Dags att så 2014

Sv: Dags att så 2014

Tänkte anlägga ett tillfälligt land (bara för i år) till potatis,majs och pumpa.hur för jag sett lättast? Vi har typ bara sand i trädgården.

Haha :D Du fick inte känslan av "jippie, här kommer en nybörjare - dax att sälja på h*n hela sortimentet av onödiga prylar"... :p.

Jo, nu när du säger det så :)
Inte alls otroligt att så var fallet.

Dock blev jag orolig eftersom jag odlar i krukor och inte har ett land med maskar och grejer. Därav oron att det inte ska vara nog med näring.

Ja krukor och lådor kräver ju lite mer i näringsväg en ett friland såklart, och en evig vattning utan att dränka... ;)
Men har du tillgång till någon form av dynga, så peta ner lite sånt med jämna mellanrum istället för att köpa dyrt... :idea:

potatis klarar de flesta jordar och vill inte ha nygödslad jord. Pumpor vill ha fet och god jord (dvs näringsrik) och funkar bra att odla rakt i en komposthög.
Majs vill också ha näringsrik jord och vill gärna ha tillskottsgödsling hela växtsäsongen, annars blir kolvarna pluttiga. Undvik att plantera majs i rader i en mindre odling. Det är bättre att plantera dem i grupp/klunga för pollineringen och stadighetens skull :)

Allra enklast tycker jag är att odla upphöjt om den befintliga jorden kräver mycket pyssel för att bli bra och man bara ska ha ett tillfälligt land. Antingen i pallkragar eller i ett land gjort direkt på gräsmattan av en ram av halmbalar som inuti bottnas med tidningar, pinnar/kvistar, lite löv, bränd gödsel och överst fin jord :)

*KL*

Hade trädgårdsdag igår. Blev mest städ och röj, såg över växthuset som vinden gick hårt åt i höstas/vintras. Det blev helt ok när det blev städat och kommer nog att funka att odla i i år också, fast vi ska göra odlingslådor längs med långsidorna. ( är ett pluttigt växthus på 6-8m2). Gjorde i ordning några stora krukor med blommor, men inte sått något ännu ute, inne är pluggboxen laddad med frön.

knapp
Min ursprungliga tre gojis är nu reducerade till en, som jag vårdar lika ömt som jag vårdar mitt barn (:p). Den verkar levnadsglad, men vi får se hur det går. Snart är det i alla fall dags för aprilsådden!

Roligt är också att de tydligen ska börja med odlingslotter i vårt område. Gissa vilka som ska försöka få en? :D Vore ju perfekt för morötterna och dylikt.

Delvis kl

Hej!
Jag skulle vilja så något i mina balkonglådor och vet inte riktigt hur snart jag "vågar" börja göra det? Våren verkar vara här för att stanna iaf *ta i trä* vill så något som växer upp sig snabbt och gärna sprider sig i form av lättskötta små blommor. Ja ni hör ju på vilken nivå mina kunskaper är :p vad skulle ni välja att så?

Dahlia! Trodde aldrig de skulle vara så lätta!
Har fått upp typ 30 plantor redan, superfina små saker. Om de fortsätter så här kommer det verkligen bli en djungel på balkongen.
Fast de sprider sig inte förstås.

Vill man ha nåt som verkligen sprider sig ska man ha mynta :D Satte två myntor förra sommaren, slutade med att jag hade typ femton plantor som korsade sig hej vilt och luktade tandkräm :p
tyvärr dog de i vintras, jag glömde plocka in dem för övervintring.. Så i år gör jag ett nytt försök! Köper dock färdiga plantor på typ Granngården.

:D Haha - jahaaaa.... :p

Håller med Nethril, gör en upphöjd bädd :up: absolut enklast!

Här har tomatfröna redan tittat upp, snabba små rackare ;)

KL

Är det för tidigt att börja så utomhus? Bor i zon 2. Tänker t ex på olika blommor, sallad, rädisa mm.

Bor i Zon 3 och tänkte precis kila ut och sätta en rad sallad och en rad rädisor till att börja med, visserligen i upphöjd bädd, men vad jag läst mig fram till på påsarna så ska det vara okej! Hoppas på det! :D

Bor i zon 1 (Öland) och har inte satt ut något än, ute växer dock min persilja som varit grön hela vinternO_o, sätter det andra sen när det blivit varmare på allvar.:crazy:

Kan man odla pepparrot i kruka?

En kompis hittade en enorm pepparrotsodling på sin trädgård, rötter som tydligen växt där i minst 90 år (gårdsägaren, 87 år, minns att de fanns där när han var liten och de syns på gamla bilder från gårdens tidiga dagar). Tänkte prova gräva upp en och plantera om, hade varit häftigt att ha egen pepparrot på balkongen :D

kl

Jag har köpt lägenhet med balkong så nu får jag gå med i den här tråden! Har massa nybörjarfrågor..

- Duger sådan jord man köper i en liten säck på mataffärerna som jag använt till krukväxter?
- Vilken näring ska man använda? Stickor/flytande?
- Ska man satsa på balkonglådor eller krukor? Tänkte odla rosmarin, citrontimjan, basilika, mynta, koriander, gräslök, ruccola, rädisor, sockerärtor, luktärtor. De sistnämnda till spaljé.)
- I balkonglådor, fyller man hela lådan med jord och petar ner fröna eller har de varsin kruka i lådan också?
- Jag får tillträde till lägenheten 29 april, ska jag börja odla inomhus innan dess för att sedan plantera ut växterna då?
- Innerkrukor, leca-kulor, jord mm - hur bygger jag upp en kruka/balkonglåda bäst?

Please help en odlings-newbie!

Då kör jag med!

Börjar med att så fröblandningar med sommar och vildblommar på mina ängspartier som är nykrattade så får vi se vad det blir!

Ska även så en fröblandning med klätterväxter som ska stå i en gammal trälåda mot en solvägg.

Har köpt ringblomma som jag tänkte slänga ut i en rabatt som det nu är en rad nedklippta vinbärsbuskar i (vet inte om de lever...) Har i alla fall kantgrävt, rensat och luckrat upp i den.

Hittade också härliga lökar och knölar med bl a dahlia, fresia, gladiolus, liljor. Men det är väl för tidigt än... :nailbiting:

Svar till VLMF:

Så här hade jag det på balkongen en sommar. Köpte planteringsjord i större säck på plantskola. Är nog viktigt att det är lite "kräm" i jorden.

3_zps697c8cd7.jpg

Förövrigt kan man nog så i det mesta, det är bara fantasin som sätter gränser. Men det är bra om det finns möjlighet till avrinning under. Regnar det mycket så kan det lätt bli stående för mycket vatten i krukorna och då ruttnar det.

potta_zpsc4e1714c.jpg

Här har jag satt några primulor i en gammal potta med sönderrostad botten som jag hittade i skogen! :)

Senast ändrad:

Tandkrämsdoften låter ju mindre lockande att ha spridandes på balkongen, det räcker att borsta tänderna med det ;) :D

Kl*
Jag har sått några busktomater som jag tänkte ha på altanen i sommar, jag hoppas att det blir något av den nu bara, men det känns bra än så länge. Min stora fråga är nu bara när man börjar tjuva/ snoppa dem!? Jag minns att vi gjorde det på mitt ena jobb där vi bla hade tomatodling i stoooora växthus, men jag minns inte om vi började direkt eller om vi väntade ett tag..

Har även lite chili som jag hoppas det blir något av, det blev det inte sist, men då sådde vi nästan 2 månader för sent.. :o

Annars har jag tänkt ha lite gräslök, dill, persilja, rädisor och kanske morötter i lådor/ krukor. En eller två amplar med jordgubbar och så lite luktärt och annat smått och gott.
Jag längtar till egen trädgård med ett litet land!! Nu har vi hemensam trädgård och jag tror inte att mina växter (ffa ev frukt) skulle få vara ifred för grannarna, tyvärr, så det får bli lite altanodling tsv :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka