Dags att så 2014

Sv: Dags att så 2014

Zebratomater eller tigertomater (Solanum lycopersicum "Tigerella").

HTTT_Heirloom-Tomatoes-Tigerella_lg.jpg

Senast ändrad:

här gror det som tusan! Roligt.
smultron, tomater och andra små skott.
Dock ingen action på myntan ännu...
hoppas det kommer igång snart.

De övervintrar!!

Jag har flera krukor som står ute i en pallkrage, nödtorftigt skyddade med lite ris. förra året hade de inte ens ris - de överlevde ändå. Tror faktiskt de övervintrar bättre ute än inne.

De är örter och vissnar ner på hösten och kommer med nya skott på våren. Släng inte!!!

Nä, de frös ihjäl.. Rötterna dog. Jag glömde de ute i små små krukor utan någon som helst isolering, sen kom massor med regn i krukan och frös till is.. De hade haft en chans om jag bara ställt dem ihop med de andra övervintrarna på balkongen.. Men just nu luktar de bara ruttet och har i princip inga rötter kvar. Försökt plantera om dem men usch vad de stinker!

Men hoppet är det sista som dör, så jag tänker låta dem stå kvar ett par veckor till. Vem vet, mirakel har hänt förr :D

kl

Jag har helt ogröna fingrar men blir så inspirerad av er andra.
Nu har jag sått persilja,ringblommor och borstnejlika ? tror jag den hette.

Men nu behöver jag hjälp,är det någon som vet hur man sår pelargon frö?
En av mina egna pelargoner har fröat och jag har sparat,men hur gör jag nu?

Kl*

Här växer det så det knakar, basilika, persilja, dill, gräslök, plocksallad och krassen är det som kommit längst. Krassen har vi resan skördat, gick på 4-5 dagar, vilket jag hade räknat med. Nu har även ett av tre satta paprika frön grott och funderar på när jag ska plantera om och hur stor kruka den vill ha?

Blir en beställning på mynta, timjan, chili och lite annat kul nu i helgen/veckan :) odlar inomhus så tyvärr blir det lite begränsat. Nu har jag problemet att jag inte vet hur fönsterbrädorna ska räcka till :O tänkte bygga en fönsterhylla till köksfönstret att ha kryddörter i och ha resten i vardagsrummet. Någon som byggt fönsterhylla och har bilder eller kanske tom en beskrivning hur ni byggt?
Funderar också på vilken bredd man behöver ha på hyllplanen?

Köpte en såndär liten växthushylla som finns precis överallt just nu när köksfönstret blev översvämmat av krukor. Håller till på köpet kattskrällena borta! :up: Kanske inte världens snyggaste, men kan ju vara ett alternativ att driva upp växterna i i alla fall?
716001-jpg.jpg

*kl*

Idag har jag äntligen fått tummen ur och planterat mina frön i pluggboxen och mina basilikor (genovese, thai och kanel) i kruka.
Idag beställde jag en jordgubbstunna också för en mer praktisk jordgubbsodling.

i pluggboxen blev det mest bara prydnadsblommor som ringblommor, kornblomster och sommaraster.

Satte lite vattenmelon på försådd också.

Jag som inte skulle odla så mkt, ju...

Är det inte svårare än så? :o

Det AR sa enkelt... mina lat jag dra i vatten dock ett par timmar innan jag petade ner dom... de forsta fron jag nansin planterade... dom pelargonerna ar 3 ar gamla nu och har bestamt att det ar var, sa vissa blommar... :o (ar inte riiiiktiiiiigt riktig var har an...)

Kan jag sa kan du!

Mvh Bew, som trock ner pumpafron i blomkrukor och nu har renegadepumpaplantor som forsoker ta over koket.

*kl*

Är det någon här som provat att odla vinbärstomater?

Verken jag eller sambon är särskilt förtjusta i tomater, men vi försöker ändå vara nyttiga, de här är ju så små så de går ju att ha hela i sallader o liknande, men skulle vilja veta om någon smakat dem, så de är goda också (för att vara tomater då).

Idag åkte det ner rudbeckiafrön i krukor! De vill ha 20 grader varmt enligt påsen tills de kan utplanteras... men måste de stå i fönstret? Jag har ingen bra plats egentligen, men kanske kan bygga in dem bakom andra växter så de kan stå vid panoramafönstren (hundens utkikspunkt). Hoppas många vill gro! Mamma sådde på friland förra året och fick upp 3 st från en hel fröpåse, hoppas det funkar bättre när man följer instruktionerna på påsen. :D

Nu är förresten min brunn borrad, och till på köpet är marken helt dammig av stenmjöl! Det är ju jordförbättring men det räknas väl inte som gödning? Har kört bort några kärror rent stenmjöl som kan vara bra att ha i framtiden men det är ju en del som får krattas ut i jorden också. Det betyder att jag kan så min äng så snart jag känner mig klar med förarbetet! :)

Är det minerogena bergarter så ska det vara jättebra som jordförbättring! I mitt jobb är jag ibland ute med bergsborror och de på kontoret tigger om att man ska ta med borrkax tillbaka i påsar till dem :D (Nu gör jag aldrig det eftersom jag jobbar med förorenade områden och sån jord vill man nog inte ha i sina odlingar ändå, men är det rent ska det tydligen vara jättebra).

Ja, jag vill bara inte att den marken ska gödas. Men just mineraler är ju mer nånting som ger friskare blommor och mer intensiv blomning än att näringskrävande växter trivs. Fast jag blir osäker, även om jag vet att det inte är NPK-gödning liksom.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka