Dags att så 2014

Sv: Dags att så 2014

Jag har startat en egen gödselstack i stallet. Här ska göras bra tomatjord! :D
Mockat i hagen och lagt allt i en hög i solen. Kommer kanske täcka det med halm och en presenning eller bara låta det ligga. Tänkte kanske plantera några tomater direkt i den och se vad som händer :D

För att stacken ska brinna är det viktigt att den inte blir för torr. Blir det för torrt så får du helt enkelt vattna den! Maskarna gillar inte heller torka.
Jag brukade norpa alla daggmaskar som krupit upp efter regn och slänga dem på dyngstacken - i "lagringshörnet". Var det torrsommar kunde man se små maskbäbisar på väg upp över kanten till dyngplattan.

halv knapp
Apropå katter, hur i helskotta gör ni för att hålla undan kräken (pälsklingarna) från era krukor? Våra katter tycker att det är mumsigt som bara den med ... tja, allt som växer :meh:

(Och när man har vaktat på dem tillräckligt länge och tror att inget ska ske ... då BAM!)

kan meddela att myntan till sist tog sig.

Mitt stora misstag är att jag varit slarvig när jag märkte sådden. Så jag har lite plantor där jag inte riktigt vet om det är gurka eller solros. Blir väl att se efter så småningom. tomat är i alla fall lätt att känna igen.

De enda växter min katt gillar är några spretiga gräsliknande växter här i sovrumsfönstret. Dem biter hon ner och äter upp. Nu har jag ett gäng krukor med öppen jord i ett annat fönster med mina rudbeckior (som för övrigt börjat gro!) och de får vara ifred. Vet inte riktigt vad man skulle göra om katten var på dem... Hon har haft sina idéer om andra saker i inredningen och det är ju nästan omöjligt att ändra hennes beteende. Det enda som funkar är att hon får gå ut och vara utomhus så mycket som möjligt.

Jadu.. Jag har en bänk med alla odlingar på, och katten tycker ju att det är hennes. La några plankor över med lite lagom mellanrum. På så sätt får växterna ljus och katten kommer (nästan) inte åt att pilla med växterna. Det har funkat hyfsat.
Men sambons katt tycker ju jorden är det roliga, att krafsa runt jord och plocka ut större bitar av tex torv är ju det bästa som finns. Helst ska man ta med halva krukan till sängen med, så matte helt säkert inte ska kunna sova bekvämt. :cautious:

Jag har alltid en stor kruka kattgräs framme, den brukar också vara poppis att greja med. Fast där gräver hon inte så mycket. Bara bär runt på gräset och lämnar lite här och var. Kattskrälle. Tur hon är söt i alla fall.

Vad har ni för katt-skrällen :p
Min ter sig ju väluppfostrad i sällskapet... :angel:

Mina tomatplantor har nu blivit långa rangliga stackare, ska jag fylla på jord i krukorna? Jag har planterat i ganska höga smala krukor och kan nog fylla på 5-6 cm jord.
Dessutom blommar min chili för fullt, men det verkar inte bli frukter av dom - vad gör jag för fel??

Om plantorna har för dåligt med ljus blir de rangliga. Prova att låta nedre delen av stjälken komma längre ner under jord?

Håller med Maira om tomaterna.
Själv har jag precis fått upp mina till 5cm så dröjer ännu ett tag

Sen chillin, den behöver pollineras för att ge frukt (=blommorna behöver "pussas", jag brukar använda en gammal pensel o dutta runt bland blommorna när de inte står ute bland bina).
Är lite avis, mina är långt ifårn att få första blommorna men om det kommer blommor nu så lär jag knipsa bort dem då planotrna är så små ännu (haft oflyt o dåligt med sol i vårat fönster pga en stor björk...)

Nu har det grävts avloppsrör i min trädgård och den ser ju därför ut som fan nu... :p Hur ska man göra med gräset? Bör jag så den grävda ytan med gräsfrö? Är lite orolig att det ska bli en remsa med annorlunda gräs jämfört med det som är på resten av gräsmattan...

För att stacken ska brinna är det viktigt att den inte blir för torr. Blir det för torrt så får du helt enkelt vattna den! Maskarna gillar inte heller torka.
Jag brukade norpa alla daggmaskar som krupit upp efter regn och slänga dem på dyngstacken - i "lagringshörnet". Var det torrsommar kunde man se små maskbäbisar på väg upp över kanten till dyngplattan.

åh, i trädgårdsmåndag stod ena programledaren och grävde runt i brunnet hästgödsel med händerna och såg helt salig ut. och så visade han hur han skulle göra mer brunnet gödsel snabbt och effektivt :)

kl

Jag ska så slätbladig persilja, har blötlagt fröna och införskaffat såjord men ska man peta ner ett litet frö i varje liten kruka eller hur gör man? :o

Mvh
/Rookie i örtagården..

Åhå jag får leka humla alltså ;) Jag har provat lite, men jag var nog inte tillräckligt duktig humla.... jag går på´t igen :)
Bzzzzzzz.......

Jag älskar slätbladig persilja :d
Jag brukar så den på friland, men då tar jag fröna och strösslar ut dem på en lämplig yta sen toppar jag med lite jord bara och vattnar en smula - dom är härdiga rackare, kommer alltid upp utan pyssel ;)
Var inte för noggrann är mitt tips :angel:

I år inväntar jag att dom ska gro, jag sådde i höstas redan.... det är ett test för att se om fröna klarar en vintervila ute och sen gro vid rätt temperatur :)
Vitlöken i samma pallkrage har redan börjat komma upp...

kl

Jag ska så slätbladig persilja, har blötlagt fröna och införskaffat såjord men ska man peta ner ett litet frö i varje liten kruka eller hur gör man? :o

Mvh
/Rookie i örtagården..

Varje frö blir en stängel, så lägg ut ett lagom glest lager med frön. Blir det för tätt så blir det en tuva du kan dela. Snåla inte med fröna, det är mitt tips.

jag har själv gått fram som ett vildsvin i trädgården när jag grävt upp en vresros. Så här är gräsmattan ful där. Jag är galet sugen på att plantera in något annat än gräs där jag fått bort svålen för jag börjar bli mer och mer negativt inställd till gräsmatta. Det är ju tydligen det sämsta man kan ha ur miljösynpunkt. Inga blommor för pollinerarna och sen klipps det med bensinslukare. På tudortiden hade de tydligen romersk kamomill och jag såg att engelsmännen har kommit på en bra örtblandning av låga tåliga örter att ha i parker istället för gräs.

Annars är det härligt att säsongen verkligen kommit igång igen.
Jag går iof och blänger surt på min torra bruna kvist till blåregn, speciellt efter att se sånt här; http://www.telegraph.co.uk/gardenin...s-to-see-wisteria-in-bloom.html?frame=2875798
men alla rosorna jag planterade förra året ser ut att må bra. Jag har sått viol, riddarsporre, kamomill, temynta, salladslök, tomater, kronärtskocka, squash, höstvädd och rosenskära inne. Mandelblomma ute. Sen går jag och kikar efter gullvivorna jag sådde ute i höstas. physalis har jag misslyckas med och riddarsporrarna och violerna är tröga som tusan. Idag ska jag så rosenböna och gurka inne, morot bondböna och rotpersilja och lite fler mandelblommor ute.
Är det dags för dillen än? Sen ska jag utöka min örtrabatt för där ska salladslök och luftlök jag får från tanten få plats. Stora planer med andra ord :D

Fortsätter...

Nu har jag sått lejongap, tagetes och borsnejlika inne och ute på bron frostfritt står ringblomma, blåklint, persilja och dill och väntar på rätt temperatur för groning, eftersom de hör till de växter som ska kunna höstsås. Jag skulle vilja ställa dit kronärtskockorna också men saknar hyllor. Kronärtskockorna brukar inte överleva så jag har inget hopp om årets heller, men desto viktigare att få fram dem så jag kan kolla. Familjen är på väg till fjälls så när jag blir ensam kan jag röja runt med jord och krukor hur mycket jag vill! För att hinna ogräsrensa en gång brukar jag försöka förså i princip allt, så jag är lite sugen på att sätta igång vissa kål och sallater men det är nog för tidigt ännu.

kl
Ni som kan något, mina tomatplantor är sladdriga saker som böjer sig (3-4 cm höga) stått för ljust? Hur räddar jag stackarna?

Brukar snarare vara att de stött för mörkt när de blir rangliga - de sträcker sig mot ljuset istället för att bygga stam.
Har samma problem med mina hemma och får ge den stöd, innan första omplanetingen använder jag färgglada sugrör och lite ståltråd :) Har bara ett fönster hemma o det i väster läge - mer ljus till dem så blir de mindre rangliga

Har precis beställt vitklöverfrön i hopp om att få till en ordentlig och grön gräsmatta i framtiden.
Värdelöst att bo på sandjord där vattnet rinner rätt igenom utan att ge gräsrötterna en chans att tillgodose sig av regn eller annan fukt. Klöver ska ju tåla lite torka, om inte annat är det grönt när det andra gulnat.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka