva ordentligt förra året. Planen är att gräva ordentligt i år och möblera om lite, bara kroppen inte gnäller för mycket. Fått kantstenar på plats nästan överallt, ska hämta ett till lass i morgon, använder gamla tegelstenar med markduk under, gillar hur det ser ut.

Behöver ägna min energi åt grönsakslanden igen, få ut sockerärtorna och lite annat som morötter och så. Kunnat skörda ruccola och lite lökblast från några kvarglömda lökar, alltid trevligt. Kålplantorna och squash och gurka trivs fintfint inne än så länge, tänker fega ett tag till innan jag vågar plantera ut dem. Ska göra en gurklist till gurkorna tänkte jag, färsk hästskit är ju ingen bristvara här direkt ;)

kl

När kan jag plantera ut luktärterna som jag drivit upp inomhus? Skotten är ca 15 cm och jag bor i varmaste zonen. Hur mycket "klätteranläggning" måste de ha, det är mot en teglad vägg på en balkong de får stå tänkte jag.

@tanten
Samma här, 5 grader och regn.. Usch och fy!

Men penséerna verkar gilla det, de ser piggare ut än på länge.
Och nu har jag planterat solros och zuccini. Petat ner clematis och blåbär (köpt på botaniska trädgården i Göteborg), ska bli spännande att se om jag lyckas!

kl

När kan jag plantera ut luktärterna som jag drivit upp inomhus? Skotten är ca 15 cm och jag bor i varmaste zonen. Hur mycket "klätteranläggning" måste de ha, det är mot en teglad vägg på en balkong de får stå tänkte jag.

Mina luktärter har haft spalje men ändå behövt bindas upp för att hitta rätt och inte lägga sig. Tror inte bara en tegelvägg räcker? Kanske lite snören kan hjälpa till som de får klättra i, det syns ju inte så mycket heller.

kl

De måste ha något att snurra fast sina tentakler på. De har inte sugkoppar.
Snören eller ett nät.

Tycker du skotten blir långa så mår de bara bra av att toppas.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka