Dags att så 2014

Sv: Dags att så 2014

jag bukaar plantera om dem så att bara ett bladpar är ovanför jord. oduglig vinglig stam får bli rot istället

Idag har jag sått vaxbönor, vit pumpa, gul squash och gurka. Jag är lite sen, jag vet, men jag har varit bortrest och det hade inte varit någon poäng att så dem innan och sen ändå inte kunna vara hemma och vattna.
I vanlig god Gabbiordning har jag slängt ut allt på balkongen trots att vissa enligt påsen vill ha en dygnstemperatur på 15 grader. Jag tänker att det NÄSTAN är det? Vet inte om jag orkar släpa in 40 krukor på natten? Eller hade ni tagit in gurkan och låtit de övriga stå kvar?
I fönstret har jag en uppsättning flamländsk potatis som ligger till sig och ska få skott.

Egentligen borde man kanske ta in.

Jag slängde ut alla mina växter igår, tröttnade på sorgmyggeinvasionen.. Ska erkänna att jag är livrädd att de ska dö, men samtidigt känner jag inte för att släpa runt på klätterväxterna mer nu. Hoppas de överlever, annars får jag väl driva upp mer (eller något annat). Glömde en brudorkidé ute i natt, den ser lite ledsen ut nu men kanske klarar den sig ändå. Jag var i och för sig redan på väg att vårda ihjäl den..
Har införskaffat en ny kruka till balkongen och köpt en stor säck jord, så nu ska här planteras!

Någon som har koll på om man kan rota petuniasticklingar nu? Ville ha flera i samma färg och tänkte prova ta sticklingar, men så slog det mig att jag kanske inte hinner få några fina plantor i år. Eller de kanske är ettåriga? Ska erkänna att jag har noll koll på blommor.

Jag hoppar in i tråden också... Har ett litet trädgårdsland som jag försöker göra något av.

Förra helgen satte jag ut nya jordgubbsplantor.
Idag har vi petat ner sättlökar, sått purjolök och morötter plus petat ner några potatisar direkt i landet.
Sen har jag några minidrivhus på g inne, med blomkål, squash och pumpor i olika former, storlekar och färger...

Jag är tämligen grön på trädgårdsodlingar, men några mindre erfarenheter har jag - t.ex lyckad odling av squash och pumpor.

Idag har jag införskaffat mig nio st pallkragar:-) Aldrig odlat i pallkragar men kommit underfund med att det skulle nog passa bra här då katterna gärna använder rabatterna som toa:-(

Tänkte täcka över pallkragarna innan grödorna växt till sig sen blir det förhoppningsvis så tätt bland de så katterna inte hittar en fläck att gräva på..

Jag har tänkt att ha 3 kragar på höjden. Hade tänkt odla tidiga jordgubbar i en, en senare sort i en annan och potatis i en. Längst en långsida på varje pallkrage hade jag tänkt ha en spaljé med sockerärtor..vad tror ni om detta?

Ska beställa jord från kommunen som kommer i storsäck. De har matjord och toppdress som består av matjord och sand. Vi ska beställa toppdress till gräsmattan. Min fundering är om det skulle funka med toppdress i pallgragarna också, ifall det blir för kraftigt med bara matjord??

Tror egentligen inte du behöver så högt som tre pallar högt för jordgubbar, om du inte tycker det är snyggast eller bäst arbetshöjd. Jag har jordgubbar i en krage bara, och sådant som behöver mer jord som potatis och pumpa i två och tre höga kragar.

Har inte läst några andra svar i tråden, men tänkte hoppa in och säga att jag ska försöka odla Halloween-pumpor (ja, det heter de väl inte, men säger man så så vet alla vad det är ;) ) i år för allra första gången. En kollega påstår att jag är jättelätt (nästan FÖR lätt och att de sprider sig överallt) bara man gödslar ordentligt. Just nu är de på fröstadiet i mitt fönster. Jag planterade dem för ett par dagar sedan så vi får väl se när de, förhoppningsvis, ploppar upp :)!

Nu har jag tagit tag i växthuset. Trots att det är litet bestämde jag mig för att göra i ordning halva till att börja med. Jag började med att gräva upp gödsel från långt ner i gödselstaden och blanda den gamla jorden. Jag tyckte inte det blev jättebra, det var fortfarande mycket bajsklumpar i gödseln. Jag äger ingen grävgrep heller, utan försökte blanda med spade. Sen hämtade jag massor med gödselvatten, ca 200 l/kvm, och blandade med jorden. Det såg riktigt bra ut då! Ovanpå det ställde jag allt jag förodlat, och så fyllde jag på med sådär 5 cm köpejord överst. Jag satte även lite rödlök. Nu finns det alltså gurkor (om jag inte råkade torka ihjäl de plantorna :o ), squash, chili, paprika och tomat. Tomatplantorna var väldigt små och ynkliga, hoppas de tar sig. Och så sallad och rödlök då, och så ska det bli lite örter med. Nu gäller det bara att jag kommer ihåg att vattna....

Har inte läst några andra svar i tråden, men tänkte hoppa in och säga att jag ska försöka odla Halloween-pumpor (ja, det heter de väl inte, men säger man så så vet alla vad det är ;) ) i år för allra första gången. En kollega påstår att jag är jättelätt (nästan FÖR lätt och att de sprider sig överallt) bara man gödslar ordentligt. Just nu är de på fröstadiet i mitt fönster. Jag planterade dem för ett par dagar sedan så vi får väl se när de, förhoppningsvis, ploppar upp :)!
Pumpor är lätta, ja. Men de kräver utrymme...
De vill ha mycket näring, mycket vatten och mycket sol. Växer som attan på gödselstacken - hett tips... :D
Jag har aldrig varit med om att de sprider sig, däremot breder de ut sig ordentligt.

@ameo kanske man skulle slänga ut lite frön på gamla delen av stacken och se vad som händer :D om inte annat blir stacken lite finare

@ameo kanske man skulle slänga ut lite frön på gamla delen av stacken och se vad som händer :D om inte annat blir stacken lite finare

Jag tror jag följer trenden att sätta pumpafröna i gödselstacken :D så kan vi se sen vem som odlat Sveriges finaste hästskitspumpa :p.
Förra året satte jag pumpa i en pallkrage... dom 3 fröna växte som tokar och tog över hela pallkragen och en stor del av gräsmattan - det gör jag inte om... O_o

KL

Det börjar ta sig här hemma :)

10271489_10152086678402012_4858724675733343876_n.jpg

1800260_10200809270512998_1230264209923120961_n.jpg

Måhända inte sått, men balkongen börjar ta lite form. Jag har fortfarande kolonilotten men det känns på något sätt konstigt att lägga ner pengar på den när vi är så inställda på att flytta om bara några månader. Man vill ju ogärna gräva upp potatisen och ta med den...

Än så länge känns pumpor väldigt lättodlade! 8 av 10 frön har grott, och den största plantan är nu ca 15 cm hög (den kikade upp på långfredagen). De växer verkligen som monsterväxter... :)!

Undrar när man kan plantera ut dem? Jag bor i norra Skåne...

Jag har beställt årets fröer men det kommer ständigt mail från Impecta.
Nu senast purpurröda sockerärtor.

Vill ha! Men det verkar löjligt att beställa en enda påse....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka