Dags att så 2014

Sv: Dags att så 2014

Kl.

Vilken inspirerande tråd! Jag är heeeelt grön på odling, har väl lyckats få till några salladsblad utomhus förra sommaren men det är väl i princip det. Vi är i husköpartagen och drömmen är ju att odla massa grejer, men än så länge blev jag lite sugen på att föda upp en paprika.

Men hur gör jag? Är det alltså bara att ta ett par kärnor (frön?) från en paprika och putta ner dem i en kruka med jord? Hjälp! :D

Jag sådde förra året, det tog nog 3 veckor innan det första tittade upp ur jorden. Efter 1,5 månad ca hade alla de som faktiskt tog sig kommit igång. Jag hade dock ingen vidare lycka, av drygt 100 frön var det 12-13 frön som grodde. Så antingen var jag inte så skicklig, eller så är det lavendeln som är kinkig :p

Jag tror lavendel är kinkig.

(…)

Med andra ord - spana in något ställe med lavendel, beväpna dig med en sax och sno några skott ;)

Jo, lavendel är kinkigt. Jag har misslyckats tidigare, men nu hade jag gett mig attan på att lyckas. Men inte ett enda uns har det grott.

Jag har sådden i kylen som man rekommenderar. Men kanske de trots allt behöver lite ljus, alternativt lite mer kyla? Ska jag ställa dem på balkongen istället?

Vad har du för temperatur ute?

Jag sådde mina i rumstemp vid fönstret, i princip på ytan. Har för mig de är ljusgroende? Tror det på mina frön stod att de skulle in i kyl om de inte grott inom x veckor, men i och med att jag nöjde mig med mina 13 av 100 så kom jag aldrig så långt :p

Tacka vet jag förresten gurka :D

Vet inte om jag skrivit det redan, men jag skulle ju inte så något i år på grund av flytt. Sen slumpade det sig så att vi ändå kommer flytta till litet hus med trädgård = jag kan odla saker i år med!

Det enda jag hade hemma som skulle försås inne var frön av äppelgurka som jag tog av förra årets skörd. Petade ner 9 frön i plantjord med lite vermikulit på toppen och det tog inte många dagar innan 8 kraftiga plantor var på väg upp :dance:

Hade inte riktigt tagit fröna som man "ska" så jag hade inte så stort hopp om grobarheten, men oj så livskraftiga de var :)

Kul att du kan odla i år ändå :)

Jag "hittade" lite näva-frön som jag tydligen inte planterade i fjol, så nu är dom nerstoppade i jord ;)
Pelargonerna fick sig en nedklippning och lite ny jord, och nu har jag provat att ta sticklingar på pelargoner för första gången... :p

Potatislands-grävningen fick en oväntad paus... det kom och kommer fortfarande en massa snö igen :meh:

Vad är det för blandning du har köpt?

Några hyfsat härdiga ängsblommor jag kommer på så här på rak arm (dvs de överlever en viss torka efter att de har grott):
Prästkrage
Blåklint
Humleblomster
Vallmo
Blåklocka
Gurkört
Ringblomma
Klöver

Och en otrolig vacker sak som jag tycker du kan sätta några av:
Krollilja! Inte en riktig ängsblomma kanske, men en kulturväxt och sjukt vackert inslag. Jag hittade några ute i skogen när jag jobbade förra året, verkar kunna växa var som helst.

Jag hade gjort i ordning en kruka med ringblomma, atlasblomma, diascia och dahlia som skulle stå utanför stallet. Det höll visst inte katten med om :cautious:

Paprika brukar gå fort, säg 10-20 dagar på sin höjd.

Välkommen till odlingssvängen :D

Jag tyckte min paprika tog jättelång tid på sig,nästan tre veckor! Jag är väl en otålig typ. Gurkorna och squashen och även tomaterna kom betydligt fortare. Jag är lite sugen på att odla något spännande och annorlunda - kanske utnyttja det faktum att jag numera bor i princip så långt söderut som man kan komma i Sverige, med vad jag förstår bra odlingsförutsättningar. Det blåser ju en del förstås, men det finns gott om häckar och hus, vinklar och vrår, så det går att hitta hyfsat skyddade ställen. Någon som har något förslag?

Jag har köpt från Lord Nelson med bland annat klöver, prästkrage, blåklint, färgkulla och nysört. Nu funkar inte Pratensis hemsida men blandningen därifrån innehåller nog ungefär samma + fyra grässorter (den från Lord Nelson specar ju inte mer än det jag skrev här medan Pratensis specar allt). Tror det får bli så att jag sår både vår och höst. :)
Håller verkligen med om krollilja, jättefina blommor! Häftigt att hitta dem i skogen sådär!

Fan vad tråkigt med katten alltså. Jag har blivit tokig om min gjorde så.

Senast ändrad:

Jag hade gjort i ordning en kruka med ringblomma, atlasblomma, diascia och dahlia som skulle stå utanför stallet. Det höll visst inte katten med om :cautious:

Ouch! Känner igen det där! Har nästan alla mina småplantor i vårt minimala köksfönster, som är det enda i hela huset som katterna inte klättrar upp i. Ändå har någon av dem varit där och sååå snällt hjälpt till att beskära :banghead:. Hoppas på att de håller sig därifrån i fortsättningen, men börjar få smått panik eftersom plantorna verkligen ser ut att behöva komma ner i större krukor nu och jag redan har riktigt ont om plats i fönstret.

Hade väl hoppats på att kunna plantera ut litegrand snart, men tji fick jag när snön kom igår :meh:

Har antligen fatt se lite, lite gront bland all jorden sa nu kanns det lite mer positivt har!

Har inte riktigt brytt mig om nar de ska sas, den lilla motivationen jag hittat maste tas tillvara pa!
An sa lange har jag fatt upp Broccoli, Squash, sugar snap peas, och ett par av luktartorna verkar ha overlevt iaf. Blev riktigt forvanad idag nar jag vattnade och hittade mini skott av tomat, sadde dem den 16 sa det gick fort som attan!

Idag petade vi ner Physalis (inte jattestort hopp dar), gurka, Kale och tva blommor - hoppas pa ngt iaf...

Svar: Japp :D Svårare än så är det inte ;)

Jag tror dig inte! :)
Är också nybörjare och fundersam över alla olika jordsorter och näring/ gödsel osv. Hade ett väldigt trevligt samtal med en personal på blomsterlandet idag. Näringspinnar till tomater och örtjord och gud vet allt.

Ska alltså odla på balkong.

Haha :D Du fick inte känslan av "jippie, här kommer en nybörjare - dax att sälja på h*n hela sortimentet av onödiga prylar"... :p

Det är faktiskt inte svårt att odla, jord - frön - vatten... ;)
Sen kan vissa frön vilja ha kallt för att gro, andra varmt, vissa vill ha blött, andra torrare - sånt står på fröpåsarna :)

När jag sår frön inomhus köper jag en påse "blomjord", den får frön, plantor och inneblommorna dela på ;)
När jag sår frön på friland, har jag vanlig jord (den som finns på platsen) och gödslar med hästskit om det behövs. Där jag bor behövs det eftersom vi har en väldigt torr sandblandad jord :)

Lycka till med odlandet - det är kul och gott :d

P.s läs innehållsförteckningen på jordpåsar, det är oftast nästan bara torv... alltså ingen näring, därav alla näringspinnar och liknande...

Senast ändrad:

Låter som det är en härdig blandning. Det ska nog gå bra att sätta så fort frostrisken är över (eller vad de nu rekommenderar, friland är inte min starka sida)
Det finns ju några som behöver en säsong på sig att börja blomma och bli fina, sätt såna på sensommar/höst :D Ska kolla några sorter åt dej :p

Ja du, katter och krukor ...

Knapp
Det kan vara så att vårt vardagsrum börjar tas över av krukor. Bäst växer paprikan och chilin, men även en del andra grejer är på väg. Tyvärr kan det vara så att jag har blandat ihop dem efter det att de där smarta lapparna vi stack ner försvann i någon av ödets nycker ... :o

*kl*

Jag smyger in här i såtråden...

Senast jag sådde var väl när jag gick på lågstadiet i skolan, alltså mer än 15 år sedan.

Men nu när jag har balkong i söderläge, tänkte jag försöka få den lite trivsam med växter.

Jag har köpt Krasse (alltså blommorna och de ska växa i buske tror jag att det stod).
Funderar om jag ska så gräslök, basilika och kanske timjan eller rosmarin något.
Sen behöver jag väl någon mer växt skulle jag tro, tips på något som trivs bra i söderläge?

Jag som är helt nybörjare, vad ska jag tänka på?
Ska jag så på något speciellt sätt inne nu och sen bara att plantera ut det i krukor? Eller är jag ute för sent? Skulle behöva en lite startpusch :o

Det ska borras brunn där först och det skulle väl ske nu i april så snart de har tid, efter det tänkte jag så! :)
Är faktiskt väldigt nöjd över att ha kört bort de sista torvorna för hand, ett jäkligt tungt arbete. Har lite smått och gott kvar men mest handlar det om att platta till och fylla ut vissa gropar så det blir jämnt att gå där! Ska bli mycket spännande att se vad som vill växa. :d Många lökar har överlevt harvningen och kikar nu upp på diverse ställen!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka